Milionarii Autostrăzii Transilvania

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Terenurile expropriate din comuna sălăjeană Marca le-au adus proprietarilor 8,4 milioane de lei. Cei mai mulţi dintre oamenii care au primit bani de la autostradă i-au dat banii copiilor ori nepoţilor sau şi-au făcut casă nouă. Niciunul n-a avut bani să-şi deschidă o afacere.

Peste opt milioane de lei. Atât au încasat, potrivit datelor Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, locuitorii comunei sălăjene Marca drept despăgubiri pentru terenurile expropriate de pe traseul viitoarei Autostrăzi Transilvania. În ciuda acestei sume impresionante, nimic din aspectul actual al comunei nu trădează vreun reviriment economic.

Doar câteva case nou construite şi poveştile unor localnici despre vecini care şi-au luat o cisternă ori despre alţii care şi-au deschis la Şimleu Silvaniei o casă de schimb valutar par să demonstreze, totuşi, că în comuna de la marginea judeţului au intrat recent sume frumuşele de bani. Dar unde sunt, totuşi, ceialalţi bani, care nu se văd în prosperitatea aşteptată a comunei?

 A primit 30.000 de lei

„Eu i-am dat nepoatei mele, Simona, ca să-şi ia o garsonieră în Oradea“, explică Florica Pop, o bătrână de 70 de ani din Marca, mândră că la vârsta ei a reuşit să o ajute. „Lucrează la o agenţie de turism din Oradea şi avea nevoie de o locuinţă. Ştiind că urma să primesc banii ăştia, vreo 300 de milioane de lei vechi, atâta m-a tot întrebat de ei şi m-a tot bătut la cap până i-am dat“, povesteşte localnica.

Nana Florica trăieşte, însă, cu supărarea că banii n-au fost atât de mulţi pe cât ar fi trebuit să fie. Mai exact, din cele 30 de ari de teren pe care femeia îi avea în locul numit Husău, ce va fi prins sub autostradă, Compania Naţională a fost de acord să-i plătească doar 15, adică strict suprafaţa pe care se va construi viitoarea arteră de circulaţie. Celelalte 15 ari sunt nişte capete de parcele, rămase de-o parte şi de alta a traseului autostrăzii, la care din momentul începerii lucrărilor nu va mai avea cum să ajungă. Iar în această situaţie sunt încă vreo 20 de localnici care mai deţin parcele în Husău. 

În aceeaşi situaţie este, spre exemplu, şi badea Pavel Juca. Din cei 28 de ari pe care le avea în Husău, statul i-a plătit doar nouă, deşi cu cei 19 ari rămaşi nu prea are ce să mai facă, pentru că nu va putea intra la ele după ce utilaje vor intra în zonă şi după ce se va construi autostrada. Pe cele nouă ari badea Pavel a primit cam 200 de milioane de lei vechi, cu care a cumpărat o maşină pentru băiatul său şi şi-a construit un garaj.

Nici Maria Birouaş nu este nici ea prea departe de această situaţie. Ea a primit, însă, bani ceva mai mulţi, vreo 14.000 de euro, pentru că avea în zonă peste două hectare şi jumătate de teren, din care i s-au plătit 30 de ari. Banii s-au dus, toţi, la cei doi băieţi ai familiei.

„Jumătate din bani i–am dat băiatului cel mic, lui Ghiţă, că nu-mi plăcea să-l ştiu plecat tot timpul. Era şofer pe TIR, iar odată când mi-a spus că a urcat maşina pe un vapor şi doarme la etajul opt al vaporului i-am spus că a două zi să vină acasă, că îi dau eu banii pe care îi câştigă acolo. A venit şi pe lângă banii pe care i-am date u a mai pus şi el ceva şi şi-a luat un apartament în Oradea“, ne-a spus Maria. Cealaltă jumătate de bani s-a dus la băiatul cel mare, care şi-a cumpărat cu ei un loc de casă, tot în Oradea.

Despăgubiri de 11 milioane de lei

Autostrada Transilvania va traversa judetul Sălaj pe o lungime de 81,4 kilometri, pe teritoriul administrativ al comunelor Marca, Ip, Nuşfalău, Boghiş, Crasna, Meseşenii de Jos, Românaşi, Treznea, Sânmihaiu Almaşului şi Zimbor, respectiv al municipiului Zalău. Până acum au început demersurile de expropriere doar în comunele Ip, Crasna, Boghiş, Nuşfalău şi Marca, fiind plătite până acum despăgubiri de aproape 11 milioane de lei (110 miliarde de lei vechi).

8,4 milioane de lei este suma totală primită de localnicii din Marca

Zalău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite