Dezvăluirile mecanicului de locomotivă care conducea trenul lui Ceauşescu: „Nimeni, nici cu o armă automată, nu ar fi putut distruge vagoanele sale“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Valentin Ghighilicea, mehedinţeanul care a condus trenul prezidenţial FOTO Corina Macavei
Valentin Ghighilicea, mehedinţeanul care a condus trenul prezidenţial FOTO Corina Macavei

Mehedinţeanul Valentin Ghighilicea a condus trenul prezidenţial şi în Epoca de Aur, şi după revoluţie. Mecanicul de locomotivă se laudă cu faptul că a dus cu bine la destinaţie cinci oameni de stat importanţi ai României: Nicolae Ceauşescu, Ion Iliescu, Adrian Năstase, Emil Constantinescu şi Traian Băsescu.

Valentin Ghighilicea, actualmente pensionar, îşi aminteşte şi acum dificultatea examenului pe care a trebuit să-l susţină la Bucureşti pentru a fi desemnat mecanic de locomotivă pentru trenul prezidenţial. Responsabilitatea era foarte mare, iar securiştii nu făceau rabat de la nimic fiind vorba de siguranţa dictatorului. Nu doar calităţile profesionale au fost foarte importante, ci şi aspectul fizic. 

“Am fost chemaţi la Bucureşti, a fost o selecţie foarte riguroasă, s-au dat mai multe examene, dar vizita medicală completă şi examenul psihologic au durat câteva ore. Examinatorii au urmărit capacitatea, reflexivitatea, abilitatea de a lua decizii într-un timp scurt, mobilitatea în timp şi în spaţiu, dar şi ţinuta omului de zi cu zi, adică să prezinţi o stare viguroasă, să fii un om sănătos, să fii un om puternic. Trebuia să stăpâneşti cap-coadă toată meseria şi legile căilor ferate”, spune Valentin Ghighilicea. La finele examenului, din tot sistemul CFR au fost selecţionaţi doar patru mecanici de locomotivă care să conducă trenul prezidenţial. Unul dintre ei era mehedinţeanul Valentin Ghighilicea.

Hotel pe roţi

Trenul prezidenţial era o adevărată bijuterie pe roţi pentru acele vremuri, vagoanele fiind dotate cu aer condiţionat, mochete luxoase, lambriuri lucrate manual, grupuri sanitare cu bideuri şi căzi, mătase pe pereţi. Cele 17 vagoane au costat bugetul României milioane de dolari la vremea respectivă. În afară de vagonul prezidenţial, banii s-au dus şi în vagoane-dormitor cu grup sanitar propriu pentru demnitari de rang înalt ori în vagone protocol cu baruri luxoase.

Putea atinge o viteză de peste 200 de kilometri la oră

Dincolo de lux, firesc având în vedere că vorbim de un tren prezidenţial, constructorii (o firmă din Franţa şi una din Germania) au avut în vedere în primul siguranţa pasagerilor.

„Trenul era compus din vagoane foarte bine pregătite tehnic şi era dotat cu generatoare pentru a avea o autonomie de cel puţin o lună şi jumătate, astfel încât putea să staţioneze timp de o lună şi jumătate cu toate serviciile complete, dacă s-ar fi întâmplat vreo catastrofă”, explică fostul mecanic de locomotivă de pe trenul prezidenţial.

“S-a urmărit ca acest tren să nu poată fi zdrobit de terorişti. Trenul putea atinge o viteză de peste 200 de kilometri la oră, avea cele mai complexe şi moderne sisteme de frânare. Nimeni cu o armă automată nu ar fi putut reuşi să distrugă aceste vagoane”, povesteşte Valentin Ghighilicea.

Interiorul trenului lui Ceauşescu. FOTO: Nini Vasilescu www.qsl.ro

trenul lui ceausescu

Oamenii Securităţii supravegheau traseul

Măsurile luate de Securitate erau stricte. Astfel, trenul era pregătit din timp pentru orice călătorie, iar traseul bine pus la punct era atent monitorizat de oamenii acestui serviciu. Garnitura nu pleca din staţie până nu era verificată de ingineri specialişti. „Se făceau revizii complete la roţi cu aparatele de ultrasunete, pentru a depista eventuale defecţiuni, iar personalul de pe locomotivă era chemat la Bucureşti cu o zi înainte pentru a fi odihnit, se pregătea itinerariul, întreg personalul cunoscând foarte bine ce are de făcut. Trenul pleca pe un cod secret la destinaţie, toate viaductele, toate străzile, toate podurile erau păzite non-stop de oamenii securităţii. Cu doi kilometri şi jumătate înaintea trenului prezidenţial rula o locomotivă numită antemergătoare. În cazul în care cineva desfăcea linia sau producea un sabotaj, prima care cădea era locomotiva care mergea înaintea trenului prezidenţial”, rememorează Valentin Ghighilicea.

trenul lui ceausescu

Interiorul trenului lui Ceauşescu. FOTO: Nini Vasilescu www.qsl.ro

Pleca, de regulă, noaptea

Fostul mecanic de locomotivă menţionează că trenul pleca de regulă noaptea şi se întorceau tot noaptea, fiind cel mai probabil o măsură de siguranţă impusă de factorii de decizie de la acea vreme. „Eu eram tot timpul foarte bine pregătit, am făcut din munca feroviară o pasiune. Au fost situaţii când am fost chemat la Bucureşti şi, din anumite motive stabilite la vârful conducerii de partid, trenul nu mai pleca şi eram trimis înapoi acasă. Cu toţii eram foarte atenţi supravegheaţi, se punea accent pe corectitudine, origine sănătoasă, fără vicii, eram tot timpul testaţi din umbră”, istoriseşte Valentin Ghighilicea.

„Încărcătura emoţională era foarte mare”

Mecanicul de locomotivă spune că avut onoarea să conducă la destinaţie cinci oameni de stat ai României, începând cu Nicolae Ceauşescu, pe care l-a adus în 1972 în Mehedinţi. După 1990 i-a transportat pe Ion Iliescu, Adrian Năstase, Emil Constantinescu şi Traian Băsescu. De altfel, după 1989, trenul a fost folosit doar de câteva ori de foştii preşedinţi. De Ziua Naţională a României, în 1996, Emil Constantinescu a urcat în trenul prezidenţial pentru a participa la festivităţile de la Alba Iulia, iar şapte ani mai târziu, şi preşedintele Ion Iliescu a călătorit cu trenul lui Ceauşescu. Atunci a fost ultima dată când un şef de stat a mers cu luxoasă garnitură. 

trenul lui ceausescu

Trenul lui Ceauşescu. FOTO: Nini Vasilescu www.qsl.ro

„Era până la urmă şi mândria noastră pe cine ai în spate şi viaţa pe care o ai în mână. Încărcătura emoţională este foarte mare pentru că observai covorul roşu şi drapelul naţional din momentul în care trenul era garat la peronul special. Venea Garda României şi se intona Imnul de Stat al României, era o încărcătură emoţională deosebit de plăcută. Nu oricui i se poate rezerva acest prilej de a vedea toate aceste lucruri şi de a avea o asemenea misiune”, adaugă fostul mecanic de locomotivă, care acum s-a retras, alături de soţie, în casa natală din satul mehedinţean Zegaia.

Trenul prezidenţial este în stare funcţională şi în maximum 60 de minute poate părăsi Remiza Mogoşoaia, unde câţiva angajaţi se îngrijesc de el.

Turnu-Severin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite