Disciplina şi voluntariatul în şcoală, promovate de autorităţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Învăţătorii sunt responsabili de calitatea studiilor. FOTO: Adevărul
Învăţătorii sunt responsabili de calitatea studiilor. FOTO: Adevărul

Elevii care insultă verbal, bârfesc, intimidează colegii de clasă şi folosesc telefonul în cadrul lecţiilor ar putea obţine note mai mici la purtare. Un nou regulament şcolar privind evaluarea şi notarea rezultatelor învăţării şi a purtării este propus spre dezbateri publice de către Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova.

Evaluarea şi notarea la purtare a elevilor la fiecare sfârşit de săptămână se face superficial, neavând la bază criterii clare de apreciere a disciplinei. Purtarea elevilor disciplinaţi este notată cu calificativele „excelent”, „foarte bine”, „bine”, „satisfăcător” sau „admis”. Iar elevii neordonaţi primesc unul dintre calificativele „nesatisfăcător” sau „respins”. Rezultatele notorii ale elevilor la obiectele şcolare se apreciază cu note de la „10” la „1”, iar cele negative de la „4” la „1”. De aprecierea obiectivă a notelor şi calificativelor primite sunt responsabili profesorii din fiecare gimnaziu sau şcoală primară din Republica Moldova. 

Note obiective la purtare

Autorităţile de la Chişinău propun câteva criterii clare de stabilire a notei la purtare. Elevii care vor da dovadă de perseverenţă, sârguinţă şi tenacitate ar putea lua nota maximă la purtare. Cei care vor avea patru absenţe nemotivate de la ore într-o lună le va fi micşorată nota cu două puncte. Iar cei care vor acumula 10 absenţe nemotivate timp de o lună – se vor alege cu patru puncte de penalizare. Elevii nepunctuali şi iresponsabili faţă de timpul lor, de asemenea, vor fi sancţionaţi. Aceştia ar putea lua note mai mici cu unu sau chiar trei puncte. Profesorii ar putea scădea un punct pentru întârzierile ocazionale, două puncte pentru întârzieri frecvente şi cu trei puncte mai puţin se vor alege elevii ce întârzie deseori la ore. Insultele verbale faţă de adulţi, violenţa fizică, intimidarea, felul cum vorbeşte elevul, terorizarea, escrocheria, şantajul şi aspectul exterior neîngrijit al elevilor ar putea fi de asemenea sancţionat cu scăderea notei de la „10” la „7”. Şcolile din ţara noastră ar putea pedepsi elevii care nu se respectă pe ei şi pe colegii lor. Şcolarii calificaţi cu dereglări de comportament ce se remarcă printr-o atitudine obraznică, intimidează colegii şi-i insultă verbal vor obţine cu trei puncte mai puţin la purtare, dacă regulamentul va fi aprobat.

Telefonul mobil nu educă elevii

Radiocasetofonul portabil cu căşti şi/sau telefonul mobil folosit în cadrul lecţiilor reprezintă o preocupare serioasă a învăţătorilor, deoarece ele nu contribuie la dezvoltarea educaţiei şi acumularea cunoştinţelor onorabile. Folosirea telefonului mobil în timpul lecţiilor ar putea fi restricţionat de către profesori. Aceştia vor micşora nota la purtare, în funcţie de periodicitatea utilizării, de la unu la trei puncte. Elevii care vor utiliza foarte des telefonul mobil în timpul lecţiilor vor primi cu trei puncte mai puţin, iar cei care le vor utiliza deseori vor primi doar cu două puncte mai puţin. Utilizarea ocazională a telefonului mobil de către elevi i-ar putea obliga pe învăţători să-i penalizeze cu un punct, se mai arată în proiectul de regulament.

Ministerul promovează munca voluntară

Voluntariatul este cea mai simplă activitate pe care o pot face elevii, iar aceasta este promovată în noul proiect de regulament. Voluntariatul înseamnă să-ţi dedici o parte din timpul tău pentru alte activităţi, fără să fii plătit pentru ceea ce faci. Elevii activi şi cu spirit civic care se vor implica în diverse activităţi de voluntariat precum organizarea activităţilor extraşcolare, forumuri, dezbateri, cluburi, cercuri artistice sau sportive vor beneficia de puncte suplimentare la purtare. De asemenea, elevii se pot implica în activităţi de salubrizare a oraşului sau satului în care locuiesc, dereticarea clasei, terenului şcolar, repararea literaturii din biblioteca şcolară şi pot contribui la protejarea mediului ambiant.

Dacă va fi aprobat noul regulament de evaluare şi notare a rezultatelor învăţării, promovarea şi absolvirea în învăţământul şcolar şi gimnazial, profesorii vor elabora o schemă de acordare a punctelor pentru fiecare indicator şi baremul de convertire a punctelor pentru acordarea calificativelor comportamentului elevului. Elevii care vor acumula între 95% şi 100% vor primi calificativul „exemplar”. Calificativul „bine” se va oferi elevilor cu 76-94%, iar „satisfăcător” - celor cu 51-75% acumulate. Şcolarii cu un procentaj mai mic şi egal cu 50% vor lua menţiunea de „nesatisfăcător”, precizează autorii.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite