INTERVIU Alexei Rogov, pilotul elicopterului Aviasan: „Dacă ai învăţat să pilotezi un Mi-2, poţi zbura şi pe mătură“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Alexei Rogov, comandantul primului echipaj aerian al serviciului Aviasan, ne-a povestit despre elicopterul Mi-2 pe care-l pilotează în Republica Moldova, dar şi despre misiunile de salvare pe care le-a desfăşurat până anul trecut, în Afganistan.

Adevărul“: De cât timp pilotaţi elicoptere?

În total, am în jur de 2.000 de ore de zbor, dintre care 400 am lucrat pe elicoptere Mi-2. Cel mai des am zburat pe Mi-8 şi pe Mi-24, ultimul fiind model militar. Aeronava care va deservi serviciul Aviasan are un consum cam mare, de aproape 300 de litri de motorină pe oră. Din acest motiv, am pus două rezervoare auxiliare, astfel încât să putem interveni rapid în orice colţ al ţării.

Dacă aeronava consumă atât de mult, de ce aţi ales acest model?

Mi-2 este unul dintre cele mai complicate elicoptere, fiindcă are multe sisteme pe care le înveţi din mers, prin exerciţiu. Acest model a fost conceput iniţial pentru şcoală. Dacă ai învăţat să zbori cu el, poţi zbura şi pe mătură. În Afganistan, aterizăm cu această navă în zone atât de dificile, unde n-ajung nici americanii. Cu acest elicopter am dus de mâncare şi în bazele militare româneşti de-acolo. Chiar dacă e un model mai vechi, e foarte sofisticat.

Cum aţi ajuns să participaţi la misiuni de salvare?

Până în anul 1993 am fost pilot militar. După războiul de pe Nistru, am trecut în aviaţia civilă. Iniţial, am zburat pe avioane IL-18 şi An-26, iar ulterior am zburat numai pe elicoptere în diverse misiuni, printre care şi cele de salvare.

Care a fost cea mai dificilă situaţie în care aţi fost pus, ca pilot de elicopter în Afganistan?

Vara trecută, a trebuit să transport un inginer american într-un punct medical din Afganistan, unde e dificil de aterizat. Pilotam un Mil Mi-8. Imaginaţi-vă că acel centru e într-o vale adâncă, unde nu poţi întoarce elicopterul prin manevre obişnuite. Aşa că l-am ridicat, l-am învârtit şi l-am adus la aterizare (n.r. în timp ce povesteşte, arată din mână cum s-a dat peste cap cu tot cu elicopter). Pasagerul plângea. Se speriase. Probabil, credea că nu-l mai scoate nimeni viu de-acolo.

Cu câte elicoptere va mai fi dotat serviciul Aviasan?

Peste o lună, va fi gata şi un elicopter Mi-2 de rezervă, care va opera tot în cadrul Aviasan. Spre toamnă, vom avea şi un al treilea elicopter, modern, pe care îl vom lua fie cu sprijinul Ministerului Transporturilor, fie în leasing. Cel mai probabil, va fi un Eurocopter 135 sau un Bell 429. Ambele au performanţe mult mai bune decât Mi-2. Decolează în plan vertical de până la 1.000 de metri şi au o viteză de croazieră de 220-240 kilometri pe oră. Pentru un Eurocopter, ora de zbor e de la 2.500 de euro în sus.

Cum aţi ajuns şef la Moldaeroservice?

De 13 ani trăiesc în Canada. Vara trecută, am mers în misiune la Kabul, iar ulterior am trecut prin Moldova. Trebuia să plec acasă, în Montreal, însă domnul ministru (n.r. ministrul Transporturilor, Vasile Botnari) m-a invitat pe la dânsul şi m-a rugat să preiau întreprinderea de la Bălţi. Primul lucru care am considerat că trebuie pus la punct cu elicopterele noastre este să asigurăm zborurile pentru Aviasan. E un serviciu uman şi necesar în ţara noastră.

Moldaeroservice are şapte elicoptere. Dacă două vor fi destinate Aviasan, la ce sunt utilizate celelalte cinci?

Până acum, am zburat numai în misiuni de căutare şi de salvare. Aparatele sunt acum în curs de renovare, astfel încât să le putem utiliza în misiuni de patrulare pentru Moldsilva, Moldovagaz, Moldelectrica şi Poliţia de Frontieră. Avem piloţi foarte bine instruiţi. Cu trei ani în urmă, am participat la serviciul de ambulanţă din România, cu trei elicoptere de-ale noastre.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite