Cum s-au desfăşurat audierile parlamentare privind privatizarea companiei Air Moldova

Cum s-au desfăşurat audierile parlamentare privind privatizarea companiei Air Moldova

Situaţia la Air Moldova a devenit critică în 2012, când compania a înregistrat pierderi de 72 de milioane de lei. Odată cu intrarea pe piaţă au companiilor low cost, pierderile au crescut – 227 de milioane de lei în anul 2015. Informaţiile au fost prezentate, astăzi, în cadrul unor audieri organizate de către Comisia parlamentară economie, buget şi finanţe, transmite IPN.

Ştiri pe aceeaşi temă

Vitalie Iurcu, secretar de stat la Ministerul Economiei şi Infrastructurii, a declarat că după intrarea pe piaţă a companiilor low cost, biletele au ajuns să coste în medie 94 de euro în 2017, comparativ cu 130 de euro în 2013. Situaţia s-a agravat şi mai mult din cauza majorării preţurilor la produsele petroliere. Toate acestea au creat un şir de probleme companiei.

Pe de altă parte, este vorba şi despre o flotă învechită de 20 de ani, cu şase aeronave, dintre care două în proprietate, patru în leasing. Şi acestea sunt costuri care se reflectă asupra costului la bilete şi generează o gaură în fluxul numerar. Potrivit lui Vitalie Iurcu, învingătorul concursului comercial a prezentat o strategie de dezvoltare a companiei şi aceasta prevede atât achitarea datoriilor, cât şi majorarea numărului de nave proprii. În anul viitor vor fi procurate două nave.

Vladimir Baldovici, directorul general al Agenţiei Proprietăţii Publice, a declarat că Air Moldova a fost inclusă în lista bunurilor pasibile de privatizare încă în anul 2008. În raportul cu privire la monitorizarea financiară din 2017, Ministerul Finanţelor  atenţiona asupra faptului că întreprinderea, din cauza datoriilor pe care le avea, risca să intre în incapacitate de pată.
 
Expunerea la privatizare a fost determinată de necesitatea asigurării respectării obligaţiunilor contractuale pe care le avea compania faţă de părţi. Au existat numeroase sesizări venite din partea Eurocontrol, care atenţiona asupra datoriilor. Acest fapt însemna că în orice moment puteau fi sistate cursele în spaţiul european.
 
Funcţionarul a făcut referire şi la mentenanţa proastă, fapt ce ţinea navele la sol, iar compania era nevoită să închirieze nave străine pentru a-şi onora obligaţiile. Cât ţine de organizarea concursului comercial, Vladimir Baldovici a spus că la termenul limită, 4 septembrie 2018, a fost înregistrată o singură ofertă.

Deputatul Partidului Democrat Cornel Dudnic a declarat că cel mai important aspect este cel legat de securitatea zborurilor. Starea financiară a companiei genera riscuri de securitate şi în aceste condiţii nu contează cine o administrează, statul sau un operator privat, contează normele de securitate care trebuie garantate.

Deputatul Partidului Liberal Democrat Grigore Cobzac a declarat că nici el şi nici colegii din fracţiune nu au fost împotriva privatizării Air Moldova, însă deranjează modalitatea, lipsa de transparenţă, inclusiv în asigurarea ulterioară a funcţionalităţii acestei companii. Şi, de aici rezultă mai multe întrebări.
 
citeste totul despre: