Şcoala care a descoperit avantajele oferite de natură. Cum se încălzesc copiii de aici iarna

Şcoala care a descoperit avantajele oferite de natură. Cum se încălzesc copiii de aici iarna

Administratorul explică modul de funcţionare a pompelor de căldură

În vreme ce în mii de unităţi de învăţământ copiii dârdâie iarna de frig pentru că rudimentarele sobe cu lemne, la o şcoală din Sălaj confortul termic este garantat căldura venind, în parte, printr-un sistem sofisticat, din pământ.

Ştiri pe aceeaşi temă

Nu este o şcoală de oraş, ci una de la ţară, care oferă, însă, condiţii pe care şi le-ar putea dori orice elev cu pretenţii. Este vorba despre şcoala din Horoatu Crasnei, din judeţul Sălaj, care, la capătul unei investiţii în valoare de 4 milioane de lei finanţată prin POR (Axa 3, Domeniul Major de intervenţie 3.4, “Reabilitarea – modernizarea – dezvoltarea şi echiparea infrastructurii educaţionale preuniversitare, universitare şi a infrastructurii pentru formarea profesională continuă), nu numai că arată aşa cum ar trebui să arate orice şcoală din România, dar se poate lăuda şi cu un sistem de încălzire ”verde”. Este vorba despre un sistem de îmbină energia verde, reprezentată aici de energia geotermală şi de cea a soarelui, cu energia convenţională. Mai exact, apa care încălzeşte calorifere este trecută mai întâi printr-un sistem de serpentine, montat în 90 de gropi săpate la 5,5 metri adâncime. Logica acestui demers este că la acea adâncime, temperatura este, în orice moment al anului, pozitivă, fiind cuprinsă între 4 şi 12 grade Celsius, aşa că apa care trece pe acolo iese uşor încălzită. Prin urmare, se reduce astfel consumului energetic al pompelor de căldură care trebuie să aducă apa pentru calorifere la 50 de grade Celsius.



 Pentru apa caldă menajeră, şcoala are panouri solare, iar pentru perioadele mai reci de peste iarnă, când sistemul format din serpentine şi pompele de căldură nu ar face faţă, a fost montată şi o centrală pe lemne.
Sistemul a fost finalizat în toamna anului trecut, astfel că el a putut fi probat în sezonul rece 2013 – 2014. Directorul şcolii, Lenka Lung, spune că rezultatele sunt peste aşteptări. ”Temperatura este constantă şi plăcută. Chiar dacă factura la electricitate a crescut puţin, pentru că pompele de căldură sunt acţionate de curentul electric, confortul termic este incomparabil, iar copiii se simt extrem de bine”, spune directorul.
Rezultatele se văd – susţine Lenka Lung - şi în urma finalizării, prin acelaşi proiect de investiţii, a sălii de sport, încălzită şi ea cu ajutorul sistemului ”verde” implementat în şcoală şi care constituie o premieră la nivelul judeţul Sălaj. ”Spre exemplu, la handbal, copiii noştri s-au clasat pe locul al III-lea pe judeţ, lucru deloc de neglijat pentru o şcoală de la ţară. Avem rezultate şi la atletism, dovadă că investiţia în asigurarea condiţiilor dă roade. Mai este nevoie doar de mai multă bunăvoinţă din partea copiilor”, spune directorul.



În şcoală învaţă aproximativ 100 de elevi, la care se adaugă 40 de ”grădinari”, grupele de grădiniţă funcţionând în aceeaşi incintă.


Cifră: 134 dintre şcolile din Sălaj sunt încălzite iarna cu ajutorul sobelor cu lemne, o parte dintre aceste sobe fiind metalice şi reprezentând un pericol pentru copii.

Citeşte şi Lecţie de austeritate în şcolile din Zalău: copiii stau în frig, fără cornuri şi fără lapte

Directori de şcoli şi licee şi inspectori şcolari, schimbaţi din funcţie. Lista schimbărilor

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările