Motivele pentru care noile maşini „mor“ cu mult înainte de a împlini 20 de ani. „Ştiinţele exacte şi ingineria au cicluri de viaţă mult mai scurte“

Motivele pentru care noile maşini „mor“ cu mult înainte de a împlini 20 de ani. „Ştiinţele exacte şi ingineria au cicluri de viaţă mult mai scurte“

FOTO Arhivă

Paul Danci, un inginer român care lucrează în Germania pentru mari producători de maşini, ocupând o funcţie de top management în domeniul siguranţei auto, a explicat pe pagina sa de Facebook motivele pentru care noile maşini nu sunt proiectate să funcţioneze 20 de ani, aşa cum erau maşinile de altădată.

Inginerul român care lucrează în industria automotive din Germania a explicat care sunt câteva dintre motivele pentru care noile maşini de pe piaţă nu sunt cocepute să reziste 20 de ani. „Cine a spus că direcţia corectă este ca maşina să reziste 20 de ani?”, se întreabă retoric Paul Danci, care oferă şi câteva motive pentru care maşinile sunt proiectate să circule mai puţin decât pe vremuri.

• Dacă ar ţine 20 de ani ar însemna că tehnologia în industria automotive are un ciclu de aproximativ 20 de ani. Cine ar vrea asta? De fapt toată lumea vrea obiecte/echipamente mai eficiente, mai performante care să poată face cât mai multe cu cât mai puţin efort.

• Ştiinţele exacte şi ingineria au cicluri de viaţă mult mai scurte. Aşă că, bazat pe aceasta se ajustează şi restul domeniilor (industrie, medicină, economie, etc.). Astăzi se descoperă un element chimic nou sau fizica explică un fenomen neexplicat pâna acum care îmbunătăţeşte un anumit domeniu. Lumea vrea să folosească aceste noi descoperiri cât mai repede.

• Siguranţa evoluează o dată cu tehnologia aşa că nu există posibilitatea ca maşini vechi să fie, prin anumite schimbări, ajustări, pe parcurs mai sigure. Aşă că maşina trebuie schimbată.

• Nu se pot corecta erori grave de design (nu mă refer la aspectul vizual) dacă ciclul de viaţă ar fi de peste 20 de ani. Tehnologiile se schimbă, oamenii se schimbă, economia se schimbă radical în cicluri mai mici de 20 de ani şi nu se poate menţine infrastructura, personalul disponibil pentru o maşină, gata să intervină timp de 20+ ani.

• Cu cât componentele ar fi gândite să dureze mai mult cu atât maşinile ar fi mai scumpe. De ce? Imaginează-ţi că în ziua 0 când se pun bazele unei nou proiect cineva trebuie să prevadă ce se va întâmpla în următorii 20 de ani plus 3-4 cât ţine dezvoltarea. Cine ar putea face astfel de pronosticuri pe o durată atât de mare cu precizie bună. Aşă că se fac estimări, estimările tot timpul vor fi făcute având in vedere worst-case scenario şi tot timpul se pun rezerve. Asta vine pe lângă costurile de design şi producţie care ar creşte datorită calităţi crescute.

• Şi în ultimul rând, dar nu ultimul argument, este că economia mondială este parţial condusă de industria auto. Aşă că dacă industria auto şi-ar încetini ritmul, economia ar simţi asta. Nimeni nu vrea acest lucru. Aşa că, nu se mai fac maşini care să „ţină” 20 de ani ca pe vremuri nu pentru că nu se poate, dar nu e eficient, logic şi util.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: