FOTO Amintiri despre avioanele de vânătoare de lângă Timişoara. “MIG-urile 23 au ajuns să fie hăcuite într-un mod barbar”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În vara anului 1953, o mare unitate de aviaţie care funcţiona la Ianca (judeţul Brăila) a fost dislocată la Giarmata. Unitatea de la Giarmata a fost desfinţară în 2003, când avioanele MIG 23 şi UB au fost lăsate definitv la sol, năpădite de buruieni. Apoi, marea lor majoritate au fost tăiate şi au fost duse la fier vechi.

În urmă cu 65 de ani, avea să se înfiinţeze, la Giarmata, lângă actualul Aeroport Internaţional, Regimentului 93 Aviaţie-Vânătoare, care a dat de lucru de-a lungul vremii sute şi sute de piloţi.

O mână de pasionaţi, foşti piloţi pe avioanele supersonice, nu au uitat vremurile în care baza militară de la Giarmata funcţiona! Şi vor ca nici altii…să nu uite.

Astfel că au pus la punct un eveniment pentru aniversarea a 65 de ani de aviaţie militară în Timişoara. 
 

Unitatea de la Ianca se mută la Giarmata

Dar să o luăm cu începutul. Regimentului 93 Aviaţie a luat fiinţă în anul 1953, după ce o întreagă unitate de la Ianca (judeţul Brăila) a fost mutată lângă Timişoara. Regimentul avea în dotare avioane PO-2, IAK-11 şi IAK-17, iar din 1955 intră în dotarea lor şi  MIG-urile. 

“Avioanele unitătii şi întreg materialul volant al celor trei unităti sunt dezmembrate şi împachetate în lăzi, îmbarcate în 60 de vagoane de cale ferata şi, într-un parcurs de transport special, ajung la aerodromul de destinaţie a doua zi dimineaţa. În tren au fost imbarcat şi personalul tehnic şi de deservire împreună cu tot cazarmamentul acestora. Personalul navigant şi personalul din comanda diviziei au fost transportaţi la Giarmata cu avioane de transport”, scrie portalul arpiatimisoara.ro, dedicat aviatorilor Regimentului de la Giarmata.

Povestea aviatorului de la Giarmata

Din anul 1962 intră în dotarea unităţii avioanele de interceptare supersonice de tip MIG-21, începând cu varianta “F-13” şi până la varianta “MF”. Acestea au fost aduse de piloţii sovietici la Deveselu (judeţul Olt), unde staţiona Regimentul 91 Aviaţie Vânătoare. 
 

Pentru completarea efectivelor escadrilelor, sunt selecţionaţi şi mutaţi la Timişoara, piloţi din unităţile de la Craiova şi Deveselu.

Mihai Trifan a pilotat MIG-urile vreme de 25 de ani, având aproape 2.000 de ore de zbor şi peste 5.000 de aterizări. Întrebat cum e să pilotezi avioanele de luptă, Trifan, membru în Asociaţia Aviatorilor din Timişoara, spune: 

“La început e neştiinţă, apoi dorinţă, iar în final se transformă în pasiune. Este interesant. Începi din dorinţa de a-ţi încerca puterile, de a te autodepăşi. Apoi, după ce ai intrat în pâine, îţi place. E o meserie frumoasă. Dar nu este zbor de agrement. Este zbor cu misiune şi există o rigurozitate şi exigenţă maximă, iar costruile pe măsură. Tendiţa era să devi un pilot complet”.  

image

Cum se armau avioane cu rachete

Piloţii plecau aproape zilnic în misiuni cu avioanele de vânătoare. 
 

“Avionul de vânătoare are încastrat în structură armament de luptă. Rachetele se păstrau în locuri special amenajate. Nu erau puse într-un singur depozit. Partea electronică era într-o parte, elementul de luptă în altă parte, iar la nevoie ele se formează. Există un ciclu de formare a rachetelor. Se aduc din depozit şi se acroşează la avion. Există grinzile în care se pun rachete sau bombele. Sectorul armamentului de bord este complex”, a declarat Mihai Trifan. 

Începand cu anul 1968, regimentul participa la misiuni de însoţire a avioanelor prezidenţiale care survolează teritoriul naţional. Între 1965-1979, regimentul a asigurat forţele şi mijloacele participante la parada aeriana desfăşurată în ziua de 23 august. 

image

Unitatea de la Giarmata a avut parte, inevitabil, şi de pierderi. Au fost piloţi care au căzut cu avioanele, piloţi care au murit. Mihai Trifan spune că nu a catapultat niciodată, toate aterizările sale fiind făcute în siguranţă. 

“În raport cu alte unităţi, noi nu am avut aşa multe pierderi. Printre cei care au murit era Pop Pavel, cu MIG-19, Hencz cu MIG-21, Florescu cu MIG-21, Onişor tot cu MIG -21, Drăgan de la Cercetare, la fel. Ultima catastrofă a fost un MIG -23, avionul a căzut la Căpâlnaş”, a mai spus Trifan. 

“MIG-urile 23 au ajuns să fie hăcuite într-un mod barbar”

Din 1992, regimentul avea două escadrile echipate cu avioane MIG-23 şi o escadrilă echipată cu avioane MIG-21 MF. 

În luna iunie a anului 1995, Regimentul îşi înceteaza activitatea şi se constituie Baza 93 Aeriană, cuprinzând personalul tehnic şi de deservire şi tehnica de lupta care au apartinut regimentului.
 

Escadrila 31 Aviaţie Cercetare îşi încetează activitatea în anul 1998, avioanele fiind redistribuite în cadrul programului de modernizare a avionului MIG-21 Lancer. Anul 1999 înseamnă anul de debut al zborului pe avionul MIG-21 Lancer cu un număr de piloţi selecţionaţi de la Giarmata. Numeroşi piloţi şi personl tehnic a părăsit apoi sistemul în condiţiile Ordonantei nr. 7. 

image



Unitatea de la Giarmata a fost desfinţară în 2003, când avioanele MIG 23 şi UB au fost lăsate definitv la sol, năpădite de buruieni. Avioanele care erau funcţionale au fost transferate la Câmpia Turzii. Majoritatea însă nu mai puteau zbura, ba lipseau piese, ba erau ieşit din garanţie. Apoi, marea lor majoritate au fost tăiate şi au fost duse la fier vechi. 

“Aveam multe avioane dar nu puteau să zboare din lipsă de piese. Altele erau cu resursa finală. MIG-urile M erau din 68, aveau un tip de motor consumat, celelalte modele, MIG MF, erau mai noi, din 75. Toate necesitau lucrări capitale să se prelungească resursele. MIG-urile 23 au ajuns să fie hăcuite într-un mod barbar. Au ajuns la fier vechi”, a povestit Mihai Trifan.
 

image

În 2013, au mai fost patru avioane MIG-21, trei MIG-23 şi un IAR 99. În vara acelui an, a fost adus la unitate un tocător special cu care s-au ciopârţit avioanele, după ce initial au fost scose de pe ele tot ce mai era echipament tehnic. Acestea au fost duse la Bucureşti cu un avion Hercules. 
 

image

Astăzi, nu mai rămas niciun MIG-21, ci doar un MIG-23, cu indicativul 222, plus un IAR 93, fabricat la Craiova. 

În locul de unde altădată îşi luau zborul MIG-urile, Forţele Aeriene Română mai păstrează doar Escadrila 712 Giarmata pentru elicoptere. Aici se află elicopterele IAR -330 Puma. 


Citeşte şi:
 

Dramatica aventură a aviatorului care a salvat Timişoara de la catastrofă, cu preţul vieţii: „Dacă lovea Solventul, nu mai rămânea nimic pe 30 de kilometri“

FOTO Povestea aeroportului pentru Timişoara. Pistă pe locul actualului Iulius Mall, aeroport la Moşniţa, aerodrom la Cioca

FOTO Timişoara Air Show 2015. Aproximativ 10.000 de persoane au participat la mitingul aviatic

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite