Sentinţă în cazul şoferiţei care a cauzat moartea a patru prietene într-un accident rutier. Tânăra a supravieţuit după ce a intrat cu maşina în faţa trenului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sanda Ungur a fost condamnată cu închisoare FOTO Colaj ISU Sălaj şi Facebook
Sanda Ungur a fost condamnată cu închisoare FOTO Colaj ISU Sălaj şi Facebook

Judecătorii au motivat sentinţa prin care o tânără de 22 de ani, care a provocat un accident soldat cu moartea a patru studente, a fost condamnată.

Magistraţii Judecătoriei Jibou au motivat sentinţa pronunţată în 15 mai, prin care o tânără de 22 de ani a fost condamnată la 3 ani de închisoare cu suspendare pe un termen de încercare de 4 ani, pentru ucidere din culpă.

Originară din judeţul Maramureş, Sanda Ungur a încheiat cu procurorii un acord de recunoaştere a vinovăţiei, după tragedia din 17 mai, de pe centura ocolitoare a oraşului Jibou, când autoturismul pe care îl conducea a fost spulberat de trenul Rapid Baia Mare-Jibou. Impactul a fost atât de puternic încât autoturismul a fost aruncat la câţiva metri distanţă de calea ferată. Mădălina Pârja, Maria Şteţ, Claudia Barboş şi Sara Pop, patru tinere în vârstă de 20 şi 21 de ani, toate din judeţul Maramureş, studente în ultimul an în cadrul Centrului Universitar Baia Mare, şi-au piedut atunci viaţa. Singura supravieţuitoare a fost şoferiţa, care s-a ales cu răni grave.

A susţinut că instalaţia de avertizare nu funcţiona

În declaraţia pe care Sanda Ungur a dat-o organelor de anchetă, tânăra a precizat că la momentul producerii accidentului, tinerele se întorceau de la Cluj-Napoca, acolo unde participaseră la festivităţile de absolvire a cursurilor universitare. Ea preciza, atunci, că a observat o trecere la nivel cu calea ferată, care nu avea semnalele acustice şi luminoase în funcţiune, motiv pentru care şi-a continuat deplasarea.

Afirmaţiile i-au fost, însă, contrazise de către poliţişti, potrivit cărora "instalaţia specială de avertizare acustică si luminoasă, amplasată la trecerea la nivel cu cale ferată  unde a avut loc accidentul rutier, funcţiona în mod corespunzător, în sensul că la trecerea a două garnituri de tren, la intervale diferite de timp, funcţionau atât semnalele acustice cât si cele luminoase de culoare roşie, iar în timpul când nu era trafic feroviar în zona respectivă, funcţiona lumina de culoare albă intermitentă".

Întrucât în spaţiul public au existat discuţii care puneau la îndoială funcţionarea semnalelor acustice şi luminoase de la respectiva trecere la nivel de cale ferată, ba chiar şi un apel la 112 care sesiza nefuncţionarea instalaţiei de semnalizare, oamenii legii au întreprins în zonă activităţi de monitorizare video, însă nu au fost constatate nereguli.

Ce spun reprezentanţii CFR

Că instalaţia acustică şi luminoasă funcţiona la momentul tragediei o confirmă şi unii martori, printre care şeful de district, dar şi două persoane care locuiesc în apropiere. "Martorul (şeful de district - n.n.) a precizat că instalaţia acustică si luminoasă (SAT) este controlată din staţia CFR Jibou şi eventualele deranjamente sunt semnalizate pe luminoschema din biroul de mişcare. În momentul în care se semnalează un deranjament, semnalele de avarie care acoperă pasajul şi semnalele  de trecere ale blocului de linie automat,  între care se găseşte instalaţia SAT, trec în mod automat pe OPRIRE, pe roşu. Depăşirea acestor semnale se poate face de către mecanicul de locomotivă doar în condiţii speciale,  în sensul că trebuie să oprească şi să reducă viteza până la limita evitării oricărui pericol la pasajul de cale ferată. Conform regulilor de circulaţie a trenurilor, această viteză trebuie să fie de 20 km/h. Mai mult, în cazul în care instalaţia de semnalizare ar fi defectă, iar mecanicul nu reduce viteza până la 20 km/h, instalaţia de autostop îl frânează imediat", se arată în motivare.

tinerele implicate in accidentul de la jibou din mai 2018

Claudia, Sara, Sanda, Maria şi Mădălina (de la stânga la dreapta) erau colege de facultate FOTO Colaj Facebook

Doi soţi care locuiesc în cantonul situat în apropierea trecerii la nivel cu cale ferată situată au declarat anchetatorilor că se aflau în curte când au auzit că au fost pornite semnalele acustice.

Şi Compania Naţională de Căi Ferate CFR S.A. a comunicat printr-o adresă că în ziua de 17 mai 2018 nu s-au înregistrat defecţiuni tehnice la instalaţia de semnalizare a apropierii trenurilor fără semibariere montată la trecere la nivel.

La solicitarea şoferiţei, organele de urmărire penală au cerut Serviciului de Telecomunicaţii Speciale să comunice identitatea persoanelor care au sunat la 112 în perioada aprilie/mai 2018 pentru a sesiza funcţionarea anormală a instalaţiei de semaforizare, în răspunsul comunicat aratându-se că nu au fost identificate astfel de apeluri în baza de date a Centrului Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 Sălaj.

Oboseala şi neatenţia, cauzele accidentului

Magistraţii jibouani au stabilit că urmărirea penală este completă şi corect efectuată, cauza decesului celor patru victime fiind neatenţia inculpatei datorată oboselii. Potrivit motivării, inculpata parcursese în ziua respectivă peste 320 de kilomentri, iar "după aproximativ 13 ore de când a fost trează şi după o zi foarte agitată, fiind obosită, cu o experienţă limitată în şofat la 22 de ani, inculpata nu a mai fost/putut fi suficient de atentă încât să nu producă această tragedie".

accident de tren jibou

Sanda Ungur a recunoscut faptele şi a încheiat cu procurorii un acord de recunoaştere a vinovăţiei, în care a negociat o pedeapsă de 3 ani de închisoare cu suspendarea pe un termen de supraveghere de 4 ani. În plus, ea va frecventa un program de reintegrare socială derulat de către serviciul de probaţiune sau organizat în colaborare cu instituţii din comunitate şi va presta o muncă neremunerată în folosul comunităţii pe o perioadă de 120 de zile, fie la primăria localităţii de domiciliu, fie la parohia cultului religios căreia îi aparţine inculpata.

Pedeapsa este "mică", dar "suficientă"

Analizând pedeapsa asupra căreia au căzut de acord Parchetul şi inculpata, judecătorii au costatat că este în limite legale. Instanţa a apreciat că "faţă de gravitatea urmărilor, cuantului pedepsei este evident mic", însă "nu se poate aplica o pedeapsă mai mare inculpatei fără ca această să nu execute efectiv pedeapsa închisorii".
"Periculozitatea inculpatei, pentru care ar fi necesară încarcerarea în scopul conştientizării de către aceasta că nu are un comportament adecvat în societate, este redusă, chiar infimă (...) Instanţa nu consideră că inculpata s-ar reeduca în vreun fel în închisoare, fiind conştientă de gravitatea faptei sale", au precizat magistraţii din Jibou, adăugând că tânăra nu are antecedente penale, nu a avut un comportament inadecvat anterior comiterii faptei şi că din cauza oboselii, "nu a conştientizat gravitatea faptei sale, probabil că nu a conştientizat că traversează calea ferată şi evident că nu a dorit să se întâmple accidentul".

"Într-adevăr, pedeapsa aplicată este mică în raport cu consecinţele faptei, dar, raportat la persoana inculpatei, este suficientă. Instanţa consideră că gravitatea faptei a fost conştientizată imediat după accident, iar consecinţele faptei vor fi simţite, probabil, pentru totdeauna", au concluzionat judecătorii.
Soluţia Judecătoriei Jibou a fost atacată cu recurs de către familiile celor patru tinere decedate în accident.
                               
Citiţi şi:

Cine erau cele patru studente care au murit în tragicul accident feroviar de la Jibou. Şoferiţa, singura supravieţuitoare

Durere fără margini la înmormântarea celor patru studente moarte în accidentul de la Jibou. „Vai de părintele care-şi îngroapă copilul!“

Zalău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite