Ioan Holender vrea ca Timişoara natală să fie Capitală Culturală Europeană: „Mă miră prezenţa Bucureştiului în finală, un oraş unde nu s-a făcut nimic“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Timişoreanul Ioan Holender, fostul director al Operei din Viena, fost director al Festivalului „Enescu“, a revenit în vacanţă în oraşul natal.

Ioan Holender, unul dintre cei mai importanţi oameni de cultură pe care i-a dat România, a revenit la Timişoara, oraşul de care se simte cel mai ataşat. Cel mai longeviv director al Operei de Stat din Viena (a ocupat această funcţie timp de 19 ani) a avut emoţii pentru fiul său, Liviu, în vârstă de 24 de ani, care a debutat pe scena Operei Române din Timişoara.

Mai exact, baritonul Liviu Holender a fost invitat să joace în „Nunta lui Figaro” de Wolfgang Amadeus Mozart, care a avut loc week-end-ul trecut în cadrul Festivalului de Operă şi Operetă din Parcul Rozelor. 

Ioan Holender aşteaptă cu nerbădare numele oraşului care va fi capitală europeană a culturii în 2021. Etapa selecţiei finale, vizita juriului şi interviul, se desfăşoară în aceste zile, iar pe 16 septembrie va fi anunţat oraşul din România care va deţine titlul de Capitală Europeană a Culturii în anul 2021. 

Ioan Holender a fost primul preşedinte al asociaţiei care a fost înfiinţată pentru a susţine candidatura Timişoarei. După ce conducerea a fost preluată de Simona Neumann, Holender a rămas aproape din poziţia de „preşedinte de onoare”. 

„Aşteptarea a luat sfârşit. Acum să vedem ce se va decide. Deşi eu cred că Timişoara a fost întodeauna un oraş de cultură, şi este un oraş de cultură. Până la urmă şi titlurile astea sunt şi ele foarte relative. În multe locuri au lăsat urmări mai puţin plăcute. De exemplu în Austria, la Graz şi la Linz, s-au construit, s-au băgat nişte bani în nişte construcţii, iar după aia nu au avut ce să facă cu ele. Aşa ca la jocurile olimpice. Aţi văzut la Rio de Janiero ce dezastru e. Demolează săli, arene. Nu au pentru cine să le ţină”, a spus Ioan Holender.

“Locul e mizerabil, acustica proastă”
 

Pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii în anul 2021 se luptă patru oraşe: Baia Mare, Bucureşti, Cluj şi Timişoara. Asociaţia „Timişoara –Capitală Culturală Europeană” a depus la Ministerul Culturii dosarul având conceptul şi sloganul „Shine your light – Light up your city!” (“Luminează oraşul prin tine!”).

„Pe mine ce mă miră, şi este curios - dar mă rog, curiozităţle româneşti sunt multe - este că printre concurenţi se află Bucureştiul. Un Bucureşti în care nimic nu s-a făcut! Ştiu din propria mea experienţă, de la Festivalul Enescu. Nici măcar o sală de concerte nu s-a făcut în toţi anii ăştia. Până şi Sofia şi-a făcut o sală de concerte foarte modernă, la noi tot în sala aia de congres de partid, în Sala Palatului, am ţinut concertele, ceea ce de foarte multe ori au determinat artiştii să nu vină. Locul e mizerabil, acustica proastă. Curios este că Bucureştiul se laudă cu Festivalul Enescu. Acest festival nu este un eveniment orăşenesc sau municipal. E un festival naţional susţinut de toţi cei care îşi plătesc impozitele în România. Am spus asta de n-ori. Are loc la Bucureşti, dar nu e un festival cu care Bucureştiul se poate lăuda. România se poate lăuda. Curios că o capitală să fie aşa de slabă”, a declarat Ioan Holender.

Reputatul om de cultură susţine că bătălia se va da totuşi între Timişoara sa şi Cluj. 
 

“La Timişoara s-au făcut foarte multe lucruri bune în ultimii ani. Că s-au făcut pentru capitala culturală sau nu, ele trebuiau făcute oricum. Foarte frumos arată Piaţa Unirii, zona pietonală. Dar şi aici e curios, în toată lumea unde este zonă pietonală se poate merge cu bicicleta. La noi nu. M-au oprit şi pe mine cei de la polţia comunitară. Asta nu am înţeles, dar poate se mai schimbă lucrurile. Cei de la poliţie mi-au spus că <ăştia nu merg ca dumneavoastră, ăştia merg cu nişte viteze...>. Dar eu spun aşa: ce bine că nu avem alte probleme!”, a mai afirmat Holender.

“Clujul arată bine, oamenii sunt foarte mulţumiţi în oraş"

Recent, Ioan Holender a fost la Cluj pentru emisiunea “kouTOUR mit Holender” pe care o are la postul austriac de televiziune Servus TV. 

“Clujul arată bine, oamenii sunt foarte mulţumiţi în oraş. Dar şi Cluj a fost totdeauna un oraş de cultură. Să nu uităm că Opera din Timişoara a fost realizată de clujeni, atunci când artiştii din Cluj s-a refugiat aici, în urma ocupaţiei Transilvaniei de Nord din al Doilea Război Mondial. Slavă domnului opera a rămas aici. Clujul este absolut în ordine. Despre Baia Mare nu ştiu prea multe. Lupta este între Timişoara şi Cluj. Timişoara este mai cunoscută în occident, pentru că are acest renume de oraş al revoluţiei. Prin asta se detaşează un pic. Nu uitaţi că există şi o cultură politică. Şi se pune întrebarea de ce tocmai la Timişoara au fost primele mişcări anticomuniste. Asta onorează oraşul”, a adăugat Ioan Holender. 

Au trecut deja şase ani de când Ioan Holender a ieşit la pensie din postura de cel mai longeviv director al Operei de Stat din Viena. “Nu am nostalgii. Trebuie să fi conştient că tot ce începe în viaţă are şi un sfârşit. Am stat totuşi destul de mult. Aşa perioadă lungă, 19 ani, nu a stat nimeni”, a mai declarat Holender.

Timişoreanul este însă “căutător de talente” cu contract pentru Metropolitan Opera din New York şi Tokyo Opera. 

Citiţi şi:
 

Timişoreanul Ioan Holender, despre Festivalul „George Enescu”: „Pahare de plastic pentru şampanie la un festival de 8 milioane de euro!”

INTERVIU Ioan Holender, directorul artistic al Festivalului „George Enescu“: „Strigam «Heil Hitler!» cu soldaţii nemţi“


Ioan Holender, drumul de la vatman la director al Operei de Stat din Viena

Ioan Holender: „Cred că Europa merită o capitală ca Timişoara”

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite