Ce este „rulmentul viitorului“, invenţia unor elevi din Zalău: „Este bazat pe principul levitaţiei magnetice, care reprezintă viitorul, în opinia noastră“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Echipa Colegiului Tehnic din Zalău a urcat pe cea mai înaltă treaptă a podiumului la secţiunea „Industrie Auto“, fiind singura din concurs care a reuşit să obţină punctajul maxi la ediţia din 2019 a concursului „Premiile Cluburilor Francofone de Afaceri“.

Răzvan Tişa, Alexandru Contraş şi Darius Sacota, colegi de clasă la Colegiul Tehnic „Alesandru Papiu Ilarian“ din Zalău, judeţul Sălaj, au proiectat un rulment inovativ, al cărui principiu de bază îl reprezintă levitaţia magnetică.

„Rulmenul viitorului“, după cum l-au numit, le-a adus premiul I la ediţia din 2019 a concursului „Premiile Cluburilor Francofone de Afaceri“, dedicat liceelor din nord-vestul ţării, ce a avut loc la finele lunii martie, la Cluj-Napoca. Ajunsă la ediţia a cincea, competiţia a reunit 96 de proiecte, distribuite pe patru categorii: 10 la secţiunea „Industria auto“, 15 la secţiunea „Educaţie financiară“, 30 la secţiunea „Marketing“ şi 41 la secţiunea „Scurt metraj cultural“.

Reprezentanţii Colegiului din Zalău, coordonaţi de profesoarele Ana Maria Rus şi Stăncuţa Lazăr, au concurat la secţiunea „Industria auto“, misiunea lor fiind de a realiza un video în limba franceză, care să surprindă evoluţia rulmentului, trecând prin etapele istorice de dezvoltare, fără a neglija aplicaţiile acestui element de-a lungul timpului. În plus, clipul trebuia să includă şi modul în care elevii îşi imaginează rulmentul viitorului.

Trenurile japoneze, sursă de inspiraţie

Cei trei susţin că ideea proiectului cu care s-au înscris în competiţie le-a venit în mod spontan. „Ne-am gândit atât la ce am avea nevoie, cât şi la ce este deja implementat. Primul lucru care ne-a venit în minte a fost ceva bazat pe principul levitaţiei magnetice, care, în opinia noastră, reprezintă viitorul“, punctează Răzvan Tişa (foto dreapta), unul dintre membrii echipei.

razvan tisa

Potrivit spuselor sale, ca sursă de inspiraţie au folosit trenurie japoneze, de mare viteză: „Urmărindu-le, m-am gândit cum am putea implementa ceva care să nu necesite o suprafaţă specială, în prealabil, ceva mai pentru noi, România, şi ceva realizabil, totuşi. Aşa că am pornit de la ideea Maglev-ului (n.r. - tren cu levitaţie magnetică) şi a suspensiei electrodinamice dar, care spre deosebire de trenurile japoneze, să nu mai necesite o suprafaţă specială, şi doar să elimine forţa de frecare a bilelor/rolelor/acelor etc. De aici a început conturarea conceptului nostru, până la forma sa finală“, explică liceanul.

El susţine că obiectivul urmărit a fost crearea unui rulment inovativ, care să fie prietenos cu mediul şi să aibă performanţe superioare în ce priveşte viteza de deplasare a unui vehicul.
„Am pornit de la ideea copiilor şi am construit împreună. Rulmentul prezentat de noi este de tip electromagnetic şi are în componenţă magneţi şi bobine. Circuitul electric al bobinelor este alimentat prin celule fotovoltaice, iar comanda se realizează prin plăcuţa Arduino, care primeşte informaţii de la senzori. Acesti rulmenţi prezintă siguranţă, randament foarte bun şi au fiabilitate mare“, completează profesoara Ana Maria Rus, coordonatorul echipei.

Singurul proiect de punctaj maxim

Cei trei liceeni au optat pentru levitaţia magnetică având în vedere că acest fenoment determină creşterea vitezei, eliminarea uzurii şi a riscului de blocare. Rulmentul elecromagnetic (foto jos) astfel realizat „este destinat în principal automobilelor electrice care vor fi din ce în ce mai numeroase în viitor şi vor fi folosite în special în «oraşe inteligente»“, afirmă ei.

Proiectul a presupus multă muncă, cu foarte multe ore petrecute în laborator şi dezbateri prelungite. Rezultatul muncii lor a fost şi pe placul juriului, „Rulmentul viitorului“ fiind, singurul proiect din competiţie răsplătit cu punctajul maxim.

elevii de la api zalau au creat rulmentul viitorului

Membrii echipei mărturisesc că, pe lângă satisfacţia reuşitei, implicarea în această activitate i-a ajutat să descopere şi să înveţe lucruru noi, să îşi dezvolte activitatea şi cunoştinţele tehnice.
Răzvan, care s-a ocupat în mare măsură de realizarea clipului, susţine că şi-a îmbunătăţit abilităţile în editare video şi creare de animaţii şi efecte video. „Lucruri care o să-mi deschidă un orizont mult mai larg pe viitor“, consideră adolescentul.

Cum s-a format echipa

Răzvan, Alexandru şi Darius au devenit o echipă în 2018, uniţi de pasiunea comună pentru domeniul tehnic şi IT şi de dorinţa de a face performanţă. Un rol important l-a jucat profesora Ana Maria Rus, care îl ştia pe Răzvan Tişa de la întâlnirile de lucru ale echipei de robotică a Colegiului şi alături de care tânărul participase la competiţia de profil First Tech Challenge. Cadrul didactic a fost cea care a sudat echipa şi care le-a stârnit tinerilor interesul pentru astfel de întreceri.

„Munca în echipă a fost o provocare pentru noi, dar nu ceva imposibil. Când sunt multe idei la un loc, mereu sunt discuţii în contradictoriu, însă, ceva mereu face să se termine cu bine. A fost un efort intens pentru toţi, dar când faii ceea ce îţi place, munca nu ţi se mai pare o corvoadă“, spune Răzvan.

elevii de la api zalau au creat rulmentul viitorului

Pentru profesoara Ana Maria Rus, aceasta a fost de-a cincea participare la „Premiile Cluburilor Francofone de Afaceri“: „Am fost prezentă cu echipele liceului la fiecare din cele cinci ediţii de până acum şi, cu excepţia uneia, la toate celelalte am obţinut un premiu. Anul trecut, am ocupat locul al treilea, la secţiunea Industrie“.

Deşi a ieşit la pensie, Ana Maria Rus continuă să se implice în astfel de proiecte atât din pasiune, cât şi din dorinţa de a-i provoca pe elevi să fie creativi, de a le oferi o alternativă de petrecere a timpului liber. „Adolescenţii de astăzi petrec atât de mult timp în cu telefonul în mână ori în faţa calculatorului. Sunt nişte copii cu o imaginaţie debordantă, foarte isteţi şi capabili, prin urmare ar fi păcat să nu îşi folosească toate aceste abilităţi. Vrea să îi smulg de lângă telefoane, să îi provoc să creeze“, adaugă ea.

Este pentru al treilea an consecutiv în care o echipă a Colegiului Tehnic „Alesandru Papiu Ilarian“ din Zalău urcă pe cea mai înaltă treaptă a podiumului acestei întreceri. În 2017, reprezentanţi ai şcolii primeau premiul I pentru un proiect ce viza producţia de energie electrică de la fumul unui furnal ecologic, iar în 2018, pentru prototipul unei aeronave militar-sanitare inspiraţi din filmul SF „Avengers/Răzbunătorii“.

Concurs ce promovează inovaţia



„Premiile Cluburilor Francofone de Afaceri“ reprezintă o competiţie derulată în parteneriat de Clubul Francofon de Afaceri din Cluj şi Clubul Francofon de Afaceri din Sibiu, alături de o serie de parteneri instituţionali şi din mediul de afaceri. Concepută sub forma unor secţiuni tematice, competiţia a lansat elevilor de liceu provocări în patru domenii: industria auto, educaţie financiară, marketing şi scurt metraj cultural. Vizând provocarea şi implicarea unui număr cât mai mare de elevi de liceu, concursul promovează performanţa în domeniile amintite şi francofonia în colegiile, liceele şi şcolile profesionale din Transilvania şi regiunea de N-V a României.

elevii de la api zalau au creat rulmentul viitorului
Munca în echipă a fost o provocare pentru noi, dar nu ceva imposibil. Când sunt multe idei la un loc, mereu sunt discuţii în contradictoriu, însă, ceva mereu face să se termine cu bine. A fost un efort intens pentru toţi, dar când faii ceea ce îţi place, munca nu ţi se mai pare o corvoadă. Răzvan Tişa, elev

Vă mai recomandăm:

VIDEO Echipa „Brainstorms“ Zalău, în finala celei mai mari competiţii de robotică din România. Cum funcţionează robotul cu care vor să cucerească juriul

Elevii care au proiectat un avion sanitar pentru misiunile de salvare. S-au inspirat din „Avengers“

Laboratorul cu imprimante 3D, „arma“ cu care un liceu din Zalău încearcă să-i atragă pe absolvenţii de gimnaziu

Zalău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite