Vameşi români acuzaţi că i-au aplicat o amendă abuzivă companiei Lufthansa: „Poate avea impact economic, politic şi diplomatic”

Vameşi români acuzaţi că i-au aplicat o amendă abuzivă companiei Lufthansa: „Poate avea impact economic, politic şi diplomatic”

Lufthansa contestă în instanţă o amendă aplicată de vameşii din Timişoara Foto Arhivă

Compania aeriană Lufthansa a dat în judecată Autoritatea Naţională a Vămilor, prin Biroul Vamal Timişoara, după o amendă aplicată operatorului german de către vameşii de pe Aeroportul din Timişoara. Vameşii au amendat Lufthansa pentru că a refuzat să separe manual bagajele de cală provenite din UE de cele venite din afara Uniunii Europene. În acest scandal, conducerea aeroportului ia apărarea Lufthansa.

Ştiri pe aceeaşi temă

Scandalul în care Lufthansa acuză Biroul Vamal Timişoara de o amendă aplicată ilegal a început în toamna anului trecut. Potrivit www.redesteptarea.ro, în 20 octombrie 2013, Biroul Vamal Timişoara a transmis o adresă către toţi operatorii aerieni de pe aeroport prin care solicita  „să sorteze fizic bagajele de cală ale călătorilor care au punctul de plecare în afara spaţiului UE, de bagajele călătorilor sosiţi din interiorul UE şi care au fost înregistrate pe un aeroport din Uniunea Europeană”.

Mai concret, vameşii de pe aeroportul din Timişoara le-au cerut operatorilor aerieni să pună mai întâi pe bandă bagajele călătorilor doar după epuizarea bagajelor călătorilor care vin din Uniunea Europeană. Cu alte cuvinte, un călător care călătoreşte din SUA, cu escală la Frankfurt, ar trebui ca atunci când ajunge la Timişoara să îşi poată lua bagajul numai după ce au fost epuizate bagajele celor care vin direct de la Frankfurt la Timişoara. Prin aceeaşi adresă, Biroul Vamal a cerut să îi fie pusă la dispoziţie lista cu călătorii care circulă pe fiecare rută.

Printr-o adresă transmisă de conducerea companiei, Lufthansa a arătat că respectă toate normele în vigoare, iar reglementările interne şi internaţionale nu obligă compania să se conformeze cererii vameşilor. „Lufthansa este în deplină conformitate cu regulamentul adoptat în toate aeroporturile din UE. Subliniem faptul că niciun alt aeroport din Uniunea Europeană nu a cerut o astfel de sortare a bagajelor”, arată documentul transmis de companie Biroului Vamal Timişoara.

În acelaşi document, compania aeriană a mai arătat că diferenţierea bagajelor se face prin aplicarea unor benzi (verzi pentru bagajele din UE şi albe pentru cele non UE), aplicare ce se realizează la punctul de îmbarcare al pasagerului. În ciuda acestei adrese, în 20 noiembrie 2013, Biroul Vamal Timişoara i-a acplicat companiei aeriene Lufthansa o amendă de 1.500 de lei pentru că nu a respectat cerinţele transmise de vameşi. Printr-un proces deschis la Judecătoria Timişoara, Lufthansa solicită anularea amenzii, considerând că „a fost sancţionată pentru fapte pe care nu le-a săvârşit”, mai arată www.redesteptarea.ro.

În proces a intervenit şi Aeroportul Traian Vuia din Timişoara. Printr-o întâmpinare semnată de directorul aeroportului, Dan Idolu se arată că solicitarea vameşilor de diferenţiere manuală a bagajelor deja sortate prin etichetare este o interpretare forţată a regulamentelor internaţionale în vigoare, fiind chiar o măsură „la limita abuzului”.

Vameşii riscă declanşarea unui scandal politic şi diplomatic

„Fără a avea intenţia de a comenta atrbuţiile lucrătorilor vamali la Aeroportul Timişoara considerăm că aceştia au toate condiţiile de a efectua un control al bagajelor cu origine NON UE şi cu sprijinul procedurilor şi mijloace specifice şi a infrastructurii pe care o au la dispoziţie. Cosniderăm că înainte de a întreprinde o măsură cu caracter punitiv unui operator de talia şi renumele Lufthansa, ar fi fost oportună aplicarea şi respectarea reglementărilor internaţionale şi române ale aviaţiei civile şi eventual de a găsi alte metode care să armonizeze aceste reglementări vamale specifice cu cele din domeniul aviaţiei”, a arătat directorul Aeroportului Timişoara, Dan Idolu. Acesta a atras atenţia şi asupra „impactului economic, politic şi diplomatic pe care îl poate genera o atitudine neconformă cu practicile europene”. Procesul dintre Lufthansa şi Biroul Vamal Timişoara se află pe rolul Judecătoriei Timişoara. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările