Publicitate interzisă, dar uitată în stradă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Panourile cu mesaje în limba rusă, femei dezgolite şi băuturi tari împânzesc în continuare Capitala, deşi autorităţile au promis nu o dată să ne scape de ele.

Legea ce interzice reclama stradală în care predomină limba rusă, în defavoarea celei române, funcţionează doar pe hârtie. La câteva luni după aprobarea deciziei în Parlament, multe panouri publicitare din Chişinău continuă să „vorbească" ruseşte. Potrivit legislaţiei lingvistice în publicitate, toate afişele, anunţurile publice, reclama şi alte texte de informare vizuală trebuie să fie scrise în limba de stat şi, în caz de necesitate, traduse în rusă sau găgăuză. De asemenea, mesajele în română trebuie să fie scrise cu litere mai mari decât cele în alte limbi.

Deputatul Valeriu Munteanu, unul dintre autorii acestei iniţiative, spune însă că, deocamdată, nu s-a schimbat nimic. „Poliţia trebuie să-i amendeze pe cei care încalcă legea, fie că este vorba de persoane juridice, fie că e vorba de persoane fizice. Amenzile sunt serioase. Dacă cei care afişează această publicitate ar fi sancţionaţi cel puţin o dată, şi ceilalţi ar fi descurajaţi şi s-ar conforma. Văd o dificultate în implementarea acestei legi", afirmă liberalul. Valeriu Munteanu promite să repună subiectul în discuţie la începutul sesiunii palamentare. „Poliţia mimează că luptă cu acest fenomen. Numai pe traseul meu de acasă până la Parlament am întâlnit 27 de cazuri de încălcare a acestei legi", mai spune legislatorul. „Poliţiştii au nevoie de timp pentru a se familiariza cu noile norme legislative", se justifică Eugeniu Onică, purtătorul de cuvânt al Ministerului de Interne.

Oraşul este împânzit cu panouri publicitare în care apar femei îmbrăcate provocator Oraşul este împânzit cu panouri publicitare în care apar femei îmbrăcate provocator Oraşul este împânzit cu panouri publicitare în care apar femei îmbrăcate provocator

CLICK PENTRU GALERIE

FEMEI DEZBĂRCATE, PE PANOURI
În acelaşi fel urmează să fie interzisă şi publicitatea „sexistă", adică cea care conţine stereotipuri, prezintă eronat imaginea femeii sau a bărbatului, pune accent pe sexualitate în detrimentul mesajului. Deocamdată, însă, femei provocatoare în lenjerie de corp fac reclamă la orice, de la colanţi până la garduri de sârmă, cauciucuri şi ţiglă metalică. Şi asta pentru că proiectul nu a ajuns încă pe masa deputaţilor. „Au apărut multe întrebări pe care nu le-am prevăzut. Vom reveni la dezbaterile publice după vacanţă pentru ca să stabilim exact noţiunea de «sexist»", explică deputatul democrat Valentina Stratan, care a venit cu această idee. Iniţiativa este susţinută în continuare de ministrul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familei, Valentina Buliga. „Ar trebui să existe prevederi foarte clare pentru că imaginea femeii nu trebuie folosită în acest fel", crede oficialul.

PROIECT BLOCAT UN AN ÎN PARLAMENT
Vara trecută, Guvernul a avizat pozitiv un alt proiect de lege prin care ar urma să fie interzisă publicitatea băuturilor alcoolice, inclusiv a berii, atât pe panouri, cât şi la radio şi la televiziune. Autorul acestei iniţiative, deputatul Valeriu Guma, spune că proiectul nu a fost pus pe ordinea de zi şi a rămas blocat în Parlament. „Poziţia mea rămâne aceeaşi. Trebuie să avem grijă de sănătatea naţiunii, ca moldovenii să nu mai consume votcă şi alte prostii, dar să bea vin că-i mai sănătos", precizează democratul.

URMEAZĂ MEDICAMENTELE
Nici produsele farmaceutice n-ar trebui să apară în reclame, cred deputaţii democraţi Dumitru Diacov şi Oleg Ţulea, care au înaintat, în luna martie, un proiect de lege în acest sens. Potrivit autorilor iniţiativei, moldovenii cumpără medicamente bazându-se pe informaţiile din spoturile publicitare, nu consultă medicul şi îşi pot face rău tratându-se superficial.

10.000 de lei. Este amenda pe care ar urma să o plătească agenţii economici care plasează publicitate exclusiv în limba rusă.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite