Ponturi pentru o vacanţă fără griji. Drepturi puţin cunoscute pentru turiştii care călătoresc cu trenul sau cu avionul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pentru că vacanţa bate la uşă, cei care se pregătesc să plece în concediu cu autobuzul, trenul ori avionul trebuie să ştie că au anumite drepturi care să le garanteze o călătorie lipsită de neplăceri sau pagube.

Puţini pasageri îşi cunosc drepturile în cazul în care, pe durata călătoriei, apare diverse incidente. Potrivit reprezentanţilor Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Sălaj, când cumpăraţi un bilet de tren, de autobuz sau de autocar, de avion, nu trebuie să plătiţi un preţ mai mare pentru că aveţi o anumită naţionalitate sau pentru că achiziţionaţi biletul dintr-un anumit loc.

În cazul anulărilor sau întârzierilor, companiile feroviare au obligaţia să vă informeze asupra evoluţiei situaţiei. Dacă se anunţă că veţi ajunge la destinaţia finală cu o întârziere de cel puţin o oră, puteţi să vă anulaţi călătoria şi să solicitaţi rambursarea imediată a preţului biletului (integral sau doar pentru segmentul de călătorie neefectuat). Dacă întârzierea vă împiedică să vă îndepliniţi scopul călătoriei, puteţi beneficia inclusiv de transport gratuit înapoi la punctul de plecare sau să vă continuaţi călătoria cu prima ocazie ori la o dată ulterioară aleasă de dumneavoastră.

Despăgubiri dacă întârzie trenul

"Această soluţie poate presupune alte mijloace de transport, dacă trenul este blocat, iar serviciile respective au fost suspendate; să primiţi gustări şi băuturi răcoritoare (în funcţie de durata de aşteptare); să beneficiaţi de cazare – dacă trebuie să aşteptaţi peste noapte. Dacă alegeţi să vă continuaţi călătoria în condiţiile date sau acceptaţi propunerea de a folosi alt mijloc de transport pentru a ajunge la destinaţie, aveţi dreptul la despăgubiri după cum urmează: 25 la sută din preţul biletului pentru întârzieri între una şi două ore; 50 la sută din preţul biletului pentru întâzieri de peste două ore. Nu aveţi dreptul la despăgubiri dacă aţi fost informat în legătură cu întârzierea înainte de a cumpăra biletul", precizează oficialii CJPC Sălaj.

În cazul în care bagajele înregistrate au fost pierdute sau deteriorate în cursul călătoriei, aveţi dreptul la despăgubiri. Condiţie este ca bagajele să fi fost împachetate corespunzător şi să fi fost adecvate pentru transport. Dacă puteţi dovedi valoarea conţinutului bagajului, despăgubirile poat ajunge la 1.300 euro/bagaj înregistrat. În caz contrar, ele vor fi de 330 euro/bagaj înregistrat.

Bani pentru bagajele deteriorate în autocar

Drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul sau autocarul se aplică în special în cazul deplasărilor pe distanţe lungi (peste 250 de km), care au ca punct de plecare sau ca destinaţie o ţară din UE. Astfel, dacă deplasarea pentru care aţi făcut rezervare se anulează sau are o întârziere de peste două ore puteţi opta să vi se ramburseze costul biletului şi, dacă este necesar, să vi se asigure transportul gratuit către punctul iniţial de plecare, ori să vi se asigure transportul, în condiţii similare, către destinaţia finală, în cel mai scurt timp şi fără costuri suplimentare. Altfel, aveţi dreptul să înaintaţi o plângere şi solicita atât rambursarea costurilor, cât şi o despăgubire echivalentă cu 50 la sută din preţul biletului.

Când călătoria depăşeşte trei ore, iar plecarea este anulată sau se efectuează cu o întâziere de peste 90 de minute, aveţi dreptul la gustări şi băuturi răcoritoare şi cazare, dacă este necesar, pentru cel mult două nopţi, la preţul maxim de 80 de euro pe noapte. Transportatorul nu este obligat să vă asigure cazarea dacă întârzierea este cauzată de condiţii meteorologice extreme sau de dezastre naturale. Compania transportatoare trebuie să vă despăgubească dacă bagajele sau alte bunuri vă sunt pierdute sau deteriorate într-o deplasăre pe distanţe lungi.

Ce faci dacă zborul este anulat

În cazul în care urmează să călătoriţi cu avionul, solicitaţi vânzatorului informaţii despre preţul total al biletului în momentul rezerării (toate taxele incluse), condiţii de zbor (orar, greutate bagaje etc.), restricţii şi reguli aplicabile biletului de avion respectiv, termenul de valabilitate al rezervării, condiţii de renunţare la biletul de avion (dacă este cazul), răspunderea transportatorului faţă de pasageri şi bagaje (în caz de deces sau vătămare corporală, în cazul întarzierii, distrugerii, pierderii sau deteriorării bagajului).

Dacă zborul este anulat, pasagerii vizaţi vor primi asistenţă din partea operatorului de transport aerian. În eventualitatea unei redirecţionări, dacă ora de plecare anticipată a unui nou zbor este de cel puţin o zi după plecarea programată pentru zborul anulat, pasagerii vor primi o compensaţie din partea companiei, excepţie făcând situaţiile în care au fost informaţi despre anulare cu cel puţin două săptămâni înainte ori, dacă informarea s-a făcut cu minim şapte zile înaintea zborului, li s-a oferit o redirecţionare "care să le permită să plece cu cel mult de două ore înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungă la destinaţia finală în mai puţin de patru ore după ora de sosire prevăzută".

Legislaţia cuprinde prevederi clare şi când zborul înregistrează întârzieri. Când întârzierea este de cel puţin două ore, în funcţie de distanţă care trebuie parcursă, aveţi dreptul la mese gratuite şi băuturi racoritoare (în cantiate direct proporţional cu timpul de aşteptare), plus două apeluri gratuite (telefon, fax sau e-mail). În cazul în care întârzierea este de cel puţin cinci ore, puteţi cere rambursarea întregului cost al biletului, dar numai cu condiţia renunţării la călătorie. În cazul în care ora de plecare anticipată este la cel puţin o zi după cea anunţată iniţial, aveţi dreptul la cazare, mese şi băuturi racoritoare gratuite, transport gratuit între aeroport şi locul de cazare.

Vă mai recomandăm:

Cum să păstrezi la loc sigur documentele importante ale familiei

Cum ne ferim de ţepele magazinelor online - sfaturi de la Protecţia Consumatorului

Zalău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite