Ce cred experţii despre sloganul turistic al Moldovei „Hospitality. Traditions. Mystery“: „Important e ca ultimul cuvânt să nu ajungă «misery»“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Şefii Agenţiei Turismului au pariat şi pe tradiţiile moldovenilor FOTO Tudor Iovu
Şefii Agenţiei Turismului au pariat şi pe tradiţiile moldovenilor FOTO Tudor Iovu

După mai multe încercări, Agenţia Turismului a selectat formula care să reprezinte Moldova pe plan extern: „Hospitality. Traditions. Mystery“. Specialiştii în PR spun însă că e un slogan fără identitate, cu mesaj confuz

Pe 1 august, Agenţia Turismului a demarat concursul de selectare a celui mai bun slogan menit să atragă turiştii şi să promoveze Republica Moldova peste hotare. Doritorii au fost chemaţi să propună idei originale, iar câştigătorului i-a fost promisă o noapte de cazare şi o cină romantică în unul dintre hotelurile Capitalei. Peste 150 de persoane au înaintat 623 de variante de slogan, dintre care comisia de concurs a agenţiei a selectat zece şi a invitat lumea să voteze online.

„NEVALORIFICAŢI, DECI MISTERIOŞI“

Ieri, cu prilejul Zilei Mondiale a Turismului (marcată pe 27 septembrie), organizatorii au anunţat formula finală: „Hospitality. Traditions. Mystery“. E drept că ponderea votului online în punctajul final a fost de doar 25%, notele comisiei de concurs au asigurat 45%, iar 30% au venit din partea consiliului consultativ, format din organizaţii obşteşti, mediul academic şi cel de afaceri. „Identificarea sloganului a fost foarte dificilă. După mine, ne reprezintă perfect. Suntem un popor cu adevărat ospitalier, avem obiceiuri, dar, cu părere de rău, la acest moment nu suntem valorificaţi, deci suntem misterioşi“, a declarat Nicolae Platon, directorul Agenţiei.

Autoarea sloganului este Elena Ciubara, care lucrează în domeniul financiar-bancar. Femeia s-a arătat foarte fericită că ideea sa a prins la public. „Ospitalitatea e cartea de vizită a ţării. Toţi străinii care ne vizitează rămân impresionaţi de felul cum sunt primiţi aici. Tradiţiile merită să fie promovate şi valorificate, iar misterul spune despre faptul că suntem o ţărişoară nedescoperită, dar care are multe de arătat“, a spus câştigătoarea.

„MAI MULT CONFUZ DECÂT ATRACTIV“

De cealaltă parte, specialiştii în publicitate susţin că asocierea a trei elemente generează mai degrabă confuzie. „Sloganul trebuie să transmită un mesaj direct, orientat pe un anumit aspect. Noi am încercat să prindem trei iepuri odată, să ne poziţionăm pe trei nişe diferite.E o iniţiativă foarte bună, o modalitate creativă de afirmare, dar care nu ne defineşte concret identitatea“, explică Eugen Dediu, specialist în comunicare.

„De fapt, esenţa nu e în combinaţia de cuvinte, dar în sensul cu care le umplem, mesajul pe care îl transmite străinilor. Mie mi se pare destul de confuz. Imediat mă întreb: odată ales, ce vom face cu el? Cum îl vom utiliza pentru a aduce plus-valoare ţării? Cum ne ajută să scăpăm de percepţia negativă pe care o au oamenii despre Moldova?“, adaugă Alexandr Bejenari, directorul unei agenţii de publicitate.
Regizorul Viorel Mardare critică mai dur alegerea. „Imaginea unei ţări se creează prin fapte. Dacă am avea cel puţin drumuri bune, am avea dreptul moral să chemăm aici turişti. Acum ce pot vedea? Hoteluri exagerat de scumpe pentru condiţiile de cazare proaste pe care oferă? Cât de atractiv mai este Orheiul Vechi după ce vezi Alpii? Cât farmec au vilele de la sate pline de kitch?“, se întreabă regizorul.

Experţii mai spun că autorităţile ar fi trebuit să consulte şi companiile din domeniu. „Pentru că e vorba de imaginea ţării noastre, corect era să fie efectuat un studiu pentru a vedea cum se poziţionează Moldova în diferite ţări. Să ştim clar cum ne văd germanii, francezii etc. Apoi urmau să fie definite domeniile în care suntem cei mai buni, să fie formulate slogane ce pot fi uşor memorate şi abia după asta să fie supuse votului“, explică Eugen Dediu. „Nu e vorba neapărat de licitaţii şi contracte comerciale. Cred că cei din PR ar fi colaborat cu plăcere şi gratis, pentru beneficiul ţării“, susţine Mihai Ţurcanu, art director al unei companii publicitare.

„Sloganul ar trebui pronunţat foarte atent, aşa încât mystery (mister) să nu se transforme în misery (mizerie).“ Viorel Mardare, regizor
Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite