Edi Jak Neumann: „ADN-ul meu este imprimat în trupa Blazzaj”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Edi Neumann este unul dintre numeroşii muzicieni de jazz valoroşi lansaţi la Timişoara. Saxofonistul este fondatorul trupei Blazzaj. După un periplu în Anglia şi în mai multe oraşe din ţară, Edi trăieşte acum la Bucureşti.

Profil:

Născut. 20.11.1974 Tulcea
Studii. Facultatea de Ştiinţe Politice – Universitatea de Vest
Experienţă. Muzician de jazz, fondatorul trupei Blazzaj
Familie. Are o fetiţă de patru luni, Eva Luna

Edi Neumann s-a născut la Tulcea, unde şi-a petrecut copilăria până la 16 ani. Este locul unde, la o vârstă fragedă, a început să asculte şi să fie „virusat” de jazz. Fratele său, care este cu patru ani mai în vârstă ca el, avea să fie cel care căuta frecvenţele radio unde se difuza jazz. Edi îşi aminteşte că au fost posturi străine: „unele nici nu ştiam de unde sunt, pentru că nu le cunoşteam limba”.

Nici prin gând nu-i trecea că va deveni el însuşi un muzician de jazz. „La 16 ani, m-am apucat de saxofon. Eram autodidact. În 1992 m-am dus la Costineşti, la un curs de vară cu Dan Ionescu, de la care am aflat că în Timişoara există un loc unde se cântă săptămânal jazz”, a spus Edi Neumann, care vorbeşte de „Pod 16”, primul club de jazz din România. De altfel, Dan Ionescu şi Liviu Butoi sunt cele două persoane care l-au încurajat să vină la Timişoara. „Am luat pulsul capitalei în anii ‘90, dar erau anumite trăsături şi caracteristici psihologice, sociale şi culturale care m-au îndepărtat. Am simţit nevoia să vin la Timişoara”, a mai declarat Edi.

Ajuns la Timişoara, tânărul Edi Neumann a dat examen şi a intrat la Facultatea de Sociologie, pe care însă nu a terminat-o, pentru că a fost exmatriculat. Opiniile sale nu convergeau cu ale unor profesori cu mentalităţi comuniste. Fireşte că a început să cânte şi la „Pod 16”.

S-a născut trupa de suflet



După ce l-a cunoscut pe Florin Barbu (actualul basist de la Pro Consul), Edi Neumann a pus bazele unei formaţii care se numea Funkin’le Free. După unii critici muzicali, prima trupă de funk din România. „Trupa avea să se transforme mai târziu în Blazzaj, pentru că aveam nevoie de un nume mai românesc. A fost ceva nou pe piaţa muzicală de la noi. Am surprins prin atitudinea textelor, amestecul lor de folclor cu funk şi prin eclectismul muzicienilor”, a mai spus Edi Neumann.

După şapte ani de cântat cu Blazzaj, în care au apărut două albume: „Atenţie, Blazzaj” şi „Macadam”, Edi Neumann ia decizia să plece în Anglia, alături de soţie, care a primit un loc de muncă în domeniul medical. „Am avut privilegiul să cânt în Hastings, Eastbourne, Brighton sau Cambridge, cu muzicieni locali. În Anglia am compus. Acolo am început să produc muzică”, a mai spus Edi.

În Brighton a cântat în trupa Day Release Enciclopedia, iar în Hastings, a avut ocazia să colaboreze cu Lione Carol, care, mai târziu a devenit o cântăreaţă celebră în Anglia. A revenit la Timişoara, a reînceput concertele cu Blazzaj, însă, până la urmă a ieşit din grup. Acum locuieşte la Bucureşti, unde a înfiinţat Asociaţia Planetozaurus, „dedicată acturilor artistice originale, creative şi inovatoare”.

Întrebări şi răspunsuri

Cum de te-ai întors din Anglia?
Mi-am dat seama că mai există şi alte locuri pe pământ. Am divorţat, am devenit apoi nefericit şi am venit în România să îmi caut gagică. M-am oprit la Timişoara, Cluj, Iaşi şi acum, de doi ani, sunt la Bucureşti.
De ce te-ai despărţit de Blazzaj?
Se pare că nu am mai fost dorit. Blazzaj face parte din ADN-ul meu, dar nu vreau să mai vorbesc despre ce a fost. Cert este că nu le-am interzis niciodată să cânte piesele compuse de mine.
Spune-mi ceva despre noua ta trupă.
Din Edi Neumann Quartet fac parte Dan Alex Mitrofan, la chitară, Csaba Santa, la bas şi Tavi Scurtu, la baterie. În această formulă vom cânta pe 24 februarie, la Bunker.

Ce-i place
„Îmi place poezia. Multe din melodiile compuse în Blazzaj au plecat de la poezii. Printre preferaţii mei pot să îl numesc pe Lucian Blaga”, a declarat Edi Neumann.

Ce nu-i place
„Nu îmi place minciuna, impostura şi răutatea. În muzica românească, din păcate este prea mult fals. Nu îmi place modul în care compun muzicienii. Se ghidează după comercial. Ei fac ceea ce se vinde. E prea puţină originalitate”, a mai spus Edi Neumann.

image
Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite