Şoferii de maxi-taxi din Chişinău cer scumpirea biletelor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Conducătorii de microbuze de pe rutele urbane din Capitală vor protesta duminică, cerând majorarea tarifelor la călătorie. Ei se plâng că, din cauza scumpirii motorinei, abia de-şi acoperă cheltuielile pentru carburanţi.

Şoferii de microbuze din Chişinău sunt nemulţumiţi de faptul că autorităţile ţin în loc tarifele la bilete, deşi carburanţii s-au scumpit din nou. Astfel, posesorii de vehicule cu propulsie diesel plătesc, mai nou, între 17,45 şi 17,99 de lei pentru un litru de motorină. În timp ce unii şoferi susţin că luni au vânat încă de la primele ore ale dimineţii benzinăriile în care motorina a fost scumpită mai târziu, alţii se plâng că din încasările pe care le agonisesc în fiecare zi nu-şi permit să plătească decât combustibilul de a doua zi şi taxa de rută.

„Acum fugăresc maşina ca să nu stau pe loc, fiindcă nu câştig nimic. Luni-dimineaţă mi-am umplut rezervorul la Bemol, ca să mai apuc din preţul vechi. Sper să fie scumpite şi biletele, să pot duce nişte bani şi acasă“, spune Ion Caraman, şofer pe ruta 124.

„Zilnic consum circa 30 de litri de motorină. Sunt zile când strâng şi 1.000 de lei, dar cel mai des - vreo 700. Numai combustibilul mă costă aproape 600. Ar fi normal ca biletele să ajungă la 5 lei. Altfel vom fi nevoiţi să ne retragem“, mărturiseşte Andrei Antoci, şofer pe linia de maxi-taxi 115. „În ultima vreme merg mai mult în pierdere. Dacă ştiam că se ajunge aici, nici nu mai veneam cu microbuzul pe rută. Luna asta am luat bani de la soţie ca să-mi repar maşina“, se revoltă un alt şofer.

Mitingul şoferilor, pe ultima sută de metri

Mai mulţi conducători auto susţin că au semnat petiţia conform căreia pe 16 martie vor organiza un miting, pentru a le cere autorităţilor locale scumpirea biletelor de maxi-taxi, pe rutele urbane. „Vom fi peste 2.000 de şoferi acolo. Administratorii de rute încasează în fiecare zi, indiferent dacă ai strâns banii sau nu. Doar dimineaţa şi seara ducem mai mulţi călători şi nu ne descurcăm cu veniturile pe care le adunăm“, se plânge Vitalie Bodolică, un şofer care se pregătea să plece pe traseu.

„Nu putem repara maşinile cu 3 lei pe bilet“

Proprietarii de rute afirmă că au făcut mai multe demersuri la autorităţile locale, deşi nu sprijină protestul plănuit de şoferi. „Joi am avut o şedinţă la Primărie, unde am prezentat argumentele noastre de majorare a tarifului. Acum a crescut preţul la motorină. În curând se vor scumpi şi tarifele de service. Nu ne mai putem repara maşinile cu 3 lei pe bilet“, explică Mihai Reus, care deţine cinci rute de microbuz.

„Nicio scumpire n-a fost pe placul călătorilor, însă dacă nu le convine, pot merge şi cu troleibuzul. Acum nu avem de unde achita pentru reviziile tehnice şi pentru impozite“, menţionează şi Ion Graur, administrator pentru opt rute de maxi-taxi. Dacă nu va fi scumpit biletul la microbuz, spune că va fi nevoit să reducă numărul vehiculelor de pe rute şi, implicit, să scadă frecvenţa lor de circulaţie.

Şefii Direcţiei transport, de partea şoferilor

Vicedirectorul Direcţiei generale transport public şi căi de comunicaţii a Primăriei Chişinău, Vitalie Butucel, afirmă că o parte dintre operatorii de maxi-taxi pe rutele urbane au acceptat deja mai multe condiţii ce ţin de numărul de călători transportat şi de curăţenia din vehicule. „Calculele pe care le-am văzut arată că firmele de maxi-taxi au ajuns la o situaţie financiară dificilă şi e necesară ajustarea tarifului.

Le-am pus mai multe condiţii ce ţin de salubrizare, comportamentul şoferilor şi respectarea itinerarului, pe care o parte dintre administratori s-au angajat să le respecte. Nu s-a stabilit dacă vorbim de o majorare până la 4 sau la 5 lei, însă o decizie trebuie luată“, a precizat Butucel.

„Imediat cum schimbăm regulile, şoferii ameninţă cu greve. Circulă numai la orele de vârf, când le convine, dar nu-i interesează problemele cetăţeanului de rând. Aceste lucruri ne îngreunează orice încercare de a-i ajuta să-şi ajusteze preţurile la bilete“, precizează şeful direcţiei, Igor Gamreţki.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite