Experienţa unui dascăl român în America: „În SUA nu profesorul este cel care ştie totul, ci îi ghidează pe elevi“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Nadina Nicolici (FOTO dreapta) Arhiva personală
Nadina Nicolici (FOTO dreapta) Arhiva personală

Nadia Nicolici, profesor de engleză la un liceu din Drobeta-Turnu Severin, a vizitat recent mai multe şcoli din Statele Unite ale Americii (SUA), în urma unei burse pe care a primit-o de la Departamentul de Stat al SUA.

Nadina Nicolici, profesor de limba engleză de la Colegiul Tehnic „Lorin Sălăgean“ din Drobeta-Turnu Severin, a participat recent la un concurs organizat pentru profesorii din învăţământul preuniversitar, în urma căruia a obţinut o bursă din partea Departamentului de Stat al Statelor Unite ale Americii (SUA). Astfel, Nadina Nicolici s-a aflat timp de şase săptămâni în SUA, împreună cu alţi 19 profesori din lume, pentru a putea vedea cum se desfăşoară procesul educaţional în State, care este relaţia dintre elev şi profesor, cum sunt dotate şcolile de peste Ocean.

Numele programului la care a participat este „SUSI“ (Study of the U.S. Institute for Secondary Educators) şi s-a desfăşurat în: Missoula (Montana), Charleston (Carolina de Sud), Washington, D.C., iar şcolile vizitate pe parcursul acestui program au fost: liceul „Big Sky“ - Missoula; „Missoula International School“ – Missoula; „The Charleston Charter School for Math and Science“ – Charleston. Concursul a constat în completarea unui  formular de candidatură în care a trebuit să-şi prezinte toată activitatea şi două eseuri, unul personal şi un eseu în care a explicat de ce vrea să urmeze acest curs şi care crede că ar fi beneficiile în urma lui.

nadina nicolici FOTO Arhiva personală

Nadina Nicolici a vorbit, pentru ziarul „Weekend Adevărul“, despre cele mai interesante lucruri pe care le-a descoperit în schimbul de experienţă avut. Spre exemplu, îşi aminteşte severineanca, a vizitat o şcoală din Charleston care primise din partea Guvernului o bursă de 300 de milioane de dolari, banii urmând să fie cheltuiţi în următorii cinci ani pentru dotarea şcolii, dar şi pentru stimularea elevilor şi profesorilor prin acordarea de burse, în funcţie de rezultate.

Nadina a subliniat că, din ce a observat ea, în educaţia din SUA accentul se pune pe utilitatea individului în societate, în sensul că, spre exemplu, cine are aptitudini să devină avocat este ajutat sa dobândească toate cunoştinţele necesare. În acelaşi timp, americanii pun un accent deosebit pe şcolile profesionale şi cele tehnice, iar cei care au abilităţi practice pot deveni foarte buni instalatori sau mecanici auto.

„Am fost într-o şcoală de stat din Missoula, liceu care pregăteşte elevi în domeniul tehnic, şi acolo am asistat la mai multe ore, unde am văzut că elevii învaţă prin descoperire, într-o clasă cu maximum 15 elevi. Pot să fie şi 20 de elevi, iar în cazuri excepţionale, când se întâmplă să fie 21 de elevi într-o clasă, automat trebuie să intre cel de-al doilea profesor la oră“, explică dascălul severinean.

„Totul respiră libertate“

Nadina Nicolici mai spune că în SUA elevii lucrează în grupuri, iar profesorul are rolul de ghidare. „Într-o şcoală din America totul respiră libertate. Nu profesorul este cel care ştie totul şi dictează, ci îi ghidează pe elevi, pentru că astfel le creează încredere. Pentru a le dezvolta gândirea critică, elevii sunt încurajaţi să pună întrebări unii altora. Un lucru care mi s-a părut excepţional, pentru că în felul acesta profesorul se convinge că elevul a înţeles, ştie ceea ce a descoperit, ce a învăţat şi, în felul acesta, îşi dezvoltă gândirea critică şi creativitatea“, spune dascălul din România.

La toate astea se adaugă o dotare de ultimă generaţie, la care elevii şi profesorii din România nici măcar nu visează.

„Dotarea e la nivel de SF dacă e să comparăm cu România, pentru că la noi în cazuri fericite avem o tablă electronică la nivel de şcoală. Acolo nu există clasă fără tablă electronică, fără calculatoare, laptopuri, fără retroproiector, iar elevului nu doar i se spune, ci i se arată. Lucrează pe un teren nou, care se numeşte «augmented reality» (n.r. - «realitate augmentată»). E un fel de realitate care apare în faţa elevului, iar acesta e în stare să intervină asupra ei. Deocamdată noi nici nu putem visa. Este o ţară care se vede că are bani şi ştie ce să facă cu ei“

povesteşte Nadina Nicolici.

Profesorul nu este un duşman

Relaţia dintre elev şi profesor este una bazată pe încredere în SUA, elevii sunt încurajaţi să pună întrebări, să cunoască ce drepturi au, dar şi să respecte legea. Văd în profesor un prieten gata să-i ajute în orice moment. Profesorul este permanent în mijlocul lor, îi ajută, îi îndrumă, nu este cel care le dictează.

nadina nicolici FOTO Arhiva personală

„Înainte ca profesorul să intre în clasă, elevii făceau ce voiau ei, în sensul că se jucau pe telefoane, discutau, mâncau, râdeau. În momentul în care a intrat profesorul, fără să le ceară, fără să le spună absolut nimic, au lăsat orice preocupare şi au fost atenţi la oră. Sunt crescuţi în spiritul libertăţii şi al încrederii. Profesorul nu este un duşman, nu e cel care vânează greşelile pentru o notă mică“, mai spune Nadina Nicolici. 

Dascălul din România a fost impresionat plăcut şi de modul în care administraţia locală are grijă de comunitate. De exemplu, în Missoula, şomajul este zero, iar transportul în comun este gratuit. „Totul este gândit pentru om, acesta este lucrul care m-a impresionat în mod deosebit. Primarul ne-a spus că s-a gândit la cei cu venituri mici şi la studenţi, să îi ajute să ajungă la serviciu repede, gratis şi la timp“, mai spune profesoara de la Colegiul Tehnic „Lorin Sălăgean“ din Drobeta-Turnu Severin.

În opinia dascălului român, modelul american ar putea fi urmat, dar nu copiat, ci după o atentă analiză a ceea ce poate fi adaptat la sistemul de învăţământ din România.

„Atât timp cât avem ore care se desfăşoară ca acum 50 de ani, în sensul că profesorul e suveran, se prezintă în faţa elevilor drastic şi nu face decât să dicteze şi apoi să asculte, nu vom reuşi să urcăm nici măcar un loc în topul mondial al educaţiei, ci, din contră, cred că vom pierde locuri. Ar trebui punem accent atât pe profesor, cât şi pe elev“

este de părere Nadina Nicolici.

Cine este Nadina Nicolici

nadina nicolici FOTO Arhiva personală

Nadina Nicolici (43 de ani) este profesor din anul 2000 la Colegiul Tehnic „Lorin Sălăgean“ din Drobeta-Turnu Severin, specializarea limba şi literatura franceză / limba şi literatura engleză. A coordonat şi a participat cu elevii în peste 175 de proiecte internaţionale, care au avut ca parteneri şcoli europene sau de pe alte continente (SUA, Brazilia, Ghana, Iran), în proiecte Comenius (2006-2009 şi 2012), ePals, eTwinning, campanii de voluntariat cu impact la nivel mondial („Paper Cranes for Japan“, „Paper Beads for Water“, „Literacy Challenge“, „Flowers for Nepal“), proiecte axate pe protecţia mediului în colaborare cu World Wide Fund for Nature (WWF) Austria şi WWF România, proiecte POSDRU. A primit de-a lungul anilor următoarele distincţii: profesorul anului în învăţământ preuniversitar, în cadrul Galei Premiilor în Educaţie (2009), „ePals Teacher Ambassador“ (2010), „Mentor eTwinning pentru România“ (2011), „ePals Exemplary Teacher Award“ (2011).

Citeşte şi:

26 de elevi mehedinţeni învaţă limba engleză într-un proiect finanţat de guvernul american

Turnu-Severin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite