FOTO Minunata pistă de biciclete care leagă Timişoara de Serbia este aproape gata. Lungimea traseului asfaltat a ajuns de 22 de kilometri

FOTO Minunata pistă de biciclete care leagă Timişoara de Serbia este aproape gata. Lungimea traseului asfaltat a ajuns de 22 de kilometri

Superba pistă de biciclete care leagă Timişoara de Serbia FOTO Valentin Pokus-Alex

Pista de biciclete de la Timişoara până în Serbia, în valoare de aproximativ 2,3 milioane de euro, este aproape gata. Se poate pedala 22 de kilometri, de la Podul Modoş până după localitatea Uivar,

Una dintre cele mai interesante proiecte transfrontaliere, pista de biciclete din Timişoara până în Serbia, avansează cu rapiditate. Spre bucuria amatorilor de pedalare, cea mai mare parte din traseul făcut pe digul canalului Bega este deja realizat şi a fost dat în folosinţă.

Sunt deja asfaltate 22 de kilometri de pistă şi au mai rămas de făcut 15 kilometri până la graniţa cu Serbia. S-au marcat cu vopsea toţi cei 22 de kilometri de asfalt, iar pe magine au fost montaţi stâlpişorii reflectorizanţi. 
 
Proiectul european în valoare de aproximativ 2,3 milioane de euro a demarat în luna martie, iar termenul de finalizare a lucrării este luna decembrie a acestui an.

Iubitorii sportului cu pedale din Timişoara au ocazia să se plimbe pe pista de pe digul Begăi încă de la sfârşitul verii. Mai întâi, după terminarea primei părţi de pistă, până în localitatea Utvin. Apoi s-a adăugat traseul până la Sânmihaiul Român. 
 
 
Acum însă se poate ajunge până în localitatea Uivar, mai exact până la baraj. A mai rămas puţin până la frontiera cu Serbia. Lucrările de pe terasamentul digului au fost realizate în totalitate, urmând să se toarne asfaltul şi pe ultimii 15 kilometri.

 
Pista de biciclete va avea o lungime totală, pe teritoriul României, de 37 de kilometri, de la Podul Modoş până la graninţă, trecând prin localităţile: Utvin, Sânmihaiul Român, Uivar şi Otelec.
 
Liderul proiectului este Administraţia Bazinală a Apelor Banat. 85 la sută din fonduri sunt asigurate de Uniunea Europeană, Consiliul Judeţean Timiş va aloca 42.000 de euro, Statul Român vine cu 273.000 de euro, iar partea sârbă, Primăria din Zrenjanin, cu 32.000 de euro.

 
Ideea de a face o pistă de biciclete pe digul canalului Bega până în Serbia a pornit încă din 2006, ea aparţinând omului de afaceri timişorean Emil Cristescu, cel care a pornit cea mai mare campanie de susţinere a pedalatului din România, „Verde pentru biciclete”. 
 
În 2009 s-a realizat studiul de fezabilitate şi depunerea proiectului pentru obţinere de finanţare pe IPA România-Serbia. În martie 2013 s-a semnat acordul între beneficiari şi finanţatori.

Porneşte pe stânga şi se încheie pe dreapta
 
Pista de biciclete porneşte pe partea stângă a malului Bega, de la Podul Modoş din Timişoara. O lucrare importantă a fost realizarea unei treceri sub linia de cale ferată de la Podul Modoş, acesta putând fi traversat până nu de mult doar peste şine.
 
Pista merge până la marginea localităţii Uivar, trecând pe lângă fabricile Continental şi Nestle. De aici se traversează podul de lemn peste Bega, şi el reabilitat pentru că se afla într-o stare precară. 


 
Drumul continuă pe partea dreaptă a digului, trece prin Sânmihaiul Român, Utvin şi Otelec. Deocamdată pista este utilizabilă până la Utvin. Toate aceste localităţi vor avea ocazia să profite de pe urma turiştilor biciclişti.
 
Lăţimea părţii carosabile este de doi metri, sunt amenajate refugii pe partea dreaptă a pistei, acolo unde platforma digului permite.
 
Pista se va opri la graniţa cu Serbia. De partea cealaltă, sârbii sunt deocamdată în stadiul de studiu de fezabilitate. Ei vor avea de realizat o pistă de aproximativ 30 de kilometri, din localitatea Klek, prima de la graniţă, până în oraşul Zrenjanin.
 
Punct de frontieră mobil din container
 
În acest timp, până când sârbii îşi vor face pista, Poliţia de Frontieră va avea de construit un punct de trecere a graniţei. În primă fază aici se va amenaja o vamă mobilă, din containere speciale. Biciliştii vor putea trece în Serbia cu buletinul, la fel ca la orice alt punct vamal cu statul vecin.
 
Lucrările la realizarea pistei au fost deja întârziate destul de mult, însă firma de construcţii care a câştigat licitaţia s-a apucatr de treabă cu „viteza luminii”, asta pentru că luna viitoare trebuie predată pista.  

Se leagă de pista Timişoarei

Pista de bicielete spre Serbia este legată de pista bicicliştilor realizată de municipalitatea din Timişoara, tot pe fonduri europene. Lucrările la pista de pe cele două maluri ale Begăi, care traversează oraşul, sunt şi ele avansate. În cele mai multe locuri se poate deja pedala. Bicicliştii pot urca pe pistă din apropierea Uzinei de Apă, iar de acolo pot pedala până în zona Solventul. De acolo, de la Podul Modoş, se face joncţiunea cu pista spre Serbia.


 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: