Concesionarea gărilor auto ar
putea să agraveze situaţia din transportul rutier
FOTO IPN
Iniţiativa de concesionare
a gărilor auto, înaintată de Guvern, ar putea agrava situaţia şi aşa şubredă
din sistemul transportului auto. Concesionarea ar trebui să fie ultima soluţie
la care ar apela Guvernul şi asta, doar dacă nu sunt eficiente alte metode de
dezvoltare a transportului auto. Aceste opinii au fost exprimate în cadrul
emisiunii „Sfatul Ţării” de la 10TV, transmite IPN.
Oleg Tofilat, expert internaţional în politici publice, consideră că decizia Guvernului de a concesiona gările este una pripită. Decizia nu a fost anunţată din timp şi discutată în societate, în plus, nu a fost anunţată explicaţia Guvernului de ce se vrea concesiunea, spune expertul. Oleg Tofilat consideră că această concesiune este o comandă politică. În opinia lui, sunt alte priorităţi în ceea ce priveşte transportul rutier decât concesionarea gărilor. Expertul s-a referit la introducerea biletului electronic, liberalizarea accesului la transport rutier, cadrul tarifar, armonizarea legislaţiei, consolidarea capacităţilor administrative ale Agenţiei Naţionale de Transport Auto. „În locul acestora a apărut această concesiune care nu a fost discutată, nu a fost pregătită”, spune Oleg Tofilat.
Expertul economic Sergiu Gaibu consideră că ar fi trebuit făcută o diagnostică ce ar fi indicat care este cea mai potrivită metodă de a îmbunătăţi situaţia gărilor. Potrivit lui, în acest caz s-a omis o etapă foarte importantă – analiza. „Omiterea părţii acesteia, inclusiv discutarea cu societatea civilă şi cu comunităţile de experţi este o greşeală fundamentală. Un element important în democraţie este permanent atenţionat Republicii Moldova din partea organismelor internaţionale – respectarea transparenţei decizionale”, a spus Sergiu Gaibu. În opinia analistului, ar fi trebuit să se cunoască şi obiectivele urmărite prin acţiunea de concesionare.
Ministerul Economiei şi Infrastructurii a înaintat spre dezbateri publice o decizie a Guvernului în care se menţionează că bunurile întreprinderii de stat „Gările şi Staţiile Auto” şi dreptul de a opera curse vor fi transmise unui prestator privat de servicii, care se va angaja să facă investiţii, timp de trei ani, în modernizarea celor 30 de filiale ale întreprinderii. Volumul estimat al investiţiilor porneşte de la 200 mln lei, iar recuperarea sumelor este prevăzută într-o perioadă de 25 de ani.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:
Folosim cookie-uri și tehnologii asemănătoare pentru a-ți îmbunătăți experiența pe acest website, pentru a-ți oferi conținut și reclame personalizate și pentru a analiza traficul și audiența website-ului. Înainte de a continua navigarea pe website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie și al Politicii de Confidențialitate.
Prin continuarea navigării pe website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.