Doi asteroizi au fost botezaţi cu numele unor români: Prunariu şi Marius-Ioan

Un asteroid a primit numele preşedintelui Agenţiei Spaţiale Române (ROSA), fizicianul Marius-Ioan Piso, iar celălalt a fost botezat după primul cosmonaut român, Dumitru Prunariu.

Noile nume de asteroizi — (10466) Marius-Ioan (Piso) şi (10707) Prunariu — au fost publicate în circulara Uniunii Astronomice Internaţionale în aprilie 2017, anunţă Agenţia Spaţială Română (ROSA), pe site-ul ei oficial

Propunerea numelor a venit din partea Institutului Astronomic al Academiei Române. (10466) Marius-Ioan este un asteroid descoperit în 1981, pe 1 martie. Are un diametru de 2.6 kilometri, semiaxa mare de 2.332 unităţi astronomice (U.A.) şi o perioadă de rotaţie în jurul soarelui de 1301 zile.

Unitatea astronomică este o unitate de măsură a lungimii, egală cu distanţa aproximativă dintre Pământ şi Soare de 150 milioane kilometri. Asteroidul poate ajunge la o distanţă minimă de Pământ de 1.13 U.A.

Numele actual a fost ales pentru a onora activitatea profesională a fizicianului Marius-Ioan Piso. De numele său se leagă înfiinţarea Agenţiei Spaţiale Române (ROSA) în 1991 şi obţinerea statutului acesteia de organizaţie independentǎ patru ani mai târziu, fondarea Institutului de Ştiinţe Spaţiale, dar şi startul cooperării dintre România şi Agenţia Spaţială Europeană (ESA), în 2011.

Marius-Ioan Piso a contribuit la dezvoltarea politicilor spaţiale din România, iar în anul 2003 a participat la procesul de elaborare a primului Regulament Spaţial European.

În prezent, Marius-Ioan Piso este Preşedintele şi Directorul Executiv al Agenţiei Spaţiale Române (ROSA), membru al Consiliului Consultativ al Academiei Internaţionale de Astronautică IAA, reprezentant naţional în Comitetul Ştiinţific NATO (din 2004) şi membru al bordului Grupului Consultativ pe Tehnologii Spaţiale din cadrul Organizaţiei pentru Cercetare şi Tehnologie din NATO (din 2005), reprezentant al României la Agenţia Spaţială Europeană (din 1998).

Asteroidul (10707) Prunariu are un diametru de 6 kilometri

Asteroidul (10707) Prunariu a fost descoperit tot în anul 1981, pe 24 octombrie. Cu un diametru de 6 kilometri şi semiaxa mare de 2.431 U.A., acest asteroid face o rotaţie în jurul Soarelui în 1385 de zile.

Asteroidul poate ajunge la o distanţă minimă de Pământ de 0.87 U.A. Numele asteroidului este acum legat de primul şi singurul cosmonaut român care, la vârsta de 28 de ani, a zburat la bordul Soyuz 40 până la complexul orbital Salyut 6 într-o misiune cosmică ce a durat aproximativ 8 zile.

Dumitru-Dorin Prunariu este Preşedinte Onorific al Agenţiei Spaţiale Române şi vicepreşedinte al Comitetului de Relaţii Internaţionale al Agenţiei Spaţiale Europene (ESA).

Prunariu, prin Comitetul ONU pentru utilizarea Paşnică a Spaţiului Extra-atmosferic şi cu susţinerea Asociaţiei Exploratorilor Spaţiali, a fost implicat activ în adoptarea Declaraţiei ONU ce proclamă 30 iunie ca fiind Ziua Internaţională a Asteroidului – o iniţiativă menită să atragă atenţia asupra asteroizilor şi a modalităţilor în care Pământul poate fi protejat de un posibil impact periculos.

Agenţia Spaţială Română (ROSA) sprijină şi promovează la nivel naţional iniţiativa Ziua Asteroidului în calitate de partener oficial al campaniei globale.

“La nivelul ESA, Agenţia Spaţială Română a prioritizat participarea României la Programul Opţional „Space Situational Awareness”, concentrat pe detectarea şi manipularea asteroizilor potenţial periculoşi, precum şi supravegherea condiţiilor de meteorologie spaţială care ne pot afecta infrastructura terestră şi spaţială. Concret, eforturile României sunt concentrate în misiuni precum Proba-3, misiunea AIDA şi misiunea AIM. De asemenea, România urmăreşte dezvoltarea unui radar cu capacitatea de a detecta obiecte de 1 cm, de la o distanţă de 500 kilometri”, aflăm de pe site-ul Agenţiei Spaţiale Române.

Timişoara