Tramvaiele şi autobuzele din Timişoara au fost la un pas să fie scoase la vânzare de Fisc. Motivul: o datorie de peste opt milioane de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:
RATT trebuie să-i achite Fiscului peste opt milioane de euro pentru liniile de tramvai modernizate în mandatul administraţiei Ciuhandu FOTO Arhivă Adevărul
RATT trebuie să-i achite Fiscului peste opt milioane de euro pentru liniile de tramvai modernizate în mandatul administraţiei Ciuhandu FOTO Arhivă Adevărul

RATT  este într-o situaţie critică după ce a pierdut un proces cu Drecţia Generală a Finanţelor Publice Timişoara. RATT a câştigat procesul în primă instanţă, la Curtea de Apel, dar a pierdut la Curtea Supremă. Regia este obligată acum să îi achite Fiscului peste opt milioane de euro şi numai eşalonarea plăţii a făcut ca Finanţele să nu execute silit regia prin punerea în vânzare a mijloacelor de transport în comun.

Litigiul dintre RATT şi Fisc îşi are originile în anul 2010, când inspectorii fiscali au emis o decizie de impunere care obliga Regia Autonomă de Transport Timişoara la plata unei sume de aproape 40 de milioane de lei, reprezentând TVA şi accesorii aferente proiectului „Modernizarea infrastructurii la reţeaua de transport în comun cu tramvaiul în municipiul Timişoara”. Astfel, prin Raportul de Inspecţie Fiscală efectuat la Regia Autonomă de Transport Timişoara, în 2010, organele de inspecţie fiscală au constatat trei aspecte care au determinat diferenţe de TVA şi calcul de accesorii, după cum urmează.

RATT a contestat pe cale administrativă raportul de inspecţie fiscală şi a primit câştig de cauză, însă doar în parte, şi pentru sume mici, menţinându-se constatările cu privire la obligarea regiei la plata unei sume de aproape 40 de milioane de lei. RATT a dechis în 2011, un proces, care s-a judecat pe fond la Curtea de Apel Timişoara. Magistraţii de aici i-au dat câştig de cauză RATT-ului, dar procesul a ajuns la Curtea Supremă, unde a fost trimis spre rejudecare la Curtea de Apel.

Şi de această dată, RATT a primit câştig de cauză, dar în recursul de la Curtea Supremă judecătorii au decis că RATT trebuie să-i plătească Fiscului TVA în valoare de peste 37 de milioane de lei şi accesorii de peste 11 milioane de lei.

Primarul Timişoarei, Nicolae Robu, a declarat pentru Radio Timişoara că plata datoriei pe care RATT o are către Fisc se poate face numai în condiţiile eşalonării pe o perioadă lungă de timp. „A fost o interpretare diferită a legislaţiei pe vremea fostei administraţii când s-a făcut achiziţiile respective şi nimeni nu şi-a pus problema că ar trebui să se plătească TVA în acele circumstanţe. A urmat un proces şi s-a stabilit că ar fi trebuit să se plătească TVA. Acum sunt în situaţia, ca primar, să fac faţă unei cheltuieli total neavută în vedere de către adimistraţia pe care o conduc, de un nivel foarte ridicat.  Evident că nu avem de unde să scoatem aceşti bani şi cred că cea mai bună soluţie ar fi o eşalonare pe un termen foarte lung”, a declarat primarul Nicolae Robu pentru Radio Timişoara.

Ladislau Elek, director executiv Colectare în cadrul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Timiş a declarat că s-a ajuns deja la o înţelegere cu RATT pentru eşalonarea datoriei, cu plata unor rate lunare pe o perioadă de cinci ani, maximul permis de lege. „S-a aprobat eşalonarea la plată a obligaţiilor, iar pe perioada eşalonării este suspendată măsura executării silite şi regia este obligată în fiecare lună să plătească debitele curente plus ratele de eşalonare lunare. Este problema Consiliului Local să facă rost  de bani. Important este că plătesc şi nu ne apucăm de executarea silită pentru că ar trebui să vindem autobuzele, tramvaiele, clădirile. Au două clădiri”, a declarat Ladislau Elek.

Potrivit reprezentantului Fiscului, eşalonarea datoriei de peste 38 de milioane de lei pe care o are RATT generază costuri suplimentare, astfel că regia va avea de plătit în final mai mult decât are în prezent.

Prin purtătorul său de cuvânt, directorul RATT Ioan Goia, a transmis că refuză să comenteze situaţia, regia fiind încă în proces cu Fiscul.. Surse din Primăria Timişoara au declarat, însă, pentru Radio Timişoara, că RATT-ului îi va fi aproape imposibil să plătească datoria către Fisc în cei cinci ani stabiliţi pentru eşalonare, în condiţiile în care regia va fi transformată în societate comercială pentru accesarea fondurilor europene, Consiliul Local nemaiavând posibilitatea din acel moment să aloce bani pentru plata datoriilor.

Potrivit raportului propriu de activitate pe anul 2015, RATT a înregistrat  anul trecut venituri de 87.000.000 de lei, rezultând un profit net de 4,7 milioane lei. În aceste condiţii, RATT ar avea nevoie de cel puţin 9 ani pentru achitarea creaneţelor către Fisc.  

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite