Curtea de Conturi: Zeci de milioane de lei din Fondul Rutier, utilizaţi ineficient

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Gestionarea ineficientă a zeci de milioane de lei din Fondul Rutier a fost constatată într-un audit efectuat de către Curtea de Conturi, pentru perioada anilor 2014-2017. Verificările au scos la iveală şi faptul că, an de an, acumulările la Fondul Rutier s-au diminuat. Totodată, s-a constatat şi lipsa transparenţei decizionale la repartizarea resurselor Fondului, transmite IPN.

Aliona Oboroceanu, controlor de stat principal, a declarat că mai multe lucrări de reparaţie a drumurilor, în valoare totală de 29 de milioane de lei, au fost efectuate în lipsa unor proiecte de execuţie. Fondul Rutier pierde bani şi din cauză că autorităţile nu au dus la bun sfârşit procesul de achiziţionare a serviciilor informaţionale pentru funcţionarea sistemului e-vinieta. 

Se constată şi transferarea tardivă a mijloacelor financiare acumulate din achitarea taxelor de eliberare a autorizaţiilor pentru transporturile auto internaţionale. La fel, lipseşte un sistem informaţional între Serviciul Vamal şi ANTA.

Aliona Oboroceanu a mai spus că anual sursele Fondului Rutier se distribuie pentru reparaţia şi reconstrucţia drumurilor, procurarea tehnicii de intervenţie etc., însă eficienţa mijloacelor Fondului a fost afectată de deficienţe şi nereguli în realizarea procedurilor de achiziţie desfăşurate de către Administraţia de Stat a Drumurilor. Iar ineficienţa managementului financiar la opt din cele 11 societăţi pe acţiuni responsabile de întreţinerea drumurilor naţionale au generat cheltuieli ineficiente de peste 47 de milioane de lei.

Directorul general al Administraţiei de Stat a Drumurilor, Gheorghe Curmei, a spus că eficienţa utilizării banilor Fondului Rutier depinde de predictibilitatea mărimii Fondului de la un an la altul, ceea ce permite planificarea lucrărilor de achiziţie. În starea actuală de lucruri, sursele Fondului Rutier nu permit executarea unor lucrări de reparaţie capitală, ci doar de întreţinere. 

Despre suma de 29 de milioane de lei, utilizată pentru achiziţionarea lucrărilor de reparaţie rutieră, în lipsa unor contracte de execuţie, acesta a spus că lucrările efectuate sunt de întreţinere curentă şi în cazul acestora proiecte de execuţie nu sunt necesare, ci doar atunci când se intervine cu modificări la sistemul rutier etc.

Despre acuzaţiile de utilizare ineficientă a surselor din Fondul Rutier, destinaţi reparaţiei reţelei de drumuri, Gheorghe Curmei a declarat că banii Fondului sunt suficienţi doar pentru întreţinere, în timp ce pentru reconstrucţia şi reparaţia drumurilor sunt foarte puţine surse. 

Pentru a asigura eficienţa banilor investiţi în reparaţia drumurilor, autorităţile vor impune un termen de garanţie, timp în care antreprenorul care a executat lucrările va fi responsabil de întreţinerea traseelor.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite