Profesionişti din educaţie din raioanele Cahul şi Ungheni, informaţi despre importanţa implicării elevilor şi elevelor în deciziile pe care le iau

0
Publicat:
Ultima actualizare:
x

Peste 500 de profesionişti din domeniul educaţiei din Cahul şi Ungheni au fost prezenţi, recent, la atelierul online „Participarea elevilor şi elevelor în procesul decizional”, organizat de Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de Copii (CNPAC). Evenimentul şi-a propus să contribuie la conştientizarea respectării principiului şi drepturilor copilului la participare, dar şi la analiza factorilor care influenţează participarea copilului.

Participanţii la atelier au aflat despre „standardele pe care trebuie să le asigure adulţii pentru o participare adevărată şi etică a copilului, dar şi despre competenţele necesare adulţilor pentru a respecta, proteja şi asigura principiul şi drepturile copilului la participare”.

Consultantul în drepturile copilului, Iosif Moldovanu, formatorul evenimentului, susţine că ,,participarea elevilor si elevelor în procesul decizional este crucială pentru funcţionalitatea unui sistem educaţional bazat pe nevoile autentice ale acestora. Numai ţinând cont de opinia lor în toate deciziile care îi privesc, personalul şcolii poate face că şcoala să devină cu adevărat sigură, prietenoasă şi inclusivă. Doar în aşa mod, elevii şi elevele simt că sunt subiecţi cu drepturi a unui proces care este despre, pentru şi prin ei. În consecinţă, aceştia pot conştientiza, în ritmul şi după capacităţile lor, şi îşi pot asuma responsabilităţile individuale şi de grup la şcoală şi în alte contexte şi situaţii de viaţă”.

De partea sa, reprezentanta Direcţiei Educaţie Ungheni, Natalia Raneţcaia precizează că implicarea elevilor precum şi a elevelor în procesele decizionale au un rol important pentru dezvoltarea unui mediu favorabil şi prietenos. „În cadrul proiectului „EVA” în raionul Ungheni au fost instruiţi 22 de elevi: 4 băieţi şi 18 fete. Aceste instruiri au oferit elevilor posibilitatea să observe şi să se implice mai activ la identificarea şi rezolvarea problemelor la nivel de instituţie. Elevii instruiţi participă cu colegii lor din instituţie şi în cadrul atelierelor de lucru referitor la elaborarea şi implementarea participativă a Politicii de Protecţie a Copilului. Noi maturii ar trebui să învăţăm să acceptăm viziunile copiilor, ele ne vor ajuta să găsim soluţii pentru diferite situaţii”, consideră reprezentanta Direcţiei Educaţie Ungheni, Natalia Raneţcaia.

În opinia şefului Direcţiei Generale de Învăţământ din Cahul, Valeriu Baban, implicarea elevilor în procesul decizional este necesară pentru organizarea procesului educaţional în conformitate atât cu actele normative, cât şi cu aşteptările elevilor. „Prezenţa elevilor în componenţa Consiliului de administraţie al instituţiei de învăţământ,  în diverse grupuri de iniţiativă din comunitatea educaţională cahuleană a generat idei inovative, benefice pentru dezvoltarea instituţiilor şcolare şi soluţionarea diverselor probleme cu care se confruntă. Prin implicarea în procesul decizional elevii îşi dezvoltă spiritul civic şi cresc cetăţeni responsabili”.

„În cadrul activităţilor desfăşurate în proiectul EVA, Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de Copii sprijină participarea reală a copiilor, oferindu-le posibilitatea de a-şi exprima opiniile şi a participa la decizii ce îi vizează. Participarea este esenţială pentru a dezvolta din copilul de astăzi un adult al viitorului cu simţ al responsabilităţii şi angajamentului civic”, afirmă coordonatoarea Programului de prevenire, CNPAC, Natalia Ţurcanu.

Potrivit coordonatorului de programe protecţia copilului, UNICEF, Gheorghe Trofin, dreptul copiilor la opinie şi participare este unul din drepturile fundamentale ocrotite de Convenţia ONU cu privire la Drepturile Copilului. „Participarea copiilor este mai mult decât a le cere ideile şi opiniile lor. Este vorba de a-i asculta, de a-i lua în serios şi de a-i ajuta să-şi transforme ideile şi sugestiile în realitate, precum şi de a le oferi capacitatea de a influenţa lucrurile care îi afectează. Participarea în procesul de luare a deciziilor îi ajută pe copii să înveţe să ia în considerare nevoile altora, să dezvolte abilităţi de rezolvare a problemelor, precum şi creşte angajamentul acestora pe termen lung de a lua decizii funcţionale. Participarea copiilor este un element cheie în asigurarea succesului şi continuităţii tuturor activităţilor şi proceselor ce îi priveşte pe copii”, conchide coordonatorul de programe protecţia copilului, UNICEF Moldova, Gheorghe Trofin.

Mai mulţi elevi şi eleve din raioanele Cahul şi Ungheni au participat, în perioada martie – mai, la opt instruiri online privind drepturile copilului, importanţa participării în procesele decizionale, campaniile de advocacy, asigurarea unui mediu sigur în instituţiile de învăţământ prin informarea despre fenomenul violenţei şi a bullying-ului, dar şi prin participarea, din această toamnă, la elaborarea sau reactualizarea Politicii de Protecţie a Copilului din şcoala în care îşi fac studiile.

Atelierul online „Participarea elevilor şi elevelor în procesul decizional în instituţia de învăţământ” este realizat de către CNPAC în cadrul Proiectului EVA „Promovarea egalităţii de gen în raioanele Cahul şi Ungheni”, finanţat de Uniunea Europeană şi implementat de UN Women în parteneriat cu UNICEF. Părerile şi opiniile exprimate aici aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al UN Women, al UNICEF sau al Uniunii Europene.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite