Cum fura angajata unei bănci banii clienţilor morţi şi le închidea conturile fără ştirea familiilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
bcr vaslui

O fostă angajată a sucursalei judeţene Vaslui a Băncii Comerciale Române (BCR) a fost condamnată de Tribunalul Vaslui, fiind acuzată de fraudă informatică şi fals în înscrisuri materiale.

Luminiţa Alixandrescu (53 de ani), fostă angajată a BCR, Sucursala judeţeană Vaslui, a fost condamnată de Tribunalul Vaslui la un an de închisoare cu suspendare. Sentinţa, care nu este definitivă, vine după şapte ani de la comiterea faptelor. 

Fosta angajată BCR este acuzată că, în calitate de funcţionar al BCR, a efectuat mai multe operaţiuni neautorizate, respectiv închidere depozite, retragere numerar, depunere numerar, iniţiere schimb valutar în conturile în contul unor clienţi, fără ca aceştia să fie prezenţi în unitate sau să fi avut vreun acord în acest sens. Nici nu avea cum, clienţii fiind decedaţi de mai mult timp. În general, erau vizaţi clienţi care nu aveau sume foarte mari în cont, ci de ordinul câtorva sute de lei.

Fraudele au fost descoperite de reprezentanţii BCR, care au şi formulat plângere penală împotriva angajatei. Faptele acesteia au ieşit la iveală după ce familia unui client BCR, decedat de mai mulţi ani, a mers la unitatea bancară pentru a închide contul şi a retrage sumele care se mai regăseau. 

Scuza angajatei

În urma cercetărilor declanşate de Direcţia Antifraudă a BCR,, au fost descoperite mai multe fapte, iar angajata, care avea calitate de consilier client - zona rapidă, a recunoscut că a sustras banii din conturile unor clienţi pe care ulterior le-a închis. În nota explicativă dată ofiţerilor antifraudă BCR, Luminiţa Alixandrescu a invocat că se confrunta cu o situaţie materială dificilă şi avea anumite probleme de sănătate. Aceasta a fost singura declaraţie oferită de aceasta.  ”Inculpata nu s-a prezentat niciodată la citaţiile emise şi nu a fost găsită pentru a putea fi audiată, deşi a fost citată conform prevederilor legale în vigoare, inclusiv prin afişare, precum şi cu mandat de aducere, aceasta neputând fi astfel audiată”, se precizează în hotârea instanţei.

Din declaraţiile martorilor audiaţi, în speţă angajaţi BCR, a rezultat că la nivelul unităţii bancare se utilizează un program informatic în care fiecare lucrător bancar efectuează operaţiuni pe baza  unui user şi a unei parole individuale; pentru operaţiunile efectuate se eliberează documente, care sunt dovezi listate ale modificărilor electronice operate în sistem, documentele respective fiind întocmite în dublu exemplar, semnate de funcţionarul bancar şi client. Astfel, identificarea angajatului care a intrat ilegal în conturile clienţilor efectuând tranzacţii în numele acestora a fost uşor de realizat.

Într-o primă fază, procurorii DIICOT, care au instrumentat acest dosar, au dispus renunţarea la urmărirea penală şi aplicarea unei amenzi inculpatei. Reprezentanţii au contestat soluţia, iar procurorul superior ierarhic a dispus reluarea anchetei, care, de aceasta dată, s-a soldat cu trimiterea în judecată a Luminiţei Alixandrescu. 

Descoperirea fraudei 

Din probele administrate în cauză a rezultat că Luminiţa Alixandrescu a întocmit acte nereale în numele unor clienţi, retrăgând sume de bani din conturile acestora, bani pe care şi i-a însuşit.
La data de 29.10.2012 la BCR - agenţia Vaslui, s-au prezentat fosta soţie şi fiul unui client BCR (decedat din anul 2008), pentru a retrage soldul disponibil şi pentru a închide contul. La ghişeu, au fost anunţaţi că acel cont este închis şi banii au fost retraşi. La scurt timp, fiul defunctului a fost liniştit de o funcţionară bancară, care i-a cerut actele de identitate, iar după câteva zeci de minute a primit suma de 177 euro, care figura disponibilă în cont.

În urma cercetărilor, s-a stabilit că angajata Luminiţa Alixandrescu a înregistrat o operaţiune de deschidere a unui cont curent pe numele bărbatului care era decedat, a întocmit şi emis ordinul de încasare numerar pentru suma de 177 euro, evidenţiind acest ordin de încasare numerar în sistemul informatic al băncii. 

”Din declaraţia martorului T.C., responsabil de unitate la BCR - Sucursala Vaslui, rezultă că după ce la data de 29.10.2012 fosta soţie şi fiul lui S.C. (clientul decedat n.r.) s-au prezentat la BCR şi au ridicat suma de bani, a discutat cu fiul, constatând că operaţiunea respectivă, care se desfăşoară rapid, a durat circa 2-3 ore, un interval de timp neobişnuit de mare”, se menţionează în hotărârea instanţei.

Şeful unităţii BCR a efectuat o serie de verificări, ocazie cu care a descoperit că angajata Alixandrescu efectuase operaţiuni de retragere din alte conturi şi, verificând camerele video din unitate la data şi ora operaţiunii, a constatat lipsa clientului de la ghişeu. Astfel, a sesizat Direcţia Antifraudă a BCR. 

Vaslui



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite