Secretele avionului fără motor cu care se poate zbura şi cinci ore: „Indiferent că este un Boeing sau un planor, principiul de zbor e acelaşi“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pe Aerodromul „Cioca” din Timişoara, printre numeroasele aparate de zbor se află şi un planor. Este un avion fără motor care însă zboară după principiile oricărui avion.

Un planor este o aeroplan cu aripi fixe fără motor. Are o configuraţie aerodinamică similară unui avion, dar se menţine în zbor, pe distanţe foarte lungi, graţie curenţilor ascendenţi din atmosferă. Un asemenea aparat am întâlnit şi pe Aedromul „Cioca” din Timişoara. Comisarul-şef Nicolae Istrat, fost angajat la Poliţia Rutieră Timiş, dar şi şeful Poliţiei oraşului Recaş, acum pensionar, are brevet de planorist din 2001. Acesta ne-a explicat cum funcţionează un planor.

„Acest aparat de zbor funcţionează în aer după aceleaşi principii ca oricare avion. Un avion, indiferent cât de mic sau mare este, foloseşte principiile aerodinamicii. Indiferent că este un Boeig sau un planor, zboară la fel. Diferenţa o fac masa avionului, viteza cu care zboară şi anumite manevre pe care el le face. Însă, să ştiţi că se poate zbura cu un planor şi patru-cinci ore, folosind principiile aerodinamicii, condiţiile termice pe care le întâlnim în atmosferă. E o ştiinţă întreagă a mişcării maselor de aer. Meteorologia este una din materiile cele mai complexe de la Academia de Aviaţie, acolo sunt profesorii cei mai severi. Sunt fenomene pe care trebuie să le cunoşti, pentru că influenţează aeronava, indiferet cât de mică este ea”, a declarat Nicolae Istrat. 

image

A zburat cu avionul de la naştere

Se spune că pasiunea se naşte de copil. Nicolae Istrat a avut şansa să zboare cu avionul imediat după naştere. Asta pentru că atunci când s-a născut, datorită unor probleme la sarcină, a trebuit dus cu avionul medical de la Făget la Timişoara. 

„În anul 1978 am dat examen de admitere la Academia de Aviaţie, dar nu am intrat. Am rămas cu regretul că nu am reuşit să urmez şcoala de aviaţie. Dar a rămas pasiunea. De abia după împlinirea vârstei de 40 de ani, am obţinut brevetul de planorist. În 2001, m-a dus un prieten de-al meu, aviator profesionist, la Deva. Acolo mi-am luat licenţa pentru planor”, a mai spus Nicolae Istrat.

„Planoristul trebuie să exploteze condiţiile termice din aer”

Planorul poate fi ridicat prin tractarea de către un avion sau de către un mosor. Când ajunge la o anumită înălţime, se desprinde cablul de care este leagat de avion, iar planorul rămâne singur, ca o pasăre, pilotat de cel aflat la manşă. 

Nicolae Istrat şi planorul FOTO Ştefan Both

„Planoristul trebuie să exploteze condiţiile termice din aer. El trebuie să ştie ce înseamnă un nor, ce înseamnă partea umbroasă a norului, care crează o termică ce înfundă, nu îţi dă posibilitatea să te ridici, partea însorită a norului. Trebuie să ştie ce se întâmplă dacă zbori deasupra unei păduri, deasupra unui câmp arat sau deasupra unui lan de grâu. Toate aceste suprafeţe crează curenţi termici pe care pilotul trebuie să ştie să-l folosească. Vântul te poate ajuta, dar te şi poate împiedica”, a mai afirmat Istrat. Acesta susţine că a pilotat planor, motoplanor şi cu avion ultrauşor. 

Timişoara nu are un aeroclub

Nemulţumirea planoriştilor este că în Timişoara nu au un aeroclub, cele mai apropiate fiind la Arad, Deva sau Caransebeş. Ei speră însă că odată cu apriţia pasionaţilor de avioane uşoare şi ultrauşoare, pe aerodromul Cioca, să apară şi un club al piloţilor, care să fie recunoscut la nivel naţional. 

Nicolae Istrat şi planorul FOTO Ştefan Both

„Este regretabil că judeţul Timiş nu are un aeroclub. Este un semnal de alarmă şi noi l-am tras. Noi, timişorenii, trebuie să mergem la Deva, Arad, Caransebeş, Braşov, acolo unde există aeroclub. Statul subvenţionează curs de învăţare pentru planorişti şi paraşutişti pentru tinerii până la 16 ani. Timişoara nu are una aeroclub, deşi am tot sperat“, mai spune bărbatul.

Citiţi şi:

Un timişorean, posesorul unui girocopter „ultimul răcnet“. Hibridul între avion şi elicopter a costat 100.000 de euro

FOTO Confort rezidenţial second-hand: cartier de vile din buza pistei aeroportului utilitar „Cioca"

„Vitezomanii“ văzduhului: pasiunea pentru zbor îi face pe unii să renunţe la „joburile pământeşti”

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite