Raport: Mass-media nu au reflectat echidistant campania electorală pentru alegerile locale

Raport: Mass-media nu au reflectat echidistant campania electorală pentru alegerile locale

Instituţiile media din Republica Moldova nu au oferit acces egal tuturor concurenţilor electorali în timpul campaniei electorale pentru alegerile locale noi din 20 mai, nu au asigurat pluralismul de opinie şi nu au reflectat corect şi echidistant campania.

Ştiri pe aceeaşi temă

Sunt constatările raportului de monitorizare a comportamentului mass-media în campania electorală, realizat de către Centrul pentru Jurnalism Independent, în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte, din care fac parte câteva zeci de organizaţii neguvernamentale.

Marţi, 22 mai, la o conferinţă de presă la IPN, directoarea executivă a Centrului pentru jurnalism Independent, Nadine Gogu, a spus că în ultima săptămână de campanie, 14-20 mai, aproape la fiecare televiziune, din cele zece monitorizate, au fost observate atitudini favorabile sau defavorabile în raport cu anumiţi concurenţi electorali. Unele posturi de televiziune i-au promovat deschis pe unii dintre concurenţii electorali.

La postul public de televiziune Moldova 1 a fost atestată o uşoară favorizare a candidatului Partidului Socialiştilor la funcţia de primar general al municipiului Chişinău, Ion Ceban, şi a candidatului independent la aceeaşi funcţie, Silvia Radu. 

Totodată, Moldova 1 a reflectat şi postările de pe reţelele de socializare ale unor concurenţi care au desfăşurat activităţi electorale, lucru care nu s-a întâmplat în raport cu concurenţii care nu au organizat evenimente, dar au avut postări pe reţele de socializare.

Posturile de televiziune din grupul General Media Grup (Prime, Publika, Canal 2), deşi au anunţat că nu vor reflecta campania electorală, au făcut-o într-un mod selectiv, prin numărul mare de materiale exclusiv pozitive în favoarea candidatului independent Silvia Radu. În acelaşi timp, l-au defavorizat pe candidatul Partidului Politic Platforma Demnitate şi Adevăr, Andrei Năstase. Ceilalţi concurenţi electorali au apărut sporadic în ştirile televiziunilor din grupul GMG.

Postul de televiziune RTR, a favorizat-o uşor, până la excluderea din cursa electorală, pe candidata Partidului Şor, Reghina Apostolova. Prin frecvenţa apariţiilor au fost favorizaţi candidaţii Partidului Socialiştilor la funcţiile de primar de Chişinău şi Bălţi, Ion Ceban şi Alexander Usatâi.

La Jurnal TV majoritatea concurenţilor electorali au fost reflectaţi echidistant, cu excepţia lui Andrei Năstase, care a fost favorizat masiv, şi a Silviei Radu, care a fost defavorizată.

Posturile de televiziune NTV şi Accent TV au mediatizat pe larg, în context pozitiv, în ştiri voluminoase, activităţile lui Ion Ceban şi ale lui Alexander Usatâi. Alţi concurenţi electorali au fost mediatizat din perspectivă negativă, fiind selectate pasaje din cadrul dezbaterilor, unde aceştia se ceartă între ei, iar publicului nu i-au fost prezentate informaţii relevante despre programele lor electorale.

Potrivit lui Nadine Gogu, doar posturile de televiziune TV8 şi Pro TV au avut un comportament corect şi echilibrat în timpul campaniei electorale. Totuşi, în ultima săptămână, la aceste instituţii media a fost atestată o defavorizate uşoară a Silviei Radu.

Raportul de monitorizare a cuprins perioada 20 aprilie-19 mai şi a fost realizat în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democraţiei, incluziunii şi responsabilităţii în Moldova”, finanţat de Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările