Tânărul din Republica Moldova care revoluţionează siguranţa aviaţiei civile

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Alexandru a dedicat invenţia tatălui său, care a fost pilot FOTO: Arhivă personală
Alexandru a dedicat invenţia tatălui său, care a fost pilot FOTO: Arhivă personală

Alexandru Balan, un tânăr inginer din Republica Moldova, a inventat un sistem antiexplozie şi altul antitraumă, care vor diminua considerabil pagubele din timpul catastrofelor aviatice.

 Originar din satul Cojuşna, raionul Străşeni, Alexandru Balan (27 de ani) a fost pasionat de fizică şi chimie încă din liceu. Totuşi, cel mai mult a învăţat de la tatăl său, Leonid, care era pilot. „Tatăl meu a fost pentru mine o icoană, o persoană foarte înţeleaptă. A suferit o traumă şi în ultimii ani nu mai lucra în aviaţie. În 2003, a murit după o boală grea, iar eu i-am moştenit visul şi pasiunea pentru avioane. Invenţiile mele sunt un omagiu adus lui“, mărturiseşte tânărul. După liceu, a făcut Arhitectura la Universitatea Tehnică din Moldova, iar în studenţie a plecat prin programul Work and Travel în SUA, unde s-a lansat mai târziu în afaceri, despre care însă ezită să vorbească.

„Şi dacă mă prăbuşesc?“

„Pe când lucram pentru un om de afaceri rus, stabilit în Finlanda, am călătorit mult cu avionul şi am luat primele lecţii de zbor. Atunci mi-a apărut gândul: «Şi dacă mă prăbuşesc?»“, spune Alexandru. Şi şeful său avea această temere şi refuza de multe ori să urce la bordul unui avion cu probleme tehnice. „Mi-am dat seama că există o problemă mare. Am studiat date statistice şi catastrofe aviatice în biblioteci şi pe internet şi am decis să fac ceva pentru a schimba siguranţa aviaţiei civile“, susţine tânărul, care face acum Ingineria la Universitatea din Helsinki.

A format o echipă din nouă specialişti şi a început cercetările. „Primele cinci luni n-am progresat aproape deloc. Îmi părea că banii mei se duc în vânt, dar după jumătate de an au venit primele rezultate. Anul trecut am făcut un test de laborator de succes, lansând astfel două produse noi, numite SIAAB 1 şi SIAAB 2 (Safety Intelligent Alternative Alexander Balan)“, se mândreşte inventatorul.

Combustibil cristalizat, pasageri imobilizaţi

SIAAB1 este un sistem anti-exploziv, care constă dintr-o substanţă chimică păstrată într-un rezervor la bord, care se declanşează în momentul critic şi transformă combustibilul din lichid în cristale de culoare verde. „În anul 1984, NASA a încercat să rezolve problema exploziilor cu ajutorul unui gel care să nu ardă. Experimentul a eşuat şi în următorii 30 de ani nu s-a mai făcut nimic nou în prevenirea exploziilor“, explică Alexandru Balan importanţa invenţiei lui pentru istoria aviaţiei.

sistem antiexplozie

FOTO: Sistemul antiexploziv este amplasat lângă rezervoarele cu kerosen

SIAAB 2 este un sistem anti-traumă, la fel de important pentru prevenirea unor tragedii la bord. Cu opt secunde înainte de coliziune, calculatorul declanşează un rezervor care emite un lichid ce se transformă în spumă. Astfel, pasagerii sunt protejaţi de impactul cu obiectele din salon, care le poate provoca leziuni serioase.

„Un litru din acest lichid se măreşte în volum de 416 ori şi capătă o densitate aidoma unei perne. Spuma acoperă şi oamenii, şi corpurile neînsufleţite, devenind tare. Tot procesul durează doar 30 de secunde, astfel încât pasagerii să nu se sufoce. După aceea, spuma poate fi uşor îndepărtată“, îşi descrie Alexandru descoperirea.

sistem antitrauma

FOTO: Sistemul antitraumă acoperă pasagerii cu spumă

Obligatorii ca frână pentru automobil

Tânărul om de afaceri moldovean nu divulgă compoziţia acestor tehnologii şi nici cât a investit în proiect. Spune doar că le-a patentat în Finlanda, a obţinut drepturi de autor în Moldova şi speră să le testeze în SUA, cu sprijin guvernamental. Vom cumpăra un avion cu termenul de exploatare depăşit şi-l vom lansa cu manechine pe post de pasageri. Îl vom lăsa să se prăbuşească pentru a vedea cum lucrează sistemele mele pe o navă reală. Din anul 2015, SUA, Canada şi o bună parte a Europei ar putea deja să folosească aceste tehnologii. Vreau să le văd instalate în avioane de linie, să devină obligatorii precum frâna într-un automobil“, visează basarabeanul.

De asemenea, el vrea să-şi găsească parteneri de afaceri pentru a deschide un sediu al companiei Alexander Balan Engineering în Silicon Valley. Este convins că pentru a obţine succes trebuie să ai mintea deschisă. „Tata îmi spunea mereu: «Gândeşte diferit şi vei avea un rezultat diferit». Am înţeles acest lucru foarte repede şi nu m-am limitat la scopuri mărunte“, este reţeta lui Alexandru Balan.

Mai puţine accidente

Reprezentanţii aviaţiei civile din Moldova salută  invenţia, în special SIAAB 1, dar sunt reticenţi vizavi de proiectul SIAAB 2. „Dispozitivul care propulsează şi schimbă structura kerosenului este o idee bună, însă cel de-al doilea element mai ridică semne de întrebare. S-ar părea că aceasta exclude centurile de siguranţă şi măştile de oxigen, iar evacuarea de urgenţă se face în 90 de secunde şi nu 30, cum propune inventatorul”, spune Mircea Maleca, director Air Moldova.

Anul trecut, în lume au fost înregistrate 23 de accidente aviatice grave, care s-au soldat cu peste 400 de victime, cea mai redusă rată din ultimii 53 de ani. În general, numărul catastrofelor aeriene mortale s-a diminuat constant, călătoriile cu avionul fiind de două ori mai sigure faţă de acum 15 ani.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite