Conflict între fermierul mehedinţean Cornel Stroescu şi gigantul american Cargill: „Nu ne mai putem continua activitatea”

Conflict între fermierul mehedinţean Cornel Stroescu şi gigantul american Cargill: „Nu ne mai putem continua activitatea”

Cornel Stroescu, preşedintele Camerei Agricole Naţionale FOTO Corina Macavei

După o vară secetoasă care a afectat foarte mult producţia la culturile de primăvară, Cornel Stroescu , unul din cei mai mari fermieri din judeţul Mehedinţi, a mai primit o lovitură. Cel mai cunoscut trader care activează pe piaţa din România, gigantul american Cargill, a cerut insolvenţa firmei sale în această toamnă.

Ştiri pe aceeaşi temă

Conflictul dintre Cornel Stroescu, preşedintele Camerei Agricole Naţionale şi unul din marii fermieri care activează în judeţul Mehedinţi, şi Cargill a pornit de la un contract de rapiţă. Potrivit înţelegerii, firma lui Stroescu trebuia să livreze către Cargill cantitatea de 420 tone de rapiţă. Fermierul mehedinţean susţine că a livrat o parte din cantitatea pentru care se angajase, respectiv circa 130 de tone, însă din cauza vijeliilor şi a grindinei care a afectat aproape în totalitate suprafaţa de rapiţă cultivată în ferma sa, a fost în imposibilitate de a-şi respecta angajamentul.

“Am avut probleme în vara acestui an din cauza grindinei. Am început să livrăm Cargill-ului conform contractului cantitatea de rapiţă în 25 şi 26 iunie, eram în plină campanie de recoltat, însă a venit grindina şi mi-a distrus aproape de 100 la sută cultura. Am livrat aproape 130 de tone din cantitatea de 420 de tone şi am anunţat telefon Cargill-ul despre acest fapt, după care ne-am trezit în data de 30 iunie cu un cec în bancă cu o sumă mult mai mare, de circa 3,6 miliarde de lei vechi în plus faţă de ce le datoram”, spune fermierul mehedinţean.

Grindina şi vijeliile au afectat cultura de rapiţă

Cornel Stroescu spune că a înştiinţat firma Cargill despre faptul că a fost afectată cultura de rapiţă şi în sensul acesta a prezentat şi documente de la ISU “Drobeta”, ANM şi Camera de Comerţ Mehedinţi.
“Adresa nr. 132 din 29.06.2015 descrie o împrejurare de fapt imprevizibilă şi de neînlăturat/ insurmontabilă, care împiedică în mod obiectiv executarea obligaţiei contractuale, din perioada 25 iunie 2015-26 iunie 2015, din zona de interes – localitatea Gârla Mare, reprezentate de grindină, averse de ploaie ce au depăşit 20 l/mp, intensificări ale vântului, vijelii, ce au condus la compromiterea în procent de 90-100 la sută  culturii de rapiţă, ce au fost culcate la pământ şi s-au scuturat, coroborate cu avertizare de cod galben, au condus la punerea SC Hastro Şovarna SRL în imposibilitatea de a-şi îndeplini obligaţiile contractuale”, se arată într-un aviz semnat de preşedintele Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultură Mehedinţi, Nicolae Tudorescu.

Cargill a cerut insolvenţa

Stroescu a invocat clauza de forţă majoră, dar în data de 2 septembrie s-a trezit cu un document de la Tribunalul Judeţean Mehedinţi, în care era înştiinţat că i s-a cerut insolvenţa de către Cargill. Fermierul spune că întreaga sa activitate este în acest moment blocată fiindcă băncile nu mai acordă credit unei firme aflată în insolvenţă:

“Noi efectiv nu ne mai putem continua activitatea. Am construit silozul (n.r. construit la Gârla Mare, în valoare de 1,2 milioane de euro, cu un credit luat din Gemania), trebuia să facem achiziţie de cereale, eram în discuţie cu două bănci care trebuia să ne dea un credit, dar după cererea de insolvenţă au încheiat cu noi orice colaborare. Din păcate, şi activitatea de înfiinţare a culturilor de toamnă ne-a fost îngreunată. Cine îţi mai dă bani să cumperi inputuri?”.

Stroescu aşteaptă acum ca în instanţă Cargill să prezinte documente justificative pentru suma pe care pretind că o datorează, având în vedere că “au introdus cecul în data de 30 iunie deşi contractul pentru rapiţă înceta la data de 15 iulie”.

Ce spune Cargill?

De cealaltă parte, Cargill spune că firma lui Cornel Stroescu nu a prezentat niciun certificat de forţă majoră care să justice imposibilitatea respectării contractului privind livrarea rapiţei:

„Referitor la situaţia pe care ne-aţi semnalat-o, dorim să clarificăm următoarele aspecte. Clientul menţionat de dumneavoastră a achiziţionat în 2014 inputuri de la Cargill, pentru care a fost agreată, de comun acord, o perioadă de plată între 5 şi 7 luni. La acest moment, 1 an mai târziu de la data scadenţei, clientul încă ne datoreaza mai bine de 500.000 RON . 

În ceea ce priveşte contractul de vânzare a seminţelor de rapiţă încheiat în aprilie 2015, clientul a livrat mai puţin de 30% din cantitatea specificată în contract, invocând un eveniment de forţă majoră pentru a justifica nerespectarea angajamentului. Astăzi, la 3 luni după presupusul eveniment, clientul nu a prezentat încă niciun certificat de forţă majoră, acesta fiind singurul document care reprezintă dovada indiscutabilă pentru astfel de situaţii, atât conform legii aplicabile şi contractului încheiat între părţi. 

În orice parteneriat toate părţile implicate trebuie să se respecte reciproc şi să acţioneze conform termenilor agreaţi, elemente necesare pentru dezvoltarea afacerii şi crearea de valoare adăugată. Înţelegem că uneori pot apărea situaţii dificile şi suntem întotdeauna deschişi pentru dialog. Tocmai de aceea, în ultimii ani, am iniţiat mai multe încercări de a rezolva situaţia cu acest client şi am avut discuţii repetate la diferite nivele în cadrul organizaţiei noastre. Cu toate acestea, legea trebuie să prevaleze întotdeauna şi în astfel de cazuri compania noastră trebuie să demareze procedurile legale”. 


Citeşte şi:

Un mehedinţean a construit la Gârla Mare un siloz de 1,2 milioane de euro cu un credit luat din Germania

Cei mai frumoşi români. Cornel Stroescu, un fermier care ne arată calea spre succes

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările