La teatru, muzica e doar pe viu: Cari Tibor promovează originalitatea în spectacole

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cine are urechi de auzit, să asculte muzică originală toamna aceasta, pentru că are unde: teatrele timişorene se bucură din plin de prezenţa compozitorului Cári Tibor.

Compozitorul Cári Tibor lucrează la muzica piesei "O scrisoare pierdută", spectacol a cărui premieră poate fi văzută în 22 septembrie.
În acelaşi timp, compozitorul colaborează cu Incanto Quarteto, pentru a concerta toamna aceasta, la Teatrul pentru Copii şi Tineri Merlin.
Tot pentru scena timişoreană lucrează la adaptarea muzicală a musicalului-surpriză pe care îl pregăteşte Răzvan Mazilu. Şi scena locală a Teatrului Maghiar de Stat îi va fi gazdă compozitorului în luna septembrie.

Răsună peste graniţe

În penultima reprezentaţie locală din luna mai, compozitorul a fost corbul de la clape în „Ferma Animalelor", piesă jucată cu surle, umor şi trâmbiţe de trupa Auăleu, Teatru de Garaj şi Curte. A revenit în iunie, la Teatrul Merlin, cu ocazia turneului de promovare intitulat „Muzica teatrului", turneu care a punctat Oradea, apoi Agora Bronislaw Gremek, din Parlamentul European de la Strasbourg. La Belfort, a concertat în deschiderea prestigiosului Festival Internaţional de Muzică Universitară (FIMU), apoi la Le Kiosque à Musique şi La Citadelle de Belfort.

Compozitorul promovează muzica live în spectacolele de teatru încă din 2005, când a început proiectul „Muzica teatrului". Luată separat de spectacolele cărora le-a fost iniţial dedicată, muzica lui Cári Tibor a fost prezentată atât la festivaluri de teatru, cât şi la evenimente culturale din Arad, Brăila, Sighişoara, Baia Mare, Odorhei, Tuşnad, Miercurea Ciuc, Budapesta.

„Nu îmi place să cânt în faţa aceluiaşi tip de public, pentru că aşa nu îmi pot da seama dacă spectacolul este cu adevărat bun," spune compozitorul, care toamna aceasta are programate reprezentaţii şi la Râmnicu Vâlcea (24 septembrie), la Teatrul Maghiar din Oradea (15 octombrie). Pentru luna noiembrie, Cári Tibor deja pregăteşte un spectacol care include instrumente de percuţie, trombon, flaut, voce şi - desigur - pian.

Compozitorul s-a angajat şi pentru compunerea muzicii din filmul „Biznisz", film realizat de patru regizori din Ardeal, în care fiecare redă vizual drama regizorului. Şi în cazul acesta, compozitorul spune că muzica sa este în dezacord cu tragismul situaţiilor descrise de cei patru. Spre deosebire de lumea teatrului, cea a filmului românesc este vizibil indiferentă faţă de punctarea subiectului cu ajutorul unei muzici originale. Cári Tibor şi-a adus aportul muzical în trecut la alte două filme de scurt metraj şi pune seceta de muzică de film la români pe seama lipsei de bani.

Pe lângă spoturi pentru televiziune şi radio, compozitorul este răspunzător şi pentru imnul Festivalului Euroregional de Teatru de la Timişoara. Nativ din Odorheiu Secuiesc, Cári Tibor  a venit la Timişoara pentru studii, la Facultatea de Muzică. Oraşul l-a cucerit încă din anul trei de facultate, când a început să îşi cânte propriile compoziţii în cadrul vernisajelor. Aceste cântări au atras apoi colaborarea cu Teatrul de Stat Csiky Gergely din Timişoara. 

Cum e plătit compozitorul muzicii de teatru

Despre banii pe care îi câştigă de pe urma atâtor colaborări, Cári Tibor afirmă că „veniturile din unele proiecte sunt foarte mici, aproape inexistente, iar altele reuşesc să acopere golurile, să echilibreze". Pe de altă parte, răsplata a venit cu nominalizarea, în sesiunea 2006-2007, la Premiul Criticilor de Teatru în Ungaria, pentru muzica de scenă a spectacolului „Marat - Sade" de Peter Weiss. 

Pianistului i s-a mai decernat Premiul Festivalului Internaţional de Teatru Atelier din Baia Mare, pentru muzica din „Nevestele vesele din Windsor"(2006), precum şi cu Premiul oferit de Ministerul Culturii din Ungaria la Festivalul Teatrelor Maghiare din Diaspora, Kisvarda, pentru muzica piesei „Lecţia", de Eugen Ionesco ( 2002).

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite