Un fizician care face anual mii de experimente pentru copii şi tineri: „Există elevi care nu cunosc lucrurile elementare din Fizică”

Un fizician care face anual mii de experimente pentru copii şi tineri: „Există elevi care nu cunosc lucrurile elementare din Fizică”

Profesorul Zeno Schlett susţine că tot mai mulţi tineri cu care intră în contact la experimentarium nu au noţiuni elementare din domeniul Fizicii FOTO Adrian P.

Fost profesor de Fizică la Universitatea de Vest din Timişoara, în prezent ghid al miilor de copii şi tineri care vizitează Experimentarimului din oraş, dr. ing. Zeno Schlett, susţine că a observat, atât în cadrul întâlnirilor cu studenţii, cât şi prin activitatea de la experimentarium că tot mai mulţi tineri nu au cunoştinţe elemntare din domeniul Fizicii.

Ştiri pe aceeaşi temă

Universitatea de Vest din Timişoara şi Universitatea Politehnica au pus în urmă cu mai mulţi ani bazele unui experimentarium în care vizitatorii au ocazia să facă experimente fizice sau chimice. Numai anul trecut Experimentariumul din Timişoara a avut peste 5.000 de vizitoatori, iar unul dintre cei care îi primeşte pe copii şi tineri şi îi introduce în tainele Fizicii este dr. ing. Zeno Schlett, fost profesor de Fizică în cadrul Universităţii de Vest din Timişoara.

În cadrul lansării programului Ştiinţescu, un amplu program de promovare a ştiinţei şi tehnologiei în rândul copiilor şi adolescenţilor, profesorul Schlett a tras un semnal de alarmă, arătând că atât din postura de profesor universitar, cât şi din postura de ghid al experimentariumului, a constatat că foarte mulţi tineri au lacune mari în privinţa unor fenomene elementare din fizică.

Când eram activ la Universitaeta de Vest, la examene şi în întâlnirile cu studenţii, mi-am dat seama că au lacune foarte serioase în ceea ce priveşte fenomene din fizică. Venind în contact cu foarte mulţi tineri (n.r. la experimentarium), numai anul trecut au fost peste 5.000 de vizitatori, am putut să aflu care este nivelul lor de cunoaştere în domeniul fizicii. Apoi, nu în ultimul rând am stat de vorbă cu părinţi. Există elevi foarte buni şi care cunosc foarte mult din ceea ce li s-a predat la clasă, dar există un număr şi mai mare de elevi care nu cunosc lucrurile elementare din Fizică”, a spus profesorul Schlett.  

Profesoul timişorean a arătat care sunt, în opinia sa, şi cauzele pentru care s-a ajuns în această situaţie. „În primul rând m-aş referi la organismele centrale, care gestionează, coordonează şi alocă fonduri pentru a susţine învăţământul preuniversitar şi universitar. Discutând cu profesori, ei se plâng de faptul că nu există o adaptare între programa şcolară şi posibilităţile de percepere a acestor informaţii. Apoi, nu există concordanţe între discipline. De exemplu, între matematică şi fizică. Nu există dotare în şcoli. Nu mai există acele laboratoare. Nu mai există acea aparatură pentru că aceste discipline nu se învaţă cu creta şi creionul, ci punând mâna. Poţi să îl încadrezi analitic, dar cunoaşte-l, simte-l întâi. Există foarte mulţi profesori foarte buni, dar ei fac parte din acea gardă veche. Ceea ce este acum în învăţământul preuniversitar nu este de cea mai bună calitate. Responsabilă este universitatea care livrează acest produs către cadrul preuniversitar.  De ce ştacheta în învăţământul superior a fost coborâtă? Răspunsul e simplu: alocarea de fonduri în universităţi se face pe baza numărului de studenţi pe care îl are. Ori ca să susţii cadre didactice trebuie să ai cât mai mulţi studenţi şi atunci cobori ştacheta ca să absolve cât mai mulţi, dar tu faci un deserviciu învăţământului”, a spus profesorul.

Absenţa Fizicii din admiterea în facultăţi este în opinia profesorului Schlett un al motiv pentru care tinerii nu au noţiuni elementare din domeniul Fizicii. „Dacă ar exista această probă la admitere, cu totul ar fi interesul. Pe lângă acest aspect, care este legat de cunoaştere, mai există în învăţământ un în aspect deranjant, care este legat de moralitate”, a mai spus profesorul timişorean. Zeno Schlett a spus că nu mai există acea conexiune sufletească între dascăl şi elev, fiind relaţii nepermise între cadre didactice şi elevi. „Consider că majoritatea acestor aspecte nedorite sunt datorate în final, e o părere strict personal, faptului că astăzi tineretul şcolar şi nu numai ei nu acceptă existenţa Creatorului şi a faptului că El dirijează tot ce se întâmplă în viaţa noastră. Noi L-am eliminat”, a mai spus profesorul Schlett.  

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: