O altfel de şcoală, unde elevii învaţă să devină corporatişti: proiectul unei multinaţionale care îi antrenează pe liceeni să devină lideri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un program finanţat de o multinaţională îi învaţă, gratuit, pe elevii de liceu din Zalău cum să-şi folosească şi să-şi pună în valoare calităţile pentru a reuşi în viaţă, în cadrul unui program extraşcolar.

Leadership-ul, negocierea, managementul conflictelor şi al diversităţii, spiritul civic şi implicarea în comunitate sau inteligenţa emoţională par concepte abstracte, create pentru a complica discursurile motivaţionale. Pentru câteva sute de tineri liceeni din Zalău, aceste noţiuni reprezintă, de fapt, metodele care îi ajută să-şi cunoască limitele şi să înveţe să şi le depăşească, pentru a-şi maximiza şansele de a reuşi în viaţă.

Toate acestea fac obiectul programului „Tenaris – Liderii Mileniului Trei: Forţa responsabilităţii speciale corporatiste“ (LMT), implementat pentru al nouălea an consecutiv în liceele din Zalău, judeţul Sălaj, de Asociaţia Clubul Liderilor Mileniului Trei. Proiectul este finanţat de compania multinaţională Tenaris şi este gândit şi pus în aplicare de specialişti în educaţie. Coordonatorul activităţilor este Marian Staş, fondatorul proiectului „Şcoala pe bune“ şi blogger adevarul.ro.

Regula numărul 1: munca în echipă

Activităţile din cadrul programului au loc pe parcursul mai multor luni şi se desfăşoară, de regulă, după-amiaza, în afara programului şcolii. Nu sunt organizate în acelaşi loc, putându-se derula, dacă tema o cere, în oraş sau chiar undeva în natură. Indiferent de loc, există însă câteva reguli, iar una dintre ele este să se lucreze în echipă. Împreună, participanţii sunt puşi să gândească, pe baza informaţiilor pe care le au de la şcoală, soluţii la probleme date, probleme din viaţa reală.



La finalul unui modul, elevii trebuie să creeze un proiect practic în care să folosească toate informaţiile acumulate pe parcursul modulului. Spre exemplu, la finalul modulului de leadership, cursanţii au conceput un proiect în care au punctat clar cum pot fi motivaţi oamenii din jurul lor pentru a fi eficienţi, cum să-şi creeze aderenţe, repectiv cum să-i atragă pe acei oameni pe care-i vor de partea lor, sau cum să-şi impună punctul de vedere. „Astfel de lucruri concrete se fac şi la finalul unei şedinţe. De exemplu, am avut ca temă «leadership-ul real», iar copiii au avut de analizat la final câteva personalităţi, ei trebuind să identifice trăsăturile care le-au ajutat să devină lideri“, explică Monica Morar, profesor de psihologie şi coordonatorul programului de la nivelul Colegiului Naţional „Silvania“ (CNS) din Zalău.

image

Traineri pentru novici

Cei care au parcurs cu succes cel puţin două module într-un semestru au şansa, de anul acesta, să devină traineri pentru noii lor colegi din program.

Avansarea se întâmplă la propunerea profesorului coordonator, în funcţie de abilităţile pe care le au sau le-au dobândit pe parcursul modului LMT. Ulterior, elevii propuşi fac un modul de trainer cu Marian Staş.

Victor Labo, elev în clasa a X-a la Colegiul Naţional „Silvania“, este, din acest semestru, „profesor“ pentru colegii săi, alături de care va învăţa şi el, în continuare, ce are de făcut pentru a reuşi în viaţă.



„Este o modalitate foarte bună de a pune în practică ceea ce învăţăm la şcoală, pentru că e prea multă teorie şi trebuie să simţim că are sens ceea ce învăţăm în clasă. Dacă nu punem în practică, nu o să înţelegem mare lucru niciodată“, explică esenţa programului Victor Labo.

Trainer va fi şi Antoniu Erdei, elev şi el în clasa a X-a la CNS. Antoniu spune că va încerca să-şi înveţe colegii să fie mai responsabili şi să se implice mai mult în comunitate şi în echipele din care fac parte. ;

image

„Pod de legătură între şcoală şi viaţa reală“

Dincolo de faptul că activităţile şi modulele programului îi ajută pe elevi să înţeleagă la ce folosesc pe termen lung sutele de teoreme şi formule învăţate la şcoală, participanţii învaţă să se autocunoască şi să-şi depăşească limitele, dacă asta le împiedică dezvoltarea personală. Unul dintre aceste cazuri este cel al lui Andrei Blaj, elev în clasa a XI-a, la Colegiul Naţional „Silvania“ (CNS), din Zalău.

„Eu am intrat în program cu o mare doză de timiditate. O aveam, cred, dintotdeauna, ca, de altfel, cei mai mulţi dintre colegii mei. Vorbitul în public era, până atunci, un chin. Participarea la program m-a ajutat să prind curaj, mai cu seamă după ce am parcurs modulele şi am devenit trainer pentru alţi colegi. Capeţi încredere în tine pentru că tu coordonezi activitatea, iar rezultatul te reprezintă“, spune Andrei Blaj, care este şi el trainer. Acesta a înţeles, tot aici, că este capabil să muncească bine în echipă, iar asta o să-l ajute în cariera pe care şi-a ales-o. „În domeniul informaticii, nu lucrezi niciodată singur“, spune băiatul.

Alexandra Dumitraş, elevă în clasa a XI-a la CNS, a devenit şi ea trainer începând cu acest semestru. „Pe mine m-a ajutat să-mi dau seama că asta vreau să fac în viitor: să mă axez pe învăţarea non-formală, pentru că mi se pare cel mai inteligent mod de a învăţa, şi să devin trainer“, ne spune Alexandra.

Timizii vindecaţi

Şi pe Daria Pop, elevă tot în clasa a XI-a, programul a ajutat-o să se descopere. „Îmi doresc o carieră în diplomaţie, pentru că eu văd diplomaţia ca pe o colaborare cu alţi oameni, adică exact lucrul pe care l-am învăţat aici. Comunic mai uşor datorită acestui program, îmi dau seama mai uşor cum trebuie să abordez anumite situaţii, anumite persoane“, explică ea. Daria spune că tot ceea ce a învăţat în program, pe partea de dezvoltare personală, a ajutat-o foarte mult şi la şcoală. „Am înţeles cât de important este time-managementul, că trebuie să-mi dozez timpul, că am nevoie de un program, că e bine să las la o parte unele lucruri“, explică Daria.

Recent devenită trainer, Patricia Benea, elevă în clasa a XI-a, consideră că programul este un „pod de legătură între şcoală şi viaţa reală“ şi spune că unul dintre marile avantaje pe care ţi le oferă este că te învaţă să-ţi susţii în public punctul de vedere. „De multe ori, ai idei bune, dar nu reuşeşti să le exprimi sau să te faci auzit din cauza tracului. Aici reuşim cu toţii să scăpăm – poate nu în totalitate, dar în mare măsură – de acest trac şi să facem ceea ce ne dorim“, spune Patricia. Eleva mărturiseşte că, datorită reacţiilor venite din partea colegilor din program, a reuşit şi să se cunoască mai bine pe sine. Aşa şi-a dat deja seama că ar fi un bun psiholog şi că i-ar face şi plăcere să practice această meserie, aşa că ea ştie deja unde va da examen de admitere anul viitor.



Monica Morar, coordonatoarea programului la nivelul Colegiului Naţional „Silvania“, lucrează cu aceşti tineri şi la şcoală, conform programei, şi la LMT, şi spune că evoluţia lor este fantastică. „Am avut copii extrem de introvertiţi, care, după un modul nu numai că au căpătat curaj, dar au devenit lideri la nivelul liceului şi chiar la nivel de judeţ. Oricum, cu toţii devin mai îndrăzneţi, mai hotărâţi, mai dornici să se implice şi să-şi expună şi susţină punctul de vedere în public“, conchide profesoara.

image

Peste 1.400 de tineri implicaţi

La modulele „Tenaris – Liderii Mileniului Trei: Forţa responsabilităţii speciale corporatiste“ se poate înscrie orice elev de liceu, în limita locurilor disponibile. Dacă sunt mai mulţi candidaţi, selecţia se face pe baza unui eseu motivaţional. Cei selectaţi (18 din fiecare liceu – în semestrul trecut, 12 – în acest semestru) participă la mai multe module. Fiecare dintre acestea include un număr de şedinţe – în general, între 8 şi 12. Şedinţele durează două ore şi au loc o dată pe săptămână.



În primul semestru din acest an şcolar au participat la program 90 de elevi din Zalău, iar în acest semestru sunt implicaţi 60. În total, de-a lungul celor opt ediţii precedente, în Clubul Liderilor Mileniului Trei au intrat peste 1.400 de tineri din Zalău, Călăraşi şi din Câmpina, oraşe în care Tenaris are unităţi de producţie.

image

Vă mai recomandăm:

FOTO O multinaţională face, la Zalău, treaba Statului Român

FOTO Model de implicare a economicului în educaţie: cum îşi pregăteşte o multinaţională viitorii angajaţi

Zalău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite