Primele 21 de şcoli din Cahul şi Ungheni au început elaborarea Politicii de Protecţie a Copilului

Primele 21 de şcoli din Cahul şi Ungheni au început elaborarea Politicii de Protecţie a Copilului

Primele 21 de şcoli din Cahul şi Ungheni au demarat procesul de elaborare a Politicii de Protecţie a Copilului (PPC), cu ajutorul Centrului Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de Copii (CNPAC). Au fost create grupuri de lucru, implicând profesori, cadre non-didactice, personal auxiliar, elevi şi părinţi. Procesul e coordonat de facilitatori, instruiţi de CNPAC, pentru a dezvolta o comunitate şcolară ce spune NU cazurilor de abuz faţă de copii.

Ştiri pe aceeaşi temă

10 instituţii de învăţământ din raionul Cahul şi 11 şcoli din raionul Ungheni sunt beneficiare ale Programului de implementare şi elaborare a Politicii de Protecţie a Copilului, realizat în premieră de CNPAC, graţie Proiectului EVA, finanţat de Uniunea Europeană şi implementat de UN Women, în parteneriat cu UNICEF. Programul, lansat în septembrie, va dura până în noiembrie 2021.

Anastasia Reşulschi, elevă în clasa a 11-a la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din oraşul Cahul, vede importantă noua Politică de Protecţie a Copilului în contextul în care instituţia poate lua acum toate măsurile necesare pentru a preveni violenţa şi a proteja adolescentele şi adolescenţii de acest fenomen. „Datorită interacţiunii zilnice cu copiii, cadrele didactice pot constata semnele exterioare ale abuzului cât şi schimbările comportamentale. Este important şi copiii să fie la curent cu această Politică de Protecţie pentru că în aşa fel ei se vor simţi mai protejaţi, iar în caz de abuz, vor fi informaţi care sunt paşii următori şi cine sunt adulţii cărora se pot adresa în astfel de situaţii. Acum fiecare copil din instituţie îşi cunoaşte drepturile. Este important să se promoveze drepturile copiilor căci ei nu sunt mini-persoane cu mini-drepturi, mini-sentimente şi mini- demnitate umană. Ei sunt fiinţe vulnerabile cu drepturi depline care trebuie ocrotite”, este de părere Anastasia Reşulschi.

„Un mediu sigur şi plăcut pentru elevi necesită implicarea cadrelor didactice, a părinţilor şi a noastră ca membri de grup, care lucrăm la revizuirea Politicii de Protecţie a Copilului. Am înţeles că PPC este un mecanism capabil să susţină copiii în diferite situaţii cu care ne confruntăm. În acest program am multe de învăţat: care sunt cauzele, consecinţele, semnele după care ne dăm seama că există o problemă”, ne spune Elena Pidgirnîi, elevă în clasa 11-a, liceul „Alexei Mateevici” din satul Pîrliţa, r. Ungheni.

Elaborarea Politicii de Protecţie este salutată şi de părinţi. Elena Dandeş este mama a patru copii. Doi dintre aceştia sunt minori. „Sunt lucruri noi şi pentru părinţi, iar acest program privind elaborarea Politicii de Protecţie a Copilului este interesant şi pentru părinţi. Îmi place că se face ordine, se caută soluţii pentru a preveni cazurile de violenţă. Este importantă relaţia şi comunicarea profesor – elev – părinte. Copiii vor să fie ascultaţi, să fie implicaţi în luarea deciziilor. Este un program important. Ne ajută să înţelegem mai bine ce vor copiii”, spune Elena Dandeş din satul Larga, Cahul.

Psihologa şcolară, Lidia Vatavu, facilitatoarea Programului la Ungheni, afirmă că fiecare copil are dreptul la protecţie, iar copiii de azi au cel mai mult nevoie de înţelegere şi siguranţă, recunoaştere. Rolul adulţilor este să prevină comportamentele inacceptabile, să iniţieze acţiuni ce ar asigura dezvoltarea abilităţilor de prevenire a abuzului. Iar copiii să cunoască că sunt adulţi la care se pot adresa în cazul apariţiei unei dificultăţi sau probleme”. „Apreciez mult faptul că prin proiectul EVA instituţia noastră beneficiază de instruire şi formare ce ţine de elaborarea şi revizuirea Politicii de Protecţie a Copilului. Această politică este un document intern al instituţiei de învăţământ şi ne vine în ajutor pentru a oferi dreptul copilului la siguranţă, sprijin şi intervenţie în situaţiile când sănătatea şi viaţa copilului sunt puse în pericol. Politica de Protecţie a Copilului vine ca un  instrument de lucru care ajută să răspundă exact la orice caz suspect de violenţă sau bullying. Ea vizează toţi angajaţii”, ne mărturiseşte psihologa Lidia Vatavu din satul Pîrliţa, raionul Ungheni.

Potrivit psihologei Svetlana Raru din oraşul Cahul, suportul metodologic aferent proiectului EVA facilitează procesul de elaborare a unui document obţinut prin informare, consultare, implementare de acţiuni pentru toţi actorii comunităţii şcolare. „În cadrul şedinţelor grupurilor de lucru se simte o atmosferă de colaborare şi implicare activă care vine din necesitatea unor documente instituţionale elaborate participativ, pas cu pas, nu impuse din exterior, dar care să corespundă cu caracteristicile specifice instituţiei de învăţământ. Un element important este implicarea elevilor în grupurile de lucru, părerea lor contează. Relaţia adult-elev în cadrul şedinţelor grupurilor de lucru se bazează pe încredere, confidenţialitate şi respect reciproc, de aceea şi produsele elaborate în cadrul programului vor fi eficiente, întrucât corespund necesităţilor specifice instituţiei de învăţământ”, precizează Svetlana Raru.

„La încheierea acestui program la Cahul şi Ungheni, fiecare şcoală participantă în Program va avea o Politică de Protecţie a Copilului adaptată necesităţilor instituţionale. Acum sunt identificate riscurile reale de violenţă între copii, dar şi din partea adulţilor şi prin implicarea profesorilor, părinţilor, elevilor sunt elaborate acţiuni de prevenire şi intervenţie pentru a diminua aceste riscuri”, susţine coordonatoarea Programului de prevenire, CNPAC, Natalia Ţurcanu.

La începutul anului 2021, Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării a adoptat Foaia de parcurs „Să asigurăm un mediu protector pentru copii”, pentru anii 2021-2023, care prevede mai multe acţiuni pentru prevenirea cazurilor de violenţă, neglijare, exploatare şi trafic de copii. Autorităţile îşi propun să informeze societatea, dar şi să coordoneze acţiunile pentru asigurarea unui mediu protectiv, capabil să prevină violenţa faţă de copii, cu principalii actori din sistemul educaţional şi partenerii neguvernamentali.

Activitatea este realizată de CNPAC în cadrul Proiectului EVA „Promovarea egalităţii de gen în raioanele Cahul şi Ungheni”, finanţat de Uniunea Europeană şi implementat de UN Women în parteneriat cu UNICEF. Părerile şi opiniile exprimate aici aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al UN Women, al UNICEF sau al Uniunii Europene.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările