Industria automotive din Vest şi-a turat motoarele ca să câştige lupta cu criza

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Producătorii de sisteme de siguranţă, anvelope sau cablaje din Vest şi-au adaptat strategiile perioadei de recesiune. În ultimii doi ani, sectorul automotive a trecut de la agonie la extaz. A renunţat la mii de oameni, după care a reluat recrutările.

Prăbuşirea vânzărilor de maşini noi a scăzut dramatic comenzile companiilor din regiunea de Vest care produc lămpi, anvelope, volane sau componente electrice pentru industria auto. Fabricile din domeniu, care au mii de angajaţi în Vest, au luat măsuri drastice pentru reducerea cheltuielilor. Puţini jucători au reuşit să evite fluctuaţiile masive de personal, în timp ce majoritatea au renunţat la beneficiile acordate salariaţilor, şi chiar la sute de angajaţi.

Continental Automotive Romania produce la Timişoara unităţi centrale de control al airbagului, frână electronică şi display-uri centrale. Principalii clienţi ai companiei sunt VW, Daimler, Fiat , Suzuki, GM (Opel). La doi ani după declanşarea crizei, are chiar mai mulţi angajaţi decât în 2008.

„Continental Automotive Romania avea în 2008 aproape 2.000 de angajaţi în R&D la Timişoara şi Iaşi şi 400 în producţie, la Timişoara. În iunie 2010 aveam pe R&D 2.200 angajaţi la Timişoara şi Iaşi şi 532 în unitatea de producţie din Timişoara”, a declarat Christian von Albrichsfeld, directorul general al Continental Automotive Romania. În perioada 2008/2009, compania a fost nevoită să introducă măsuri anticriză. „Au fost luate măsuri precum reducerea teambuildingurilor, reducerea costurilor pentru trainingul angajaţilor, reorganizarea schimburior în productie”, a explicat Christian von Albrichsfeld.



Christian von Albrichsfeld, director Continental Automotive

image


Rechemaţi la lucru în Arad

Între 2008 şi 2009, producătorul de cablaje auto Leoni Wiring Systems Arad a redus din personal cu aproape o mie de persoane, o bună parte dintre ele  plecând de bunăvoie. „Înainte de a începe perioada de recesiune am avut indicii că aceasta va porni, astfel că am fost nevoiţi să recalculăm numărul personalului pentru producţie”, a spus Stephan Schmidt, managerul general al Leoni Wiring Systems Arad. Acesta a mai explicat că, în 2009, personalul la care se renunţase a fost rechemat pentru angajare.



Stephan Schmidt, manager general Leoni Wiring Systems Arad

image

Start-up la Hunedoara

Harta industriei hunedorene specializate pe fabricarea componentelor pentru industria auto îi localizează la Deva, Orăştie şi Hunedoara pe producătorii de cablaje Sews şi Draxlmaier. Există însă şi un start-up. Este vorba de compania „Air Power by Cornelius”, proprietatea lui Corneliu Birtok-Băneasă, inventatorul unei serii de filtre de aer care îmbunătăţesc randamentul motoarelor. „Afacerea mea porneşte într-un spaţiu de 300 de metri pătraţi, cu o investiţie de 20.000 de lei, la o capacitate de producţie de 1.000 de filtre de aer produse pe lună”, a spus inventatorul. „Am comenzi din Noua Zeelandă, Germania, Ungaria şi România care depăşesc deja capacitatea de producţie iniţială. M-am bazat pe această cerere atunci când am decis să încep afacerea în plină criză”, a spus Corneliu Birtok-Băneasă.


Corneliu Birtok-Băneasă, director Air Power by Cornelius

image


Producţie redusă la Oradea

Reprezentanţii fabricii Metalul Mesa din Salonta susţin că producţia s-a redus considerabil de când cu criza. „Lucrăm 90% pentru export şi comenzile au scăzut la jumătate”, a spus inginerul Aurel Vlasiu, directorul comercial al fabricii. „Totul depinde de partenerii noştri şi de evoluţia pieţelor din ţările respective. Dacă ei ies din criză vom ieşi şi noi, după şase luni, o jumătate de an”, a spus reprezentantul fabricii. Acesta a adăugat că, pentru a depăşi această perioadă, compania a făcut reduceri serioase de cheltuieli. „Nu am dat afară oameni, însă i-am lăsat să plece pe cei care au vrut să-şi dea demisia. Salariile au scăzut cu 30%, nu mai dăm sporuri şi tichete de masă”, a spus Aurel Vlasiu.


Aurel Vlasiu, director  comercial Metalul Mesa

image


Salvaţi de export la Reşiţa

În plină criză, un angajator de calibru s-a reprofilat pe producţia de biciclete. UCMR Group a început încă din 2009 să asambleze biciclete pentru export. Acum, la această societate a UCM Group lucrează aproape 150 de angajaţi, urmând ca în următorii cinci ani numărul acestora să crească. Bicicletele asamblate la Reşiţa sunt destinate unui singur beneficiar, o companie franceză. „Numai în cursul anului trecut, fabrica noastră a produs 85.000 de astfel de vehicule”, a spus Marius Mihăilă, directorul executiv al fabricii.  (Mianda Mladin, Adrian Todor, Adrian Sălăgean, Georgiana Anghel)



Marius Mihăilă, director executiv UCMR Group

image

Supravieţuitorii bătăliei cu recesiunea continuă angajările

În ultimii doi ani, Agenţiile Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă au primit numeroase notificări prin care mari producători din sectorul automotive anunţau că fac disponibilizări. Din al doilea semestru al anului 2010 însă, companiile de profil au început să anunţe tot mai mult recrutări de personal. Cele două unităţi de producţie ale companiei Delphi Packard, de la Sânnicolau Mare şi Ineu, şi-au aliniat volumele de producţie şi necesarul de personal la comenzile clienţilor care, chiar şi pe recesiune, au fost la un nivel normal.

„Societatea noastră nu a fost nevoită să ia măsuri care să afecteze în vreun fel locul de muncă al angajaţilor noştri. Dimpotrivă, fabricile noastre se numără printre puţinele societăţi din regiune care nu au trecut printr-un proces de restructurare”, a declarat Cristian Gulicska, directorul regional Delphi Packard Romania. Numărul angajaţilor din cele două unităţi de producţie depăşeşte 6.500 de oameni. „Am crescut numărul angajărilor în ultimele luni şi recrutăm în continuare”, a adăugat acesta.



Angajări anunţă şi Continental Automotive Romania. „Am creat constant locuri de muncă în ultimii 10 ani. În funcţie de proiectele care se vor dezvolta vom continua să angajăm oameni bine pregătiţi”, a declarat Christian von Albrichsfeld, directorul general al Continental Automotive Romania.
Angajatorii anunţă recrutări de personal şi la Arad. „Numărul personalului a crescut cu 800 de angajaţi şi continuăm să angajăm”, a spus Stephan Schmidt, managerul general al Leoni Wiring Systems Arad. Cât priveşte forţa de lucru din Arad, dar şi posibilităţile unei noi afaceri în această perioadă, Stephan Schmidt este reticent. „Nu consider că e momentul potrivit pentru deschiderea unei afaceri aici. Forţa de muncă nu este ieftină, cum am fi tentaţi să credem. În Africa, de exemplu, oamenii sunt plătiţi la jumătate cât primesc aici”, a spus Schmidt. (Adrian Todor)

image
Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite