Tânărul care vrea să aducă folclorul mai aproape de noua generaţie. „Aşa-i românul“ şi „Lie Ciocârlie“, cu sunete electronice şi ritmuri tribale

0
Publicat:
Ultima actualizare:
MIhai Toma are 36 de ani FOTO Facebook.com/Mihai Toma Official
MIhai Toma are 36 de ani FOTO Facebook.com/Mihai Toma Official

Absolvent al Facultăţii de Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, Mihai Toma, un tânăr de 36 de ani, vrea să rescrie povestea folclorului românesc pe ritmuri moderne, pentru a-l aduce mai aproape de sufletul generaţiei de azi.

Pasionat de muzică încă de pe băncile liceului, când se "juca" făcând diverse melodii cu ajutorul programelor pe calculator, compozitorul şi orchestratorul piteştean Mihai Toma, a pornit în urmă cu câţiva ani un proiect îndrăzneţ prin care îşi propune să reinterpreteze muzica tradiţională românească. Ideea unui astfel de demers i-a venit dintr-o întâmplare, pe când se afla la mii de kilometri distanţă de casă. După aproximativ şapte ani în care şi-a făcut "ucenicia" la studioul de înregistrări al lui Mihai Moga, unde, după cum mărturiseşte, a învăţat să orchestreze, să facă muzică comercială, Mihai Toma a luat calea străinătăţii.

S-a reîndrăgostit de folclorul românesc la mii de kilometri de casă

A ajuns în Norvegia, acolo unde a continuat să facă muzică. "La studioul de înregistrări din Oslo veneau artişti din toate colţurile lumii care îşi cântau folclorul, folosind tot felul de instrumente tradiţionale specifice zonei din care veneau. Atunci s-a întâmplat un de-click şi mi-am amintit de muzica noastră autentică, de casă, de natură, folclor, tradiţii, neam. Au urmat zeci şi zeci de ore de audiţii, prilej cu care m-am reîndrăgostit de muzica noastră", rememorează Mihai Toma.

mihai toma

Munca lui s-a concretizat într-o serie de reinterpretări ale unor cântece româneşti foarte cunoscute, precum "Balada" lui Ciprian Porumbescu, "Lie Ciocârlie" sau "Cine iubeşte", piese pe care le-a inclus în primul său album, "Flutaka", pe care l-a lansat în 2014, în România. Melodia care a dat titlul albumului a fost cuprinsă pe celebra complilaţie internaţională Buddha Bar, volumul XV, în timp ce piesa "Ena" a intrat în playlist-ul volumului XVII.

Melodii tradiţionale colorate cu sunete moderne

"Flutaka mi-a dat curaj să merg mai departe, să fac în continuare muzică, în condiţiile în care versiunile mele erau apreciate, aveau impact asupra publicului", spune compozitorul. Doi ani mai târziu s-a născut "Dacika", un nou album ce păstrează linia abordată în "Flutaka". Creaţii precum "Aşa-i românul", "Mociriţă cu trifoi", "Rapsodia I", "Tudoriţo nene", "Târgoviştea" ori "Barbu Lăutaru" au fost reinterpretate într-un stil modern, colorate cu sunete moderne, asigurate de sintetizatoare, instrumente electronice, percuţii sau ritmuri tribale, totul pentru prezenta într-un limbaj modern folclorul şi creaţia tradiţională românească:

"Am încercat să selectez câteva dintre cele mai valoroase melodii autentice, cele din subconştientul colectiv. Nu am optat pentru cele foarte alerte ori virtuoase, preferându-le pe acelea melodioase, cu lirism, cu o poveste în fraza muzicală, care să fie recunoscute uşor şi să poată fi fredonate. Apoi, le-am combinat cu elemente din muzica internaţională, cu sunete electronice, ritmuri în stil Chill-Out sau Up-Tempo, percuţii tribale, pe structura unei piese de radio, fără să alterez tema originală, doar să o ajut să stea azi în picioare. Practic, vorbim despre o nouă viziune asupra muzicii folclorice, o încercare de a adapta creaţia tradiţională românească gusturilor noii generaţii obişnuite cu limbajele moderne".

"Moon Dance", una dintre compoziţiile de pe album, ce îmbină într-un mod melodios folclorul românescu cu ritmurile orientale, i-a asigurat artistului român o a treia prezenţă pe compilaţia "Buddha Bar XIX Monte Carlo".
În opinia tânărului, o astfel de abordare inedită şi îndrăzneaţă era necesară în condiţiile în care "sunetele crude au început să plictisească. Urechea s-a săturat de folclor pur, iar tinerii nu mai ascultă aşa ceva. Şi pentru că eu m-am reîndrăgostit de folclor, am vrut să ofer o gură de aer proaspăt în peisajul muzical şi să ajut publicul tânăr să redescopere frumuseţea folclorului".

Proiect în dezvoltare

În funcţie de melodie, compozitorul a mers pe abordări diferite, de la epicul simfonic cu tobe de marş din"Aşa-i românul", la instrumentele de suflat din "Mociriţă cu trifoi" ori la pianul din "Tudoriţo nene". "Muzica mea este destinată celor care sunt în căutare de emoţii şi stări autentice, profunde, meditative, iubitorilor de natură, de folclor, de oameni. Sunt melodii de stare, de audiţie, piese imnice, grandioase, înălţătoare", spune Mihai Toma, care a fost invitat, recent, la Zalău, pentru a lansa, cu piesele lui, Anul Centenarului în Sălaj. I-a avut alături pe pianistul Ştefan Doniga, violonista Diana Jipa, soprana Ana Cebotari, percuţionistul Niño Benavides şi corul Catedralei "Sfânta Vineri" din Zalău, fiind pentru prima dată când într-un lăcaş de cult ortodox a găzduit un concert cu altfel de muzică decât cea religioasă.

Dacika a lansat Anul Centenarului în Sălaj

În prezent, Mihai Toma lucrează la un al treilea album. "Carpatika" reprezintă o continuare a proiectului său de rescriere a poveştii folclorului românesc pe ritmuri moderne. Una dintre piesele albumului, "Paparudă rudă", o reochestrare a variantei Surorilor Oşoianu, s-a auzit deja la radio.

Vă mai recomandăm:

Românul care s-a făcut cunoscut în lume cu muzica pe care o compune pentru trailere de film. „Aş fi murit nefericit, dacă nu reuşeam să fac asta”

Povestea violonistului care a ajuns, la 35 de ani, cel mai tânăr dirijor de orchestră de muzică populară din România. „Secretul stă în pasiune şi multă muncă“

Tânăra interpretă colecţionară de trofee. „Trebuie să păstrăm cu sfinţenie ceea ce este tradiţional în folclorul românesc“

Zalău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite