Regiunile din Rusia au rămas fără bani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Potenţialul de instabilitate în regiunile din Rusia va creşte concomitent cu prelungirea crizei economice pe tot întinsul ţării. Majoritatea guvernelor regionale din Rusia vor avea de suferit dacă Kremlinul nu se implică. Atenţia Rusiei se va concentra spre interior, în timp ce economia sa va continua să se agraveze, limitându-i capacitatea de a acţiona în străinătate, se arată într-o analiză Stratfor.

Rusia a intrat în a doua recesiune din ultimii şase ani. Conform analizei, efectele recesiunii economice au început să fie resimţite de la nivel federal în jos, răspândindu-se în regiunile Rusiei, afectând oraşele şi oamenii. Guvernul federal s-a bazat mult timp pe capacitatea guvernelor regionale şi municipale de a se autogestiona, şi multe dintre aceste guverne sunt în prezent în pragul falimentului, iar Moscova continuă să reducă fondurile alocate regiunilor. Poporul rus începe să simtă presiunea economică tot mai acută, iar un număr tot mai mare de cetăţeni ajung sub pragul sărăciei.

Kremlinul uită de regiuni, se întăreşte pe sine

Potrivit Stratfor, Kremlinul are la dispoziţie prea puţine resurse pentru a atenua criza economică deoarece propriile resurse sunt finite, iar drumul spre redresarea sa economică este lung. „Kremlinul a răspuns la aceste realităţi prin măsuri politice şi de securitate menite să prevină apariţia unei disidenţe în regiuni şi în rândul oamenilor. Dar aceşti paşi vor face prea puţin pentru a remedia defectele structurale profunde ale economiei ruseşti. Presiunea economică şi financiară de pe umerii Rusiei va creşte în următorii câţiva ani. Kremlinul, la rândul său, şi-ar putea întări controlul pentru a preveni apariţia protestele în masă şi pentru a-şi păzi guvernele regionale de potenţiale destabilizări”, relatează Stratfor.

Regiunile Rusiei au datorii mari

Rusiei este împărţită în 83 de regiuni de diferite forme şi dimensiuni. Stratfor aminteşte că, din punct de vedere istoric, Kremlinul a acordat liderilor regionali puterea politică şi administrativă a teritoriilor, cu condiţia ca aceştia să rămână loiali guvernului federal. „Crizele, de tipul celor observate în timpul crizei financiare din 1998 şi războaiele, cum ar fi conflictele din Cecenia şi Daghestan, au testat în mod repetat această loialitate de-a lungul istoriei Rusiei. Ca urmare, stabilitatea regiunilor şi a Rusiei rămâne o preocupare importantă pentru Kremlin. În acelaşi timp, Kremlinul poate folosi ameninţările de instabilitate pentru a justifica extinderea sa de putere în cadrul regiunilor într-un efort de a le menţine loiale”, subliniază Stratfor.

Criza economică ameninţă stabilitatea regiunilor

Criza economică gravă care afectează Rusia creşte potenţialul de instabilitate în cadrul regiunilor, avertizează Stratfor. Guvernele regionale din Rusia au dus mult timp o mare parte din povara financiară a ţării. Deşi datoria totală a ţării este de numai aproximativ 300 de miliarde de dolari, o cifră relativ mică pentru o ţară a cărui produs intern brut este de aproape două mii de miliarde de dolari, aproximativ o treime din această datorie este concentrată în guvernele regionale, care nu au la dispoziţie atât de multe resurse ca guvernul federal. „De la criza financiară din anii 2008-2009, datoria regională a urcat de la 35 de milioane în 2010 la o valoare estimată de 103 de milioane de dolari în 2015. Între timp, potrivit campaniei de rating şi analiză de risc Moody Investors Services, plata datoriilor regionale a scăzut cu 53% şi a crescut cu 25% în acest an. Deficitele bugetare ale regiunilor au crescut cu 42% din 2014, iar din cele 83 de guverne regionale, 63 sunt considerate a fi aproape de faliment sau în incapacitate de plată. Şcoala Superioară de Economie din Moscova a constatat că 20 de regiuni sunt din punct de vedere tehnic deja în incapacitate de plată”, notează Stratfor.

Surse de datorii

Stratfor identifică trei factori principali care au stat la baza aceastei datorii publice a regiunilor respectiv: obligaţiile regiunilor la nivel federal, stagnarea economică şi accesul limitat la credite. „Toate regiunile Rusiei trebuie să îndeplinească o serie de obligaţii împovărătoare. Din venitul generat de fiecăre regiune, doar 37% rămâne în regiune, restul se duce la guvernul federal. Kremlinul întoarce o mică parte din aceste venituri sub formă de subvenţii, deşi nu mai mult de 20% din suma iniţială. Din 2011, guvernul federal a crescut impozitele regionale cu 12%”, precizează Stratfor. În 2012, preşedintele rus Vladimir Putin a emis o serie de decrete prin care a obligat regiunile să crească salariile cu 10% şi să mărească cheltuielile bugetare pe proiecte în general nesustenabile. Conform Stratfor, creşterea salariilor a costat regiunile 56 de miliarde de dolari în 2014, în timp ce cerinţa cheltuielilor sociale a costat aproximativ 42 de miliarde de dolari de la adoptarea sa în 2012. Liderii regionali şi mass-media rusească au numit ordinul lui Putin nefinanţabil, din moment ce guvernul federal nu a contribuit financiar în regiuni când a adoptat o astfel de decizie.

Austeritate inegală în regiuni

Stratforul aminteşte că este pentru prima dată din 2010, când Kremlinul are un deficit bugetar. Ministerul rus de Dezvoltare Economică a prezis că economia se va contracta cu 3,2% în acest an, urmată de o creştere nominală de 0,7% în 2016. „Estimarea se bazează în mare parte pe preţurile mici la petrol şi pe veniturile din energie, care alcătuiesc aproape 50% din bugetul Kremlinului şi 25% din PIB. Dar economia Rusiei a început să încetinească. PIB-ul ţării a crescut cu numai 1,3% în 2013, comparativ cu o creştere de 7-8% la mijlocul anilor 2000. Ajutorul federal pentru regiuni a scăzut, de asemenea, puternic în ultimii ani, de la 56 de miliarde de dolari în 2012, până la 28 de miliarde de dolari în 2014”, apreciază Stratfor. Filosofia de a strânge cureaua printr-un regim de austeritate nu a afectat în mod egal toate regiunile. Atfel regiunile sensibile din punct de vedere politic, cum ar fi Crimeea, Cecenia şi Daghestan, primesc un nivel ridicat de finanţare de la Kremlin. Stratfor evocă faptul că săptămâna trecută, guvernul rus a anunţat planurile pentru 30 de proiecte de investiţii în Cecenia şi Daghestan pe parcursul anului viitor şi astfel aproape toate celelalte regiuni au văzut cum sprijinul lor financiar se diminuează de la centru.

În încheierea analizei Stratfor se subliniază faptul că sancţiunilr europene şi americane doar au augmentat problemele economice ale Rusiei, nu le-au inventat. „Investiţiile străine directe în Rusia au scăzut cu mai mult de 50% faţă de anul trecut. În acelaşi timp, scurgerea de capital a ajuns la 151 de miliarde de dolari în 2014. Guvernele regionale le este din ce în ce mai greu să-şi refinanţeze datoriile din cauza refuzului Europei de a investi în Rusia”, relatează Stratfor.

Moscova se întoarce la stabilitate

Ca răspuns la greutăţile lor financiare, guvernele regionale au început deja să reducă din cheltuieli. Potrivit Şcolii Superioare de Economie, 26 de regiuni au redus finanţarea pentru educaţie, 21 au redus cheltuielile pentru asistenţă medicală şi 16 au redus cheltuielile de securitate socială, în prima jumătate a anului 2015. Timp de mai multe luni, au avut loc greve minore în peste 28 de spitale din Moscova după ce 7.000 de angajaţi au fost concediaţi. La rândul lor, profesorii din Novosibirsk au protestat în mod repetat în 2015, ca răspuns la o reducere de 20% a salariile lor.

Dacă presiunea socială continuă să crească cetăţenii Rusiei vor simţi din ce în ce efectele de deteriorare economică. „Până în prezent, ţara nu a văzut proteste la scară largă. Acest lucru se datorează în parte faptului că ruşii au tendinţa de a se descurca mai bine cu dificultăţile economice decât alte popoare. Dar opinia publică se poate schimba rapid, ca în timpul crizei financiare din 1998. Kremlinul pregăteşte o serie de măsuri financiare, politice şi de securitate pentru a se asigura că regiunile rămân stabile în anii următori”, concluzionează Stratfor.  

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite