Rectorul UVT, Marilen Pirtea, pentru reintroducerea examenelor de admitere în licee: „O treime dintre candidaţi nu a promovat examenul de Bacalaureat”

Rectorul UVT, Marilen Pirtea, pentru reintroducerea examenelor de admitere în licee: „O treime dintre candidaţi nu a promovat examenul de Bacalaureat”

Marilen Pirtea, rectorul Universităţii de Vest

Marilen Pirtea, rectorul Universităţii de Vest din Timişoara, a comentat rezultatele examenului de Bacalaureat şi conexiunea acestora cu tranizţia din gimnaziu în liceu.

Ştiri pe aceeaşi temă

Marilen Pirtea, rectorul Universităţii de Vest din Timişoara, crede că o posibilă soluţie pentru ca numărul celor care promovează Bac-ul să crească este reintroducerea examenelor pentru a intra la liceu.
 
„Când tragem linie, după Bacalaureat, iar o treime dintre candidaţi nu a promovat examenul, nu elevii sunt de învinuit şi nici profesorii, ci incapacitatea sistemului de a-i îndruma pe tineri în funcţie de abilităţile lor. Îngrijorător este şi faptul că, deşi avem aproximativ acelaşi procent de promovare ca în 2015, în valoare absolută sunt 86.292 de promovaţi, faţă de 106.000 câţi aveam anul trecut înainte de contestaţii, în scădere cu 20.000”, spune rectorul Universităţii de Vest din Timişoara, Marilen Pirtea.
 
Învăţământul universitar, liceal şi gimnazial se află într-o relaţie care poate fi asemuită cu alăturarea unor piese de domino, este de părere acesta: „Învăţământul liceal, al cărui nivel este determinat de rezultatele de la Bacalaureat, de multe ori este considerat responsabil pentru dificultăţile studenţilor de a se ridica la nivelul exigenţelor universitare şi pentru abandonul ridicat din anul întâi. Acestea sunt doar simptome ale disfuncţionalităţilor din sistem, iar cauza trebuie căutată în tranziţia dintre gimnaziu şi liceu”.
 
Rectorul UVT atrage atenţia asupra faptului că evaluarea naţională de la finalul clasei a VIII-a are marele neajuns că nu îi orientează pe elevi în vederea continuării studiilor. Acesta îşi argumentează punctul de vedere prin faptul că liceele n-au nicio putere de decizie în a-şi selecta elevii. 
 
Mai mult, menţionează că unităţile de învăţământ au posibilităţi extrem de limitate în formarea unei oferte educaţionale pe specificul regional şi pe competenţele resurselor umane de care dispun. 
 
„Liceele ajung să înmatriculeze mulţi elevi care nu se regăsesc în profilul educaţional al unităţii de învăţământ, selecţia fiind una centralizată, universală. Astfel, ajungem în situaţia în care elevii, familiile în întregul lor, investesc muncă, resurse, patru ani hotărâtori din viaţa lor, iar în final dau bacalaureatul şi trag concluzia că acea traiectorie profesională nu a fost potrivită pentru ei. Este normal ca în astfel de situaţii să-şi piardă încrederea în sistemul public de educaţie şi să nu se simtă motivaţi să-şi continue studiile”, subliniază Marilen Pirtea.
 
O abordare mai personalizată a tranziţiei de la gimnaziu la liceu ar ajuta şi la reducerea ratei de abandon şcolar atât în preuniversitar, cât şi în universităţi, unde se ridică la 40%, adaugă rectorul UVT. 
 
„Este greu, ca instituţie de învăţământ superior, să rezolvi o problemă care se trage din preuniversitar. Dacă am reuşi ca prin admiterea la liceu să direcţionăm elevii către acele unităţi de învăţământ care li se potrivesc ca profil şi abordare, în câţiva ani am vedea studenţi mai bine pregătiţi, mai motivaţi şi mulţumiţi de deciziile lor. Chiar dacă este posibil ca numărul acestora să scadă în continuare printr-o astfel de măsură. Consider că este momentul să ne gândim la posibilitatea de a acorda mai multă libertate de decizie unităţilor de învăţământ. Aş merge până la ideea introducerii examenului de admitere, iar liceele să aibă libertate în stabilirea cerinţelor, conforme cu strategia lor educaţională, proces care ar conduce la o selecţie mai eficientă a elevilor”, crede Pirtea.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările