Spitalul din România care a declarat război şpăgii. „Recunoştinţa nu se pune în plic“

Spitalul din România care a declarat război şpăgii. „Recunoştinţa nu se pune în plic“

Ministrul Sănătăţii şi managerul SJU Zalău FOTO Andreea Vilcovschi

Ministrul Sănătăţii s-a arătat extrem de încântat de proiectul-pilot, sugerând că ar trebui implementat şi în alte spitale din ţară.

Ştiri pe aceeaşi temă

Mai multe urne pentru donaţii vor fi amplasate în fiecare dintre secţiile Spitalului Judeţean de Urgenţă Zalău, în cadrul unui proiect-pilot prin care reprezentanţii unităţii spitaliceşti îşi propun să descurajeze fenomenul şpăgii.

Proiectul a fost lansat sâmbătă, 14 iulie, în prezenţa ministrul Sănătăţii, Sorina Pintea, care s-a arătat extrem de încântată de iniţiativa celor de la Zalău şi a sugerat că ar trebui implementat şi în alte spitale din ţară.  "Prin acest proiect ajutăm şi personalul medical, pentru că, la urma urmei, cred că niciunui medic nu îi place să îi fie pusă în balanţă vocaţia cu dimensiunea plicului, cred că niciunei asistente nu îi place să i se spună că dacă i s-ar fi dat mai mulţi bani ar fi avut mai multă grijă de bolnav. Aşa că, dacă o persoană chiar este mulţumită de serviciile care i se oferă, are la îndemână o posibilitatea elegantă, corectă", a declarat dr. Liliana Neaga, managerul SJU Zalău. Potrivit spuselor sale, primii care au îmbrăţişat ideea au fost cei din secţia Reumatologie. "Încet-încet, vom amplasa urne şi în alte părţi. Dar cu siguranţă vor fi secţii pentru care acest proiect va fi o provocare", a punctat Neaga.

La rândul său, Adina Sabadâş (foto sus), coordonatorul Serviciului Reprezentantul Pacientului şi cea care a venit cu ideea unui astfel de proiect, a precizat că în discuţiile pe care le-a purtat de-a lungul anilor cu pacienţii aceştia au amintit frecvent despre "micile atenţii", pe care considerau că trebuie să le ofere medicilor şi asistentelor. "Vrem să transmitem ideea că recunoştinţa nu se pune în plic. Pacientul nu trebuie să ofere bani, iar personalul medical nu trebuie să accepte. Dacă în calitate de pacient eşti foarte mulţumit de ce ţi s-a întâmplat în spital, de atitudinea persoanelor cu care ai colaborat şi vrei în mod excepţional să mulţumeşti cuiva, o poţi face direct, transmiţându-i mulţumirile printr-o scrisoare sau făcând o donaţie. Încercăm şi din punct de vedere pecuniar să echilibrăm relaţia pacient-cadre medicale", a explicat Adina Sabadâş.

Donaţii pentru creşterea calităţii serviciilor medicale

Aceasta a ţinut să precizeze că banii colectaţi din donaţii vor intra în contul ONG-ului pe care îl coordonează şi vor fi folosiţi în beneficiul pacienţilor: "Vom urmări nevoile fiecărei secţii în parte, iar donaţiile din urne vor fi utilizate pentru a acoperi aceste nevoi, respectiv banii strânşi în urna amplasată într-o anumită secţie vor fi folosiţi pentru pacienţii aceleiaşi secţii. Practic, banii se întorc, sub o formă sau alta, la pacienţi". Reprezentantul ONG-ului a mai spus că proiectul vine ca proiectul vine ca urmare a unui demers de acum circa 4 ani, când Asociaţia a amplasat o urnă pentru donaţii la Centrul de Sănătate Mintală din cadrul SJU Zalău, din banii astfel strânşi fiind achiziţionate o bicicletă eliptică, o maşină de cusut şi produse de mercerie, pentru activităţile de ergoterapie în care sunt implicaţi beneficiarii Centrului.
 
Urna este însoţită de un "ghid al recunoştinţei", un afiş ce oferă pacienţilor informaţii despre paşii pe care îi pot urma dacă nu sunt mulţumiţi de serviciile de îngrijire primite, dar şi dacă vor să îşi exprime recunoştinţa. Pentru prima situaţie, sunt direcţionaţi către medicul curant, asistentul şef, şeful de secţie sau Reprezentantului Pacientului, în timp ce pentru a doua, li se oferă ca variante un simplu "Mulţumesc" spus cadrelor medicale din secţie, o scrisoare sau un e-mail transmis pe adresa Reprezentantului Pacientului sau "o mică donaţie" ce va fi folosită în cadrul secţiei pentru a creşte calitatea serviciilor medicale.
 
Ministrul Sănătăţii a opinat că atât această idee, cât şi cea a Serviciului Reprezentantul Pacientului ar trebui preluate şi de către alte spitale din România: "Vă felicit şi să vă consider proiect-pilot, inclusiv pentru Reprezentantul Pacientului - mai există unul la Spitalul din Baia Mare, dar încercăm să-l generalizăm la nivelul ţării, pentru că am constatat în timp că este practic un mediator între spital, pacient şi aparţinător. Vom lansa provocări şi pentru alte spitale din ţară în implementarea acestui tip de proiect, care mie personal îmi place foarte mult".

Ministrul Sorina Pintea s-a aflat sâmbătă la Zalău, pentru a participa la un workshop pentru promovarea Reţelelor Europene de Referinţă pentru bolile rare, organizat de către Centrul NoRo. La finalul evenimentului, oficialul a vizitat cea mai mare unitate spitalicească din Sălaj.

Vă mai recomandăm:

Spitalul în care părinţii nu îşi pot fotografia bebeluşii. Mamele strâng semnături pentru a schimba regulamentul

citeste totul despre: