FOTO Cum a ajuns cea mai importantă linie de tramvai din Timişoara blocată cu garduri de un investitor privat. Primarul: „Nu avem ce să negociem“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Municipalitatea din Timişoara a redeschis luni, 30 de septembrie, un pod din oraş vital pentru transportul în comun. Cu toate acestea, circulaţia tramvaielor nu poate fi reluată din cauza unui gard montat de un investitor privat într-un punct vital al traseului.

GALERIE FOTO

În mai 2018, podul Dragalina, care leagă cartierul Iosefin de Gara de Nord, una din cele mai circulate artere din Timişoara, a intrat în reabilitare. Circulaţia maşinilor şi tramvaielor a fost întreruptă pe durata lucrărilor. Luni, 30 septembrie, muncipalitatea a redeschis circulaţia pe podul modernizat, extins pe patru benzi pe sens, cu liniile de tramvai pe axa centrală. Toate bune şi frumoase, numai că tramvaiele nu au putut să îşi continue drumul spre Gara de Nord. Bucla de întoarcere de la gară, care era utilizată înainte de intrarea podului în reparaţii, a fost blocată. Liniile se aflau după un gard, ridicat de societatea Elba. 

Primarul Nicolae Robu a avut o discuţie, în stradă, cu Bogdan Cocian, directorul fabricii producătoare de corpuri de iluminat. 

„Ne-aţi sechestrat proprietatea”

Fiecare susţinea partea lui de adevăr. Primarul că societatea a sechestrat un bun al oraşului, adică liniile de tramvai, iar cei de la Elba că acolo este vorba de o proprietate privată, ca atare era dreptul lor să ridice un gard.

„Nu avem alte pretenţii decât să poată circula tramvaiele. Ne-aţi sechestrat proprietatea, liniile de tramvai, stâlpii. Nu avem ce să negociem”, a spus Robu.

image

Încă din primăvară, Primăria Timişoara a dat în judecată Elba SA pentru acest teren, lucru care i se pare injust directorului societăţii.  

„Terenul se află în proprietatea Elba SA, a fost achiziţionat cu bani grei, cu peste 25 de ani în urmă. Acest drept de proprietate este inalienabil, conform Constituţiei. Nu se discută. S-a permis circulaţia tramvaielor printr-un status quo care a existat înainte, dar acum acţionariatul aşteaptă valorificarea acestui teren. Acum avem un litigiu deshis de Primărie, pe proprietatea noastră. E vorba de dreptul inalienabil”, a răspuns Bogdan Cocian. 

PUZ pentru un supermarket Lidl 

În trecut, blucla de întoarcere se afla chiar la intrarea în fabrica Elba. În 2013, întreaga producţie a fost relocată în noul Parcul Industrial Freidorf, de la marginea oraşului, iar vechile clădiri şi hale ale fabricii au fost demolate, pentru a face loc unei dezvoltări imobiliare.

image

Terenul de pe strada Gării a fost curăţat. Proprietarii au întins un gard de-a lungul trotuarului, iar după gard a rămas şi o parte din şine, pe o lungime de nici 50 de metri. Fiind capăt de linie, e singurul loc în care tramvaiul poate întoarce. Pe acest teren există o propunere de PUZ pentru construirea unui supermarket Lidl.

Întâlnire cu scântei între primar şi reprezentanţii Elba

Părţile şi-au dat întâlnire marţi dimineaţa, la Primărie, pentru a căuta o soluţie la problemă, mai ales că primarul Robu a susţinut că Primăria îşi retrage plângerea dacă se reia circulaţia tramvaielor. 

Numai că discuţiile au fost şi mai furtunoase. Primarul Nicolae Robu, enervat, a părăsit sala de şedinţe, tunând şi fulgerând împotriva celor de la Elba SA.

“M-am enervat şi am spus nu avem ce discuta. Avem o proprietate de interes public pe proprietatea socităţii Elba, trebuie să ni dea dreptul s-o folosim. Vom vedea ce va decide instanţa de judecată. Sperăm să obţinem o ordonanţă preşedenţială, care să ne permită să ne folosim bunul până la rezultatul instanţei”, a spus Robu, care a reamintit şi de faptul că Elba a devenit proprietară şi pe fosta stradă Bolentineanu.  

image

“Când societatea Elba a fost privatizată prin metoda Mebo, s-au obţinut mai multe terenuri prin HG 834/1991 – prin care s-au dat terenuri conexe clădirilor pentru a ajuta la desfăşurarea activităţilor economice din zonă…Noi considerăm că au făcut un abuz, însuşindu-şi şi aceste parcele. Pe una din ele trece linia de tramvai. Nu ştiu cine a semnat din partea Primăriei la acea vreme. Se poate face o anchetă, sa vedem cine e responsabil”, a spus Nicolae Robu.

image

Sub blucla de tramvai a fost o parte din fabrică
 

Bogdan Cocian nu pare dispus să negocieze pe proprietatea societăţii pe care o conduce.

„Elba este titulara dreptului de proprietate privată asupra terenului din str. Gării; acest drept a fost obţinut, exclusiv în mod legal, prin cumpărarea activelor societăţii de la Fondul Proprietăţii de Stat, încă din anul 1995. Sub bucla de întoarcere a tramvaiului, se afla o parte a fabricii, cu două nivele subterane, conţinând procese tehnologice ale societăţii, precum staţia de epurare ale apei rezultate din procesul de galvanizare”, a explicat Bogdan Cocian.

image


 

“Mutarea liniilor de tramvai sau exproprierea”

În ce priveşte, terenul cu bucla de tramvai, soluţiile sunt doar cele legale, spune Cocian: „Mutarea liniilor de tramvai sau exproprierea, conform procedurii legale. Elba nu a dorit şi urmărit crearea situaţiei de conflict generate, dar în acelaşi timp considerăm inacceptabilă intimidarea şi folosirea unor mijloace de presiune publică ce afecteaza un drept de proprietate privată, cât şi imaginea şi reputatia societăţii noastre”, a transmis Bogdan Cocian.

image
Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite