Cele mai cumplite morminte de sub ape. Poveştile a cinci dintre cele mai mari naufragii din istorie

Cele mai cumplite morminte de sub ape. Poveştile a cinci dintre cele mai mari naufragii din istorie

Naufragiul Titanicului FOTO Arhivă

O călătorie pe mare sau pe ocean se poate oricând transforma într-un dezastru. Stau dovadă multe tragedii, în care traversarea întinderilor de apă s-a dovedit mortală.

Ştiri pe aceeaşi temă

De-a lungul vremii, naufragiile i-au captivat şi derutat deopotrivă pe istorici, pe oameni de ştiinţă şi aventurieri, într-un mod în care niciun alt eveniment maritim n-a făcut-o.

Întrebarea la care toţi vor să găsească răspunsul este legată de cauzele producerii acestor dezastre. În multe cazuri, răspunsul nu este întotdeauna unul limpede, posibilele indicii zăcând la sute de metri adâncime, pe fundul oceanelor. În timp ce unele dintre dezastre au fost cauzate de vremea imprevizibilă sau de conflictele militare, altele s-au datorat căpitanilor neinspiraţi sau coliziunii cu alte nave sau stânci.

Iată câteva dintre cele mai renumite naufragii din istorie:

Titanicul

Cea mai mare navă de croazieră a timpului său, Titanicul a fost construit în Irlanda, la şantierele navale Harland şi Wolff. Pachebotul s-a scufundat în apele Oceanului Atlantic, după ce s-a ciocnit de un iceberg, în călătoria inaugurală, în 14 aprilie 1912. Aproximativ 1.500 de oameni, dintre cei peste 2.200 aflaţi la bord, şi-au pierdut viaţa în ceea ce este considerată a fi una dintre cele mai mari tragedii maritime din istoria omenirii. Numărul mare de victime a fost cauzat, în mare parte, de faptul că, deşi îndeplinea normele vremii, bărcile de salvare din dotare au fost insuficiente.

Epava Titanicului a fost descoperită abia în anul 1985. Numeroase elemente au fost îndepărtate de pe vas, fiind expuse în Muzeul Naţional Maritim din Anglia.

Estonia

Accidentul naval al feribotului Estonia este unul dintre cele mai recente incidente maritime. Construită în şantierul naval german Meyer Werft, nava s-a scufundat în 28 septembrie 1994, în Marea Baltică, peste 800 de persoane pierzându-şi atunci viaţa în groaznicul incident cu multe şi controversate cauze.

Cea mai vehiculată se referea la condiţiile meteorologice nefavorabile; totuşi, eu existat voci care au susţinut că feribotul s-ar fi scufundat ca urmare a unui atentat al traficanţilor de arme. Zona în care s-a produs naufragiul este şi astăzi una protejată, scufundatul fiind interzis şi aspru pedepsit.

Bismark

Nava de război Bismark, nava-amiral a flotei germane, a fost cel mai puternic crucişător al celui de-al Doilea Război Mondial. Asta nu i-a împiedicat, însă, pe cei din marina engleză să îl distrugă în ceea ce s-a dovedit a fi prima şi ultima misiune de luptă, din mai 1941. Hăituit de peste 50 de nave de război britanice, Bismark a fost grav avariat şi sabordat de propriul echipaj. Doar 110 oameni din cei 2.200 de pe navă au supravieţuit.

Epava, uimitor de bine conservată, a fost descoperită în 1989, de exploratorul Robert Ballard, cel căruia îi este atribuită şi descoperirea epavei Titanicului, a portavionul american Yorkown şi a şalupei comandată de John F. Kennedy în cel de-Al Doilea Război Mondial.

Andrea Doria

Această navă italiană de pasageri a fost considerată cea mai mare, mai sigură şi mai rapidă navă de acest fel din flota italiană. Vasul s-a scufundat după ce s-a ciocnit de nava suedeză MS Stockholm, în 25 iulie 1956, în vestul Oceanului Atlantic, în timp ce încerca să ajungă în portul New York. În ciuda gravităţii incidentului, nu s-au pierdut foarte multe vieţi (46 de pasageri şi membri ai echipajului de pe Andrea Doria şi cinci de pe Stockholm) şi asta graţie comunicării realizate în timp util de către conducătorii navei.

Locul naufragiului este unul faimos printre scafandri. De asemenea, a trezit interesul multor oceanografi celebri, printre cei care au explorat epava numărându-se Jacques-Yves Cousteau şi Robert Ballard.

Lusitania

Supranumită "Ogarul mărilor", pachebotul englez a fost cea mai mare navă existentă la începutul secolului XX, fiind lansat la apă în 1906. Nouă ani mai târziu, în timp ce călătorea din New York spre Liverpool, cu circa 2.000 de oameni la bord, a fost atacată de submarinul german U-20. O torpilă lansată de acesta din urmă a trimis vasul pe fundul oceanului. Din totalul celor 1.200 de victime, mai puţin de 300 de cadavre au fost recuperate.

Mai puteţi citi:

Ape ucigaşe: lacul care a omorât mii de oameni şi animale

Cele mai ciudate lacuri din lume. Unde se află apa care transformă vietăţile în stană de piatră

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările