GALERIE Artă şi mucegai la centrul expoziţional „Constantin Brâncuşi“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Acoperişul galeriei „Constantin Brâncuşi“ din Chişinău, unde sunt expuse anual sute de lucrări şi sunt organizate expoziţii internaţionale, riscă să se prăbuşească din cauza unui balcon construit de vecinii de deasupra.

Până pe 16 iunie, centrul expoziţional „Constantin Brâncuşi“ găzduieşte Bienala Internaţională de Pictură. Pe pereţii şi paravanele instalate în sala mare sunt expuse lucrări semnate de pictori din peste 30 de state, inclusiv din ţări îndepărtate ca Japonia, Mongolia, India, Iran, Cuba sau Coasta de Fildeş. Puţini vizitatori ştiu însă că aceste panouri nu servesc doar ca suport pentru tablouri, dar şi drept camuflaj pentru găleţile şi lighenele în care se acumulează apa ce trece prin tavanul fisurat la cea mai mică ploaie. Din cauza igrasiei, mai multe bucăţi s-au desprins din plafonul de ipsos, iar prin găuri se întrevede cerul.

ŞI-A MĂRIT APARTAMENTUL CU ACORDUL UNIUNII

Crăpăturile din pod nu au nicio legătură cu  starea clădirii care datează din 1990, ci au fost provocate de oanexă construită de locatarul apartamentului de deasupra. Bărbatul şi-a făcut un balcon la etajul doi al blocului de pe bulevardul Şefan cel Mare încă din 1995. Încăperea se sprijină pe câţiva pari de fier, care au format cu anii, sub greutatea construcţiei, fisuri în acoperişul galeriei, şi a acoperit sistemul de scurgere.

Veteran al războiului din Afganistan, Ştefan Matei a obţinut de la Uniunea Artiştilor Plastici, în gestiunea căreia se află galeria, permisiunea să-şi extindă spaţiul locativ ieşind cu 70 de centimetri din faţada blocului. Pictorii s-au trezit însă cu o construcţie de aproximativ 20 de metri pătraţi pe acoperiş.

„M-a rugat în repetate rânduri să-i permit să-şi construiască acest balcon. Am ripostat o vreme, până i s-au alăturat mai mulţi foşti combatanţi şi, sub presiunea lor, am fost nevoit să semnez hârtia. Îmi asum vina că
i-am dat acordul să-şi extindă apartamentul, dar nu era vorba de o suprafaţă atât de mare“, se justifică fostul preşedinte a Uniunii Artiştilor Plastici, Anatol Rurac. Pictorul susţine că s-a certat de mai multe ori cu vecinul de sus şi chiar s-au luat la pumni, dar nu a putut să schimbe nimic.Juristul şi directorul galeriei ne arată anexa construită de vecinul de sus FOTO:Tudor Iovu

image

AMENDAT CU 50 DE LEI PENTRU CONSTRUCŢIE NEAUTORIZATĂ

Galeria „Constantin Brâncuşi“ l-a dat în judecată pe proprietarul balconului. Deşi a fost găsit vinovat, bărbatul a plătit doar o amendă de 50 de lei, cu toate că legea prevedea şi demolarea construcţiei neautorizate. Anatol Rurac strânge din umeri. „Ce puteam să-i fac? Am stat chiar eu pe acoperiş în apă pluvială până la brâu ca să desfund ulucele“, povesteşte artistul.

Este contrazis însă de Dan Casian, juristul centrului expoziţional. „Ex-preşedintele Rurac nu trebuia să rezolve singur problema şi să se ia la bătaie cu vinovatul, ci să apeleze repetat în instanţă după hotărârea emisă în 1998. Acum e deja prea târziu să dovedim că anexa a fost construită ilegal“, afirmă juristul.

Cazul balconului a fost dat uitării până în 2012, când şefia Uniunii Artiştilor Plastici a fost preluată de Ghenadie Jalbă. „Am moştenit această problemă de la fosta conducere şi acum încercăm să o rezolvăm, pentru că există pericolul ca tavanul suspendat al galeriei, construit pe o structură de lemn din plăci de ipsos, să se prăbuşească în orice moment. Apa pătrunde până jos şi afectează şi podeaua în care au apărut deja fisuri. Iarna este frig şi avem puţini vizitatori. Au de suferit şi lucrările, întrucât trebuie păstrate la o anumită temperatură şi o umiditate“, explică preşedintele Uniunii.

Dezastrul bate şi în imaginea galeriei unde îşi expun lucrările artiştii din întreaga lume. „Este o ruşine pentru ţară, nu doar pentru noi. Chiar nu înţeleg de ce nimeni nu a intervenit până acum“, se întreabă Mihai Mungiu, directorul centrului expoziţional „Constantin Brâncuşi“.

O soluţie ar fi ca administraţia galeriei să-i ceară vecinului despăgubiri în instanţă. „Dacă acum 15 ani ne-am judecat cu Ştefan Matei pentru că a ridicat ilegal construcţia, acum încercăm să demonstrăm că ni s-au adus prejudicii. Suntem în procesul de acumulare a probelor. Am apelat şi la o expertiză care ar dovedi starea deplorabilă a tavanului. De parcă nu se vede cu ochiul liber...“, precizează Mihai Mungiu.

NU L-A VĂZUT NIMENI LA FAŢĂ

Atât directorul, cât şi juristul galeriei susţin că, de când au preluat cazul de la fosta conducere, nu l-au văzut 

niciodată pe proprietarul balconului. „La şedinţele de judecată vine soţia lui, Elena Matei. Bărbatul îşi motivează absenţa prin probleme de sănătate“, afirmă Mungiu.

Potrivit vecinilor, Ştefan Matei ar fi însă perfect sănătos. „Şi-a luat cei patru copii şi soţia şi a plecat pe toată vara la Vadul lui Vodă. N-are nimic, e sănătos tun. În schimb noi, vecinii, am putea să ne îmbolnăvim degrabă pentru că balconul ne acoperă lumina soarelui“, se revoltă Ludmila Medvedev din apartamentul de alături.

Am încercat şi noi să-l găsim pe bărbatul care a dat atâtea bătăi de cap galeriei. Am sunat la uşă, dar nu ne-a deschis nimeni, iar numărul lui de telefon de acasă nu există în baza de date a companiei Moldtelecom. Nu este înregistrat vreun număr nici la adresa Fundaţiei Internaţionale a Invalizilor Războiului din Afganistan, pe care o conduce Ştefan Matei. ;

Galeria trăieşte din chirie

Centrul expoziţional „Constantin Brâncuşi“ a fost inaugurat pe 15 august 1990. Galeria se află în subordinea Uniunii Artiştilor Plastici din Moldova, care este o asociaţie obştească, şi se întreţine din închirierea spaţiilor expoziţionale. Magazinul de haine de alături este, la fel, dat în arendă. Din vânzarea biletelor, centrul adună anual circa 15.000 de lei. Potrivit directorului Mihai Mungiu, veniturile acumulate sunt insuficiente pentru o reparaţie capitală a clădirii din centrul Chişinăului.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite