FOTO Autostrada Arad-Timişoara, inaugurată a doua oară. Cum arată drumul de 4,3 milioane de euro pe kilometru

FOTO Autostrada Arad-Timişoara, inaugurată a doua oară. Cum arată drumul de 4,3 milioane de euro pe kilometru

După aproape doi ani, pe autostrada Arad-Timişoara se poate circula cu 130 de kilometri pe oră

Reprezentanţii firmei care s-a ocupat de proiectare şi realizare au predat oficial Autostrada Arad-Timişoara, de 32,5 kilometri. Lucrările au durat aproape cinci ani, în loc de doi, cât prevedea contractul iniţial.

Ştiri pe aceeaşi temă

Predarea oficială a autostrăzii se face la aproape doi ani de la deschiderea circulaţiei pe drumul rapid dintre Arad şi Timişoara. Inaugurarea a fost făcută în decembrie 2011, cu mare fast, de către premierul de atunci, Emil Boc.

Autostrada nu a funcţionat însă niciodată în regim de... autostradă.

Constructorii au revenit pe drum cu utilajele, ca atare maşinile au circulat cu restricţii de viteză de 60 sau 80 de kilometri pe oră.

Chiar dacă niciodată nu a funcţionat în regim de autostradă - care permite circulaţia cu 130 de kilometri pe oră, cei care au lucrat la şosea au fost deranjaţi de răutăţile celor care făceau glume pe seama lor. Mai mult, le-a transmis timişorenilor şi arădenilor că pot fi bucuroşi că timp de aproape doi ani au putut circula pe autostradă.

“Autostrada a fost în circulaţie şi a adus un mare avantaj şoferilor din această parte a ţării. A îmbunătăţit calitatea vieţii locuitorilor. Din 2011, de când s-a deschis circulaţiei, pe autostradă s-au mai făcut lucrări auxiliare. Au fost porţiuni de drum cu restricţii de viteză, dar asta nu înseamnă că autostrada nu era gata.

Am văzut că unii au spus că s-a înlocuit tot asfaltul de pe autostradă. Acest lucru s-a întâmplat doar pe porţiuni de drum”, a declarat Octavian Brasai, reprezentantul firmei Egis Route Scetaroute din Franţa, care a asigurat consultanţa pentru proiectarea şi realizarea autostrăzii.

“Nu s-a construit pe zonă de şes”

O altă explicaţie aberantă pentru întârzieri, de această data oferită de Laurenţiu Stavra, din partea firmei constructoare FCC Construcction-Asaldi Spa, este faptul că au apărut dificultăţi pentru că autostrada nu s-a construit pe zonă de şes!

“Elementele tehnice ale unei autostrăzi sunt cunoscute. Aici însă nu este zonă de şes. Sunt 32 de kilometri vălurite. Relieful ne-a impus realizarea a 11 poduri, şase milioane de metri cubi de umpluturi, trei milioane de metri cubi de săpături şi două milioane de metru cubi de asfalt”, a explicat Laurenţiu Stavra.

Este adevărat că între Arad şi Timişoara există uşoare denivelări din cauza dealurilor, însă este caraghios că reprezentanţii constructorilor se victimizează de parcă ar fi avut de lucrat prin Alpi.

Alţi vinovaţi pentru întârziere au fost cei de la Muzeul Banatului, arheologii având deschise situri pe o periodă de patru luni.

Peste doi ani vom mai avea o recepţie... finală

Începând de joi, de la ora 10.00, pe autostrada Arad-Timişoara se poate circula cu 130 de kilometri. Însă nici după recepţia finală nu sunt încă terminate complet lucrările! Firma constructoare mai are la dispoziţie doi ani de zile, cât este garanţia, să mai facă retuşuri şi lucrări de întreţinere, pe cheltuiala lor. De abia peste doi ani va veni o recepţie cu adevărat finală!

“La pasaje mai trebuie montate parapeţii şi elementele de siguranţă. Mai trebuie executat centrul de întreţionere şi de coordonare, care se pot finaliza în următoarele trei luni. Mai sunt nişte probleme de relocare a unor linii electrice, pe care până la momentul de faţă am nu am reuşit să le facem. Trans Electrica în luna septembrie poate face acest lucru.  Având în vedere că este o autostradă pe care o utilizăm de doi ani, sunt mulţmit de ce s-a realizat. Dacă nu eram mulţumiţi nu făceam recepţia”, a declarat Emil Rusoiu, Director Proiecte Autostrazi cu Finantare Externa, din cadrul CNADNR.

S-au acordat "extensii” în loc de penalizări

Ultimul termen de predare a fost 30 iunie 2013, însă a mai existat o perioadă de păsuire. Întârzierile la predarea lucrărilor nu se numesc în termen legali „întârzieri”, ci „extensii”.

“Constructorul nu a primit nicio penalizare pentru întârzieri. S-au acordat extensii. Antreprenorul ne-a notificat să venim să facem recepţia, dar datorită faptului că am vrut să fim sigură că lucrările sunt de bună calitate s-au efectuat numeroase teste. Probabil că este autostrada cu cele mai multe calote  luate. Am luat şi ieri să nu fie dubii. După toate testele de calitate făcute am venit şi am efectuat recepţia. Este o autostradă pe care e merge de doi ani. Lucrările au fost substabnţial realizate în ce priveşte corpul autostrăzii de acum doi ani”, a mai sups Emil Rusoiu.

4,3 milioane de euro pe kilometru

Autostrada Arad-Timişoara a costat 135,43 de milioane de euro, din care 85 la sută provin din finanţare din partea Uniunii Europene.

“Când s-a făcut licitaţia, în perioada 2006-2008, era cel mai mic preţ din România. Costurile se ridică la 4,3, milioane de euro pe kilometru. De abia în 2012 a apărut un normativ care spune că preţul maxim trebuie să fie 3,8 milioane de euro pe kilometru”, a mai spus Octavian Brasai.

Autostrada face parte din coridorul IV pan-european. După estimările Guvernului, pe autostrada de la graniţa cu Ungaria, pe direcţia Nădlac – Arad – Timişoara –Lugoj – Deva – Sibiu, vom putea circula de abia în 2016, chiar dacă primul termen era stabilit pentru 2014.

Citeşte şi:

S-a deschis circulaţia pe primul tronson de autostradă Timişoara – Lugoj, terminat cu 6 luni înainte de termen

Cine-l ţine în şah pe „Regele asfaltului“

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: