Primul raliu din Banat, din mai 1930, câştigat cu viteza de 80 kilometri pe oră. Întrecerea dominată de Prinţul Nicolae s-a încheiat tragic

Primul raliu din Banat, din mai 1930, câştigat cu viteza de 80 kilometri pe oră. Întrecerea dominată de Prinţul Nicolae s-a încheiat tragic

Maşina prinţului Nicolae FOTO Colecţia Vlad Capotescu

Primul concurs internaţional automobilistic din Banat s-a desfăşurat în 20 mai 1930, iar la o zi după, în 21 mai, la Timişoara s-a desfăşurat primului concurs de eleganţă auto din România.

Ştiri pe aceeaşi temă

Despre primul concurs automobilistic din Banat au scris ziarele interbelice. Vestul anunţa "primul concurs internaţional de automobile în Banat", care a avut loc la Timişoara, în perioada 19-20 mai 1930. 

Prima etapă s-a desfăşurat lângă Chişoda şi era vorba de o probă de viteză în urma căreia „misiunea tehnică va stabili vitezele maşinei”, aflăm din Vestul. 

În dimineaţa zilei următoare, concurenţii au plecat spre locul de start care era la ieşirea din Timişoara, iar traseul de nouă kilometri cuprindea şoseaua care duce în comuna Şag. 

“Am descoperit acest eveniment cu ocazia studierii ziarelor din 1930-1937, de la Arhivele Naţionale şi Biblioteca Judeţeană Timiş, pentru cartea mea. Atunci am găsit articole din ziarul Vestul despre acest eveniment. Concursul a fost organizat de către Automobil Club Regal Român – filiala Banat-Crişana, a cărui preşedinte era rectorul Universităţii Politehnica, doctorul Vâlcovici, împreună cu ministrul Banatului, Sever Bocu”, a declarat Vlad Capotescu, cel care a şi publicat povestea în cartea sa Automobile în Timişoara interbelică.
 
Prinţul Nicolae a fost cel mai rapid
 
La competiţia din 1930 a luat parte şi Alteţa Regală Principele Nicolae (al doilea fiu al regelui Ferdinand I şi al reginei Maria, fratele mai mic al lui Carol al II-lea, unchi al Regelui Mihai I al României). Pe lângă Principe, ziarul Vestul i-a enumerat şi pe ceilalţi participanţi: „d-nii Gh.Ghica, Eug.Crişan, Silviu Cioban, dr.Andrei Szana, dr.Simion Nestor, Ing.Fischer, Ing. Hladik şi d-nele Greta Juchhoff, Elisabeta Nadai şi Emilia Gabor”.

 
Concurenţii pilotau maşini ale mărcilor Chevrolet, Buick, Oakland, Nash, Willis Knigt, Nakh sau Mercedes.
 
“Prinţul Nicolae a participat la competiţie cu o maşină românească. A folosit un şasiu de Ford pe care a construit o caroserie din aluminiu. Concursul s-a desfăşurat pe triunghiul Şagului, cum se numea atunci, era practic intersecţia dinspre Timişoara spre Şag şi spre Parţa. Pe traseu s-au amenajat mai multe tribune dintre care şi una oficială unde au luat loc printre alţii Sever Bocu, ministrul Banatului, generalul Constantinescu, Valeriu Boleanţu, prefectul judeţului şi Coriolan Băran, primarul Timişoarei”, a mai povestit Vlad Capotescu.

Prinţul Nicolae în echipament de pilot FOTO colecţia Vlad Capotescu
 
Concursul de viteză a fost câştigat de prinţul Nicolae care a fost cronometrat conducând cu 80 de kilometri pe oră, care l-a depăşit pe prinţul Ghica.

Prinţul Nicolae la volanul maşinii de concurs FOTO Vestul/colecţia Vlad Capotescu
 
Un pilot a murit
 
Concursul de la Timişoara avea să se încheie şi cu o tragedie. O maşină din concurs s-a răsturnat, iar pilotul a decedat. Maşina, un Ford, ar fi trebui să fie pilotată de inginerul Mihaly Fischer, dar pentru că nu s-a simţit bine a căutat un pilot care să-i conducă maşina. A găsit până la urmă un şofer la reprezenţa Ford, în perisoana lui Alexandru Hegedus, care a şi murit în accident.
 
“Între posturile de telefon 1 şi 2, maşina ing. Fischer a fost observată luând direcţia către şanţ. După puţin timp în plină viteză s-a rostogolit. Nenorocitul şofer şi-a găsit sfârşitul, iar ing. Fischer s-a ales cu o rană uşoară”, mai scria Vestul din 1930.
 
Maşina Ford care s-a răsturnat FOTO Temesvari Hirlap/colecţia Vlad Capotescu
 
Primul concurs de eleganţă din România 
 
În 20 mai s-a desfăşurat şi un concurs „de eleganţă şi confort, la care au participat şi concurenţii cari nu au luat parte la clasamentul general”. 
 
“La o zi după cursă, pe 21 mai, s-a organizat acel concurs de eleganţă. Am descoperit că este vorba de primul concurs de eleganţă din România, cu patru ani înaintea celei de la Sinaia, care până reprezenta o premieră”, a mai spus Capotescu.
 
În amintirea concursului din 1933, Vlad Capotescu, fost preşedinte al Retromobil – filiala Timişoara, a organizat week-end-ul trecut o paradă cu maşini de epocă. Memorialul Timişoara 1930 a fost dedicat exclusiv maşinilor fabricate până în 1945, precum şi modelelor antebelice a căror producţie a continuat în perioada 1947-1957.
 

FOTOGRAFII DE ŞTEFAN BOTH

Vă mai recomandăm să citiţi:

De la „Meta lungă“ la primul meci de fotbal. Timişoara, oraşul care a deschis porţile sportului european în România


Maşini de sute de mii de euro, într-o paradă inedită la Timişoara. Un Bentley din 1933 valorează jumătate de milion de euro FOTO VIDEO

Fotografii neştiute din Timişoara anilor '40. Ofiţeri nazişti fericiţi să se afişeze cu proprietarul unei maşini Dodge superbe


O maşină de legendă din America – din filmele cu Clint Eastwood, Robert Redford sau Kim Basinger, pe străzile din Timişoara

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările