Povestea prăbuşirii unui avion MIG-21 într-un lan de floarea-soarelui, lângă Timişoara

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Un MIG-21 la pămâint
Un MIG-21 la pămâint

În 12 mai 1995, a avut loc unul din incidentele aviatice din istoria unităţii de la Giarmata.Un avion MIG-21 cu dublă comandă s-a prăbuşit la mai puţin de un kilometru de pista de atrizare a Aeroportului Militar Timişoara.

În perioada 1953-2003, lângă actualul Aeroport Internaţional „Traian Vuia”, din Timişoara, a funcţionat o mare unitate de aviaţie militară. Regimentul 93 Aviaţie-Vânătoare a dat de lucru de-a lungul vremii pentru sute şi sute de piloţi. Unitatea de la Giarmata a avut parte, inevitabil, şi de pierderi. Au fost piloţi care au căzut cu avioanele MIG-19, MIG-21 şi MIG-23, au fost şi piloţi care au murit, iar alţii s-au catapultat. 

În 12 mai 1995, a avut loc unul din incidentele aviatice din istoria unităţii de la Giarmata, când un avion MIG-21 cu dublă comandă s-a prăbuşit la mai puţin de un kilometru de pista de aterizare a Aeroportului Militar Timişoara. Avionul a fost pilotat de locotenent-colonelul Ioan Ban şi maiorul Iulian Niţoiu, care efectuau un zbor de recunoaştere meteo. 

Avionul s-a prăbuşit la aproximativ 300 de metri de pasajul de cale ferată dintre Remetea Mare şi Izvin.

Momentele au fost relalate de jurnalistul Dragoş Boţa, în ziarul Renaşterea Bănăţeană din 13 mai 1995.

„Cei doi piloţi au luat hotărârea să se catapulteze, după ce au observat că avionul pierde din viteză, reuşind să se salveze. Printre primii care au observat au fost mai mulţi muncitori care lucrau în apropierea şoselei. «Avionul nu mai mergea drept. Începuse, parcă, să oscileze. Am crezut că pică pe noi, aşa de jos zbura, şi ne-am băgat în şanţ, de frică», ne-a declarat unul dintre muncitori. Ultimele momente de zbor ale aeronavei au fost văzute şi de câţiva cetăţeni, aflaţi într-o Dacie care se îndrepta spre Ianova. «Veneam pe drumul Ianovei şi, dintr-o dată, am văzut un avion care părea întreg. La un moment dat parcă s-a întâmplat ceva: din coada lui ieşeau flăcări»…Doi tineri au fost primii care au intrat în contact cu ofiţerii ce reuşiseră să scape cu viaţă. «Am văzut un om în şanţ şi ne-am dus spre el. Acesta, s-a ridicat în picioare şi a zis: au, spatele meu şi s-a pus iar jos. Când am fugit spre el, l-am văzut şi pe al doilea. Ne-au cerut apă şi le-am dat. Au spus că a scăzut viteza, că aveau 300 la oră şi când s-au uitat la ceasuri, din nou aveau 260, 240 şi, după aia, au sărit, dar numai după ce au ambalat motorul şi nu au putut  lua viteză. A vrut să-i ducă un om cu Aro la spital, dar ei au refuzat să plece până n-a venit cineva de la unitate. Cam peste o jumătate de oră a venit salvarea şi i-a luat şi pompierii au venit să stingă focul», ne-a declarat Moroşanu Cristian. În scurt timp, în zona în care s-a prăbuşit avionul - un lan de floarea-soarelui, a fost înconjurat de militari înarmaţi”, a relatat Dragoş Boţa, povestea fiind cuprinsă în cartea “Presă nonstop”, lansată de curând la Timişoara.
 

Pentru elucidarea cauzelor accidentului aviatic s-a constitui o comisie de anchetă. Colonelul Virgil Popescu, inginer-şef al Aviaţiei Militar, a concluzionat: “S-a executat un zbor antrenament-instrucţie la unitatea militară de la Giarmata. După terminarea misiunii de zbor, avionul venea la aterizare. În procesul aterizării a apărut o anomalie, după cum reiese din declaraţiile piloţilor, în funcţionarea motorului. Ca urmare, a avut loc scăderea vitezei şi s-a luat hotărârea de catapultare. Piloţii sunt sănătoşi, nu au probleme medicale. Cauzele accidentului vor fi date publicităţii  atunci când vom avea nişte date exacte”, a spus Virgil Popescu.

În anul 1999, a avut loc ultima catastrofă aviatică din zona de vest. Era vorba de prăbuşirea unui avion MIG- 23, la Căpâlnaş, la graniţa judeţelor Timiş şi Arad.

Unitatea de la Giarmata a fost desfinţară în 2003, când avioanele MIG 23 şi UB au fost lăsate definitv la sol. Marea lor majoritate au fost tăiate şi au fost duse la fier vechi.

Citiţi şi:

FOTO Amintiri despre avioanele de vânătoare de lângă Timişoara. “MIG-urile 23 au ajuns să fie hăcuite într-un mod barbar”

Dramatica aventură a aviatorului care a salvat Timişoara de la catastrofă, cu preţul vieţii: „Dacă lovea Solventul, nu mai rămânea nimic pe 30 de kilometri“

FOTO Povestea aeroportului pentru Timişoara. Pistă pe locul actualului Iulius Mall, aeroport la Moşniţa, aerodrom la Cioca

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite