Exploziile din Beirut ar fi fost provocate de nitratul de amoniu confiscat de pe o navă sub pavilionul R. Moldova. Reacţia Agenţiei Navale de la Chişinău

Exploziile din Beirut ar fi fost provocate de nitratul de amoniu confiscat de pe o navă sub pavilionul R. Moldova. Reacţia Agenţiei Navale de la Chişinău

FOTO EPA EFE

O nouă ipoteză în cazul exploziilor care s-au produs, marţi seara, în portul din Beirut. Deflagraţia ar avea legătură cu Republica Moldova. Mai exact, nitratul de amoniu care a explodat într-un depozit portuar ar fi fost confiscat, în 2013, dintr-o navă cargo sub pavilionul Republicii Moldova care a fost reţinută de autorităţile libaneze. La bordul navei se afla un echipaj ucrainean.

Potrivit agenţiei de presă rusă TASS, cu referire la surse din organele de forţă libaneze, exploziile s-au produs în momentul în care muncitorii sudau nişte breşe pe care le avea depozitul, în care se aflau cele 2,7 de tone de nitrat de amoniu, în încercarea autorităţilor de a se asigura că materialele explozibile nu vor putea fi sustrase de răufăcători. Scânteiele de la procesul de sudare ar fi ajuns peste nitratul de amoniu, care în cele din urmă a luat foc şi au produs deflagraţiile.

Totodată, site-ul shiparrested.com scrie că, în octombrie 2013, în portul din Beirut, a fost reţinută nava Rhosus, sub pavilion moldovenesc, în proprietatea unui cetăţean rus şi care transporta 2.750 tone de nitrat de amoniu. Nava Rhosus a pornit din portul din Georgia şi se îndrepta spre Mozambic. Atunci, nava a fost reţinută în port din cauza problemelor tehnice majore depistate de autorităţile libaneze, care au interzis ca nava să părăsească portul. Mai târziu, nava a fost abandonată de către proprietar. 

Adevărul a scris în 2012 cum a devenit Moldova o superputere maritimă, având o flotă de 430 de nave, cu o capacitate totală de transportare de zece ori mai mare decât a României. Şi asta deşi are o ieşire la mare de numai 400 de metri, prin Dunăre, iar după destrămarea URSS rămăsese fără niciun vas.

Agenţia Navală din R. Moldova a comunicat că Nava Rhosus (IMO 8630344) a fost înregistrată în Registrul de Stat al Navelor la data de 23.02.2012, iar din anul 2014, nu mai naviga sub Pavilionul de Stat al Republicii Moldova, şi a fost radiată forţat din Registrul de Stat al Navelor al Republicii Moldova, din cauza expirării documentelor de înregistrare.

Proprietarul navei, conform informaţiei din Registrul de Stat al Navei al Republicii Moldova este o companie înregistrată în Panama. Totodată, această navă a fost transmisă în navlosire conform contractului (bareboat charter) la o companie din Insulele Marshall.

Conform informaţiei deţinute, nava Rhosus a fost antrenată în voiaj între portul Batumi (Georgia) spre Mozambic. Pe durata voiajului, echipajul a depistat o defecţiune tehnică, remedierea căreia nu a fost posibilă pe parcursul voiajului, şi la data de 21 noiembrie 2013 a intrat în portul Beirut (Liban), cu scopul remedierii acesteia şi continuarea voiajului în siguranţă. Datorită faptului că armatorul navei avea probleme financiare, au apărut revendicări comerciale care a adus la reţinerea navei şi mărfii în portul Beirut.

Agenţia menţionează că nava nu a fost reţinută din cauza deficienţelor tehnice, ci din cauza aplicării reţinerii pentru datoriile armatorului. Conform rapoartelor de inspecţie ale Memorandumului de înţelegere privind controlul statului port la Marea Mediterană, a cărui stat membru este Libanul, nava Rhosus a fost inspectată ultima oară la data de 08.06.2013 în portul Saida, fără a fi reţinută, iar informaţii privind reţinerea navei Rhosus în portul Beirut în noiembrie 2013 nu figurează. Conform uzanţelor din domeniul transportului maritim comercial, autorităţile portuare pot reţine nava sau marfa din cauza unor revendicări apărute. Reţinerea a fost aplicată navei şi mărfii, cea din urmă fiind stocată într-un depozit portuar din portul Beirut. În rezultatul celor menţionate, proprietarul navei a abandonat nava şi echipajul. Menţionăm că marfa transportată de această navă la care se face referinţă în sursele mass-media, a fost depozitată de autorităţile din Liban în depozitele portuare, şi nu erau la bordul navei Rhosus.

Premierul libanez Hassan Diab a anunţat că aproximativ 2.750 de tone de nitrat de amoniu erau stocate în depozitul portului din Beirut unde s-a produs marţi explozia care a provocat victime şi daune fără precedent în capitala libaneză, transmite miercuri AFP. 

„Este inadmisibil ca o încărcătură de nitrat de amoniu, estimată la 2.750 tone, să fie prezentă de şase ani într-un depozit fără măsuri de precauţie”, a declarat premierul în faţa Consiliului Suprem de Apărare reunit în şedinţă de urgenţă.

Cel puţin 100 de morţi şi mai mult de 4.000 de răniţi este bilanţul provizoriu al exploziilor care au avut loc marţi seară în portul din Beirut, iar de miercuri Libanul va fi timp de trei zile în doliu naţional.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările