Bulevardul Ştefan cel Mare: absolut nou, dar fără 200 de copaci

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Până în 2015, bulevardul central va fi complet renovat, de la reţelele subterane până la iluminare şi parcări. Până una-alta, autorităţile discută cum să implementeze idei europene fără a provoca daune. Se pare că arborii de la şosea încurcă planurilor măreţe şi ar trebui sacrificaţi.

Proiectul privind reabilitarea totală a bulevardului central al Capitalei este din 2011, când a fost semnat un acord prin care Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) oferă 22 de milioane de euro pentru reparaţia a şase străzi din centrul urbei.

„TOTUL VA FI ABSOLUT NOU“

După cercetări îndelungate, proiectanţii au decis că vor începe cu reconstrucţia utilităţilor, lucrări în care sunt implicate companiile Apă-Canal, Moldtelecom, Termocom, Moldovagaz şi Gas Natural Fenosa. După aceea, se va trece nemijlocit la asfaltare.

„Totul va fi absolut nou, inclusiv trotuarele şi iluminatul public. Lucrările vor demara din ambele părţi ale bulevardului şi se vor îndrepta spre Piaţa Marii Adunări Naţionale, acolo unde se planifică amenajarea unei parcării subterane“, explică Igor Gamreţki, director interimar la Direcţia transport public a Primăriei.

Potrivit funcţionarului, licitaţia pentru selectarea companiei ce va asfalta va fi organizată în lunile octombrie-noiembrie. Contractul urmează a fi semnat în februarie 2014, iar lucrările vor dura în jur de un an. „Este vorba de primul pachet de finanţare, de 11 milioane de euro, în care se regăsesc pe lângă Ştefan cel Mare, străzile Constantin Negruzzi şi Vasile Alecsandri. Primăria va contribui cu încă nouă milioane de euro. Acum pregătim toate actele, lucrăm cu fiecare întreprindere ce se va implica, mai adunăm idei şi căutăm modalităţi ca să ne încadrăm în grafic. Trebuie să avem terenul pregătit până la începerea asfaltării. O problemă este solul al cărui tasare trebuie făcută la cel mai înalt nivel, pentru ca asfaltul nou să se aşeze corespunzător”, mai spune Gamreţki.

Oficialul precizează că pe străzile C. Negruzzi şi V. Alecsandri deja au început să lucreze cei de la Apă-Canal şi Termocom, întrucât volumul de lucru este mare. De asemenea, el precizează că în urma renovării, ar urma să apară sensuri giratorii la intersecţia mai multor străzi: Ciuflea, Ismail, Vasile Alecsandri, Mihai Viteazul, dar şi la străzile Alexandr Puşkin şi Mitropolit Bănulescu-Bodoni, ultimele două în dependenţă de cum va fi proiectată parcarea din Piaţa Marii Adunări Naţionale. „La moment coordonăm şi proiectăm fiecare sens giratoriu. Discutăm cu Poliţia Rutieră şi Ministerul Transporturilor. Dar aici întâmpinăm greutăţi, pentru că până acum nu am obţinut niciun aviz”, adaugă Igor Gamreţki.

PERLA ŞI PROBLEMA CHIŞINĂULUI

Potrivit proiectului, 270 de copaci de ambele părţi ale bulevardului ar trebui defrişati pentru a realiza un canal de beton destinat reţelelor electrice, instalaţie ce nu există în prezent. Este vorba mai ales de primul rând de arbori, amplasaţi lângă bordură. „Acolo unde copacii prezintă avarieri sau au o decorativitate mai slabă, suntem de acord să fie defrişaţi. Până la urmă, se discuta despre 178 de copaci“, a comentat Galina Leahu, şeful adjunct al întreprinderii municipale Spaţii Verzi. „Pentru ca acest canal să poată fi uşor gestionat, el trebuie amplasat cât mai aproape de drum. Copacii sunt şi perla, dar şi problema noastră”, mai spune Igor Gamreţki.

Ideea defrişării l-a nemulţumit pe edilul Capitalei, care a cerut ca proiectul să fie revizuit. „Trebuie să găsim o cale de mijloc şi să trasăm canalul fără a provoca daune, întrucât defrişarea va avea doar un rezultat negativ. În cel mai rău caz, mutăm canalul pe carosabil. Bulevardul Ştefan cel Mare trebuie să conţină două rânduri de arbori, dintr-un capăt în celălalt. Renovarea cu preţul tăierii a 300 de arbori nu merge“, a declarat Dorin Chirtoacă.

ECOLOGIŞTII SUNT ÎMPOTRIVĂ

Preşedintele organizaţiei teritoriale Chişinău a Mişcării Ecologiste din Moldova, Vladimir Garaba, susţine că 25% din numărul de copaci crescuţi în aliniamentele de arbori deja au fost distruşi, „pentru parcări, clădiri sau mai mult soare” . „Este încă o aberaţie a conducerii oraşului, un proiect antiecologic. Copacii de 50-60 de ani trebuie păstraţi, iar cei răi – replantaţi. Orice defrişare se permite în urma evaluării impactului acesteia. Şi aşa suntem într-un vacuum legislativ“, explică Garaba. ;

STRĂZI REPARATE  DIN BANI EUROPENI

Cele 22 de milioane de euro sunt oferite de BERD în baza unui acord semnat în anul 2011. Dorin Chirtoacă promitea atunci că până în 2013 din aceşti bani vor fi reconstruite şase străzi din centrul Chişinăului: bulevardul Ştefan cel Mare şi Sfânt, străzile Constantin Negruzzi, Tighina, Vasile Alecsandri, Alexandru cel Bun şi 31 August 1989. Suma a fost oferită pentru o perioadă de 10 ani. Din bani europeni ar putea fi reabilitat întregul sistem de canalizare al Capitalei. În viitorul apropiat, municipalitatea ar putea contracta un nou împrumut de la BERD. Costul acestor lucrări este estimat la peste 70 de milioane de euro.

Studiu de fezabilitate pentru parcarea subterană

De anul trecut, edilii promit o parcare subterană în Piaţa Marii Adunări Naţionale, care va fluidiza traficul din centrul. Potrivit fostului arhitect-şef Radu Blaj, până la 1 august va fi finalizat studiul de fezabilitate, care urmează a fi aprobat de Consiliul Municipal. Ulterior, va fi selectat agentul ce va construi parcarea, în urma unui concurs sau parteneriat public-privat. „Lucrările ar trebui să decurgă în paralel cu renovarea bulevardului. Este prea devreme să vorbim despre numărul de etaje sau locuri din viitoarea parcare“, a spus Radu Blaj.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite