Ministrul Transporturilor, în problema A1 Lugoj-Deva. „Şi fără autostradă, şi cu banii luaţi”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
A1 Lugoj-Deva FOTO Facebook.com/Asociatia Pro Infrastructura
A1 Lugoj-Deva FOTO Facebook.com/Asociatia Pro Infrastructura

Ministrul Lucian Bode a precizat că statul român este bun de plată din cauza greşelilor făcute de fosta conducere a CNAIR.

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a lămurit, vineri, 27 noeimbrie, la Zalău, situaţia Autostrăzii Lugoj-Deva, după ce Asociaţia Pro Infrastructură a semnalat că Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) se pregăteşte să anuleze licitaţia pentru finalizarea acestei tronson, "după ce a lansat respectiva licitaţie în iulie 2019 şi a ţinut-o suspendată mai bine de un an din cauza lipsurilor majore din documentaţia tehnică".

Oficialul a precizat că blocajul în care s-a ajuns se datorează vechii conduceri a CNAIR, Bode arătând cu degetul în direcţia lui Narcis Neaga, fostul director al Companiei: "Principala noastră preocupare este să asigurăm finanţare europeană pentru acest tronson extrem de controversat, care, din păcate, este în această situaţie din cauza minţii tulburi a unui director din CNAIR - şi mă refer la Narcis Neaga. Acest individ a blocat foarte multe proiecte de infrastructură în România. Demersurile lui din perioada în care a fost de mai multe ori director le regăsim, azi, în blocaje inimaginabile în ceea ce priveşte finalizarea proiectelor de autostrăzi în Romania. Acesta este doar un exemplu".

Ministrul a explicat cum s-a ajuns în situaţia în care statul român să fie obligat să achite despăgubiri de 50 milioane de euro către constructorul italian, după rezilierea abuzivă a contractului: "Aş putea să vorbesc ore întregi despre cum CNAIR, condusă de Narcis Neaga, a blocat acest proiect, în condiţiile în care foarte corect şi explicit, experţii de mediu au prezentat situaţia din zonă, spunând că acolo avem un culoar de tranzit pentru urşi. Ştiind că se revizuieşte acordul de mediu, cu o zi înainte de a se publica noul acord, în care se arăta că sunt urşi acolo, Narcis Neaga şi CNAIR au semnat contractul de execuţie cu o companie italiană în varianta fără urşi, crezând că va suplimenta acel contract prin act adiţional".

Potrivit lui Bode, acest lucru nu a fost posibil, întrucât valoarea lucrărilor suplimentare a depăşit 600 milioane de lei. "Era imposibil să suplimenteze cu această valoare, de la 230 de milioane, la 800 de milioane, şi, în consecinţă, am ajuns în acest blocaj, şi fără autostradă, si cu banii luaţi. Asta pentru că firma italiană a câştigat definitiv acel proces cu statul român, obligându-ne să plătim aproape 50 milioane de euro despăgubiri pentru acest contract".

Pentru deblocarea situaţiei, ministrul Transporturilor a menţionat că au fost identificate soluţii. Una dintre ele se referă la finanţarea investiţiei din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, iar cealaltă, relicitarea proiectului. "Cei 14 km au două secţiuni, una de 4 km, finalizată în proporţie de 70%, şi una de 10 km, care nu este nici măcar începută. La acea secţiune făcea referire Asociaţia Pro Infrastructură. Noi ne dorim să scoatem la licitaţie acest tronson, să îl finanţăm din fonduri europene şi, evident, să întregim coridorul principal european al României, în ceea ce priveste infrastructura rutieră de transport. Nu m-aş hazarda să spun că riscăm să anulăm licitaţia", a explicat Lucian Bode.

Vă mai recomandăm:

Drum expres între Sălaj şi Maramureş. Cât va costa tronsonul de 42 de kilometri

Cine va construi tronsonul Nuşfalău-Suplacu de Barcău al Autostrăzii Transilvania. Un kilometru va costa peste 28 milioane de lei

Zalău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite