Restricţii propuse la difuzarea publicităţii electorale

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Restricţii pentru difuzarea publicităţii electorale
Restricţii pentru difuzarea publicităţii electorale

Publicitatea electorală, începând cu viitoarele alegeri, va fi permisă spre difuzare doar radiodifuzorilor care reflectă campania electorală, adică organizează dezbateri, difuzează ştiri despre competiţia electorală.

Aceasta se va întâmpla dacă Parlamentul va susţine amendamentele propuse la Codul Electoral. Proiectul a fost elaborat de către directorul executiv al Asociaţiei Presei Electronice (APEL), Ion Bunduchi, şi juristul Eugeniu Rîbca, transmite Info-Prim Neo.

Eugeniu Rîbca a declarat marţi, 2 octombrie, în cadrul unor discuţii publice organizate de Centrul pentru Jurnalism Independent, că în scrutinele anterioare au existat mijloace în masă care nu au făcut altceva decât să difuzeze publicitate electorală, colectând din aceasta venituri, pe când misiunea rediodifuzorilor este de a informa populaţia. Potrivit experţilor, în majoritatea cazurilor alegătorii îşi decid opţiunea electorală în urma a ceea ce văd la televizor sau ceea ce aud la radio.

Juristul a menţionat că o altă problemă legată de publicitatea electorală ţine de taxele stabilite de către radiodifuzori. Autorii amendamentelor propun ca posturile TV şi cele radio să fie obligate să transmită către Comisia Electorală Centrală (CEC) taxele pe care le percep pentru un minut de publicitate, iar CEC, la rândul său, să publice aceste taxe pe site-ul său oficial.

O altă modificare ţine de timpii de antenă. Eugeniu Rîbca a precizat că, în conformitate cu pratica existentă, concurenţilor electorali li se acordă gratuit timpi de antenă în condiţii egale, adică şi pentru candidaţii independenţi, şi pentru partide, şi pentru blocurile electorale. Prin amendamentele la Codul Electoral se propune timp de emisie diferenţiat: pentru candidaţii independenţi - 5 minute la TV şi 10 la radio, pentru partidele extraparlamentare - 10 minute la TV şi 20 la radio, pentru partidele parlamentare - 20 la TV şi 40 la radio şi pentru blocurile parlamentare - 40 de minute la TV şi 80 la radio.
Ion Bunduchi a declarat că modificările au fost propuse după ce a fost studiat comportamentul mass-media pe parcursul mai multor scrutine, dar şi practica internaţională. „Republica Moldova a avut parte de multe campanii electorale care au arătat că nu întotdeauna cadrul legal a prevăzut norme exacte, dar nici mass-media nu a demonstrat un comportament adecvat, astfel încât cetăţenii să fie informaţi corect. De aceea ne vedem nevoiţi să venim cu unele modificări", a notat autorul proiectului.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite