Analiză IPRE: Doar prin rezultate concrete de aplicare a reformelor în Moldova poate fi restabilită încrederea Uniunii Europene

Analiză IPRE: Doar prin rezultate concrete de aplicare a reformelor
în Moldova poate fi restabilită încrederea Uniunii Europene

FOTO Arhivă

Deşi autorităţile R. Moldova au aprobat o Foaie de Parcurs privind agenda de reforme ca răspuns la concluziile UE, aceasta conţine acţiuni cu caracter legislativ, care trebuiau să fie îndeplinite de Guvernul RM, ezitând să vină cu acţiuni care ar demonstra o voinţă politică clară în schimbarea calitativă a procesului de implementare a reformelor, depolitizarea instituţiilor publice şi abandonarea practicilor care afectează independenţa justiţiei.

La această concluzie au ajuns experţii IPRE în cadrul analizei tematice privind ultimele evoluţii ale dialogului RM-UE în contextul implementării Acordului de Asociere. Astfel, dacă până în anul 2015 dialogul RM-UE a fost caracterizat de o agendă ambiţioasă de integrare europeană atunci, din cauza derapajelor şi pierderii calităţii RM de „istorie de succes”, la începutul anului 2016 preocuparea principală pe agenda RM-UE a fost depăşirea crizei şi „stabilizarea” Republicii Moldova.
 
Uniunea Europeană a fost practic nevoită să adopte o tactică pragmatică a paşilor mici, stabilind o legătură directă de condiţionare între avansarea relaţiilor cu Republica Moldova şi înlăturarea restanţelor Republicii Moldova cu privire la implementarea Acordului de Asociere, dar în special realizarea reformelor concrete în sectoare cheie. În acest sens, conţinutul Concluziilor Consiliului UE privind Republica Moldova din 15 februarie 2016 care conţine un set de condiţionalităţi clare referitor la acţiunile prioritare pe termen scurt pe care trebuie să le realizeze Guvernarea de la Chişinău, confirmă noua abordare a UE.
 
„Aşteptarea noastră este că atât Uniunea Europeană şi alţi parteneri de dezvoltare ai Republicii Moldova vor monitoriza îndeaproape modul în care se va îndeplini Foaia de parcurs privind agenda de reforme prioritare. De asemenea, UE va insista asupra unei schimbări de atitudine în implementarea legilor nu doar adoptarea lor formală. Este necesar un efort concret din partea autorităţilor RM pentru a demonstra existenţa unei voinţe politice clare în aplicarea practică a reformelor care vizează în special sectorul justiţiei, combaterii corupţiei şi reformei sectorului financiar-bancar. Implementarea angajamentelor asumate în Acordul de Asociere trebuie să fie prioritară. Altfel, Republica Moldova nu va reuşi să redobândească încrederea partenerilor de dezvoltare, iar viitorul european al Republicii Moldova ar putea fi pus în pericol”, a comentat unul din autorii analizei, expertul IPRE, Iulian Groza.
 
IPRE consideră că dinamica implementării Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană pe parcursul anului 2015 a fost afectată în mare parte de crize guvernamentale continue, iar tergiversarea numirii unui nou Guvern pe parcursul trimestrului IV al anului 2015 şi începutul anului 2016, de asemenea a influenţat viteza şi calitatea de implementare a reformelor cheie.
 
Reamintim că Foaia de Parcurs a inclus în total 69 de acţiuni prioritare corespondente celor 13 domenii. Majoritatea acţiunilor, şi anume 46 de acţiuni prioritare au fost planificate pentru perioada martie-aprilie 2016, 19 acţiuni prioritare sunt planificate pentru perioada aprilie-iulie 2016, iar 4 acţiuni prioritare sunt cu termen permanent de realizare (permanent/în curs de desfăşurare). Termenul limită asumat de autorităţile RM pentru realizarea tuturor acţiunilor prioritare este 31 iulie 2016. Totodată, majoritatea acţiunilor planificate sunt cu caracter legislativ (38 de acţiuni), iar altele vizează activităţi de implementare (31 de acţiuni).
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: