Profesionişti din educaţie, informaţi cum să prevină şi să intervină în cazurile de bullying în şcolile din Republica Moldova

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO simbol
FOTO simbol

Profesori, psihologi, angajaţi ai Serviciului de Asistenţă Psihopedagocică, ai Centrului Republican de Asistenţă Psihopedagocică, dar şi coordonatori ANET, au participat la Atelierul online „Abordarea practică a bullying-ului în şcoli”.

Evenimentul a fost organizat, miercuri, de Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de Copii (CNPAC). Peste 500 de profesionişti din educaţie din Cahul şi Ungheni au fost instruiţi cum să prevină şi să intervină în cazurile de bullying în şcoli.

Atelierul şi-a propus să contribuie la conştientizarea fenomenului, dar şi să-i ajute, la modul practic pe profesioniştii din educaţie, să ia măsuri atunci când se confruntă cu cazuri de bullying.

Reprezentanta Direcţiei Educaţie Ungheni, Natalia Raneţcaia, a afirmat că bullying-ul deja nu mai este un fenomen necunoscut, dar este o problemă care persistă. „Ne provoacă să căutăm modalităţi eficiente pentru a diminua consecinţele asupra sănătăţii mintale şi emoţionale a elevilor. Considerăm că acest atelier va contribui la ridicarea nivelului de conştientizare a daunelor fenomenului, iar angajaţii instituţiilor de învăţământ vor acţiona corect pentru diminuarea unor astfel de cazuri”, a spus Natalia Raneţcaia, reprezentanta Direcţiei Educaţie Ungheni.

Printre participanţi la Atelierul online „Abordarea practică a bullying-ului în şcoli" a fost şi Ludmila Drucenschi, reprezentanta Direcţiei Educaţie Cahul. „Atelierul este util pentru noi. Este bine ca angajaţii instituţiei să cunoască în detalii ce prezintă bullying-ul. Vorbim aici de o formă de violenţă. Dacă un profesor ştie ce înseamnă un caz de bullying, cum se manifestă, cum să fie identificat, autorităţile competente de la bun început pot interveni pentru soluţionarea acestui caz. Vorbim de nişte cazuri mai dificile, care necesită implicare mai mare. Pe lângă instituţia de învăţământ, trebuie să fie implicaţi părinţii, dar şi elevii”, consideră reprezentanta Direcţiei Educaţie Cahul.

„Violenţa în şcoală, sub toate formele sale, constituie o încălcare a drepturilor copilului la educaţie, sănătate şi bunăstare”, a declarat, Gheorghe Trofin, Coordonator programe protecţia copilului, UNICEF Moldova. „Datele la nivel naţional şi internaţional arată tot mai mult că bullying-ul are o prevalenţă foarte mare şi un impact negativ puternic asupra copiilor pe termen scurt, mediu şi lung. R.Moldova a făcut deja primii paşi în abordarea acestui fenomen complex, iar UNICEF, cu suportul Uniunii Europene, prin intermediul Proiectului EVA, vine să susţină şi să consolideze aceste eforturi pentru asigurarea unui mediu sigur de violenţă pentru fiecare copil”, a menţionat Gheorghe Trofin, Coordonator programe protecţia copilului, UNICEF Moldova.

Potrivit studiului „Bullying-ul în rândul adolescenţilor din Republica Moldova”,

realizat în 2019, de UNICEF, peste 85 la sută dintre elevii claselor a VI-a – XII-a sunt afectaţi de bullying, în rol de victimă, agresor sau martor. Studiul a scos în evidenţă faptul că, adolescenţii implicaţi în cazurile de bullying sunt mai predispuşi la absenteism şi abandon şcolar, rezultate academice scăzute, au simptome ale depresiei şi anxietate, au un nivel redus de stimă de sine, se simt singuratici şi, în unele cazuri, îşi pierd interesul pentru orice activităţi. 

„Preţul pe care copiii noştri îl plătesc pentru lipsa noastră de reacţie sau pentru o intervenţie nepotrivită într-o situaţie de bullying este foarte mare”, este de părere experta Sorina Petrică din România, formatoarea atelierului. ”Fiecare copil are nevoie să trăiască şi să înveţe într-un mediu în care să se simtă în siguranţă. Este responsabilitatea noastră ca adulţi să le oferim acest lucru. Informaţiile de calitate ne ajuta să luăm decizii responsabile astfel încât să alegem să fim parte din soluţie, nu din problemă”, mai spune experta din România, Sorina Petrică.

Preşedinta Centrului Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de Copii, Daniela Sîmboteanu, consideră că R.Moldova are nevoie de realizarea unor politici educaţionale pentru prevenirea bullying-ului în şcoli. „S-a vehiculat foarte mult despre necesitatea adoptării unei legi în acest domeniu. Dar nu putem prin lege să stopăm, într-o singură zi, intoleranţa unora faţă de alţii. Sunt necesare măsuri complexe de educare a copiilor, a părinţilor. Sunt necesare instruiri specializate ale profesioniştilor din educaţie ca să ştie cum să răspundă la acest fenomen, cum să prevină acest fenomen, cum să nu stimuleze acest fenomen”, conchide Daniela Sîmboteanu, preşedinta CNPAC.

Atelierul online „Abordarea practică a bullying-ului în şcoli” este realizat de către CNPAC în cadrul Proiectului EVA „Promovarea egalităţii de gen în raioanele Cahul şi Ungheni”, finanţat de Uniunea Europeană şi implementat de UN Women în parteneriat cu UNICEF. Părerile şi opiniile exprimate aici aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al UN Women, al UNICEF sau al Uniunii Europene.

Republica Moldova



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite